تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

افزایش ۱۵ برابری نرخ نان با آزاد سازی قیمت

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی می‌گوید: آرد جهت پخت نان به اندازه کافی به واحد‌های تولیدی توزیع می‌شود. اما گرانی نان بدون ابلاغ دستور العمل دولت از سوی نان پز‌ها علی رغم غیر قانونی بودن، ریشه در جای دیگر دارد.

قیمت نان

رویداد۲۴ به گزارش سایت اقتصاد ۲۴؛ "آرد نداریم" مدت هاست این دوکلمه نوشته شده بر روی کاغذ را از پشت شیشه برخی نانوایی های بسته و چراغ خاموش دیده اید.

هرچند متولیان توزیع آرد بارها تأکید داشتند که هیچ کمبودی در توزیع آرد نانوایان نیست اما به نظر می رسد این دو کلمه بهانه ای برای افزایش خود سرانه قیمت نان در تهران شده است.

از فعالان صنفی درنانوایی تافتون و لواش تا بربری همه در انتظار معجزه فرمان افزایش قیمت نان از سوی دولت هستند.

هرچند جلالی مدیرکل هماهنگی آرد و نان بازرگانی دولتی پیش تر اعلام کرده بود که با توجه به ۲ نرخی بودن قیمت آرد سهمیه ای، نرخ نان از نانوایی به نانوایی دیگر متفاوت است و تامین آرد خبازی‌ها از فروش گندم یارانه نوع یک و نوع ۲ است که همین امر موجب شده تا قیمت نان از یک نانوایی به نانوایی دیگر متفاوت باشد.

اما حفظ همین شرایط و توزیع نان با نرخ های مصوب از سوی برخی نانوایی ها اجرا نمی شود و نرخ نان را غیر قانونی افزایش داده اند.

در همین رابطه بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: هیچ کمبودی در توزیع آرد نانوایی های شهر تهران نیست و هر گونه اقدام درراستای تعطیلی نانوایی ها به دلیل نبود آرد از سوی نانوایان در اسرع وقت پیگیری و رسیدگی می شود.

به گفته این فعال صنفی؛ گاهی به دلیل مشکلات در حمل آرد احتمال تأخیر در تحویل آرد به نانوایی ها وجود دارد، اما این موضوع مجوزی برای افزایش قیمت نان از سوی واحدهای صنفی نیست!

نوروز مقدم تأکید داشت: نان پز‌ها طبق نرخ نامه ۱۴۰۰ موظف به دریافت پول نان ازمردم هستند درغیر این صورت با برخورد جدی از سوی اتحادیه مواجه خواهند شد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: تلاش می‌شود برای سال آینده قیمت نان را افزایش داده تا نرخ واقعی تری برای نان درنظر گرفته شود.

حدود ۳ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی نانوایی سنتی زیر مجموعه اتحادیه در سطح شهر تهران فعال هستند.نوروز مقدم با بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که توزیع آرد این واحدها به چه صورتی انجام می گیرد گفت: سازمان غله کشور مسئول توزیع آرد نانوایی هاست و این موضوع هیچ ارتباطی به اتحادیه ندارد. اما قطعاً اگر با کمبود آرد مواجه شوند در اسرع وقت اتحادیه مطلع خواهد شد. موضوعی که تا کنون هیچ یک از واحدهای پخت نان سنتی در تهران گلایه نداشته اند.


بیشتربخوانید: قیمت نان در دست جمشید بسم الله / نان دو نرخی می‌شود


رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در خصوص آزاد سازی نرخ نان گفت: اتحادیه سال هاست پیشنهادی در راستای تأیین قیمت نان ارائه کرده اما تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص از سوی دولت نشده است.

وی تصریح داشت: پیشنهاد افزایش قیمت گندم در طی سال آن هم به صورت پلکانی و درنهایت با توجه به نرخ تورم سالانه، قیمت نان تعیین و اعلام شود. این پیشنهاد از سال ۱۳۹۳ از سوی اتحادیه به دولت وقت مطرح شده است.

نوروز مقدم گفت: تعیین قیمت گندم و آرد به صورت پلکانی با توجه به نرخ تورم هر سال موجب آرامش در بازار می‌شود و از شوک‌های افزایش قیمت بر معیشت مردم جلوگیری می‌کند.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ادامه داد: این طرح می‌تواند علاوه بر حفظ بازار توزیع نان باعث کاهش فشار مالی به دولت باشد.

وی تصریح داشت: از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ به دلیل ثبات نرخ گندم، نرخ نان هم ثابت ماند. این موضوع بسیار اشتباه است چراکه برای پخت نان هزینه‌های جانبی زیادی باید صرف شود. حدود ۷۵ درصد تولید نان از جیب نانوا هزینه می‌شودو حدود ۲۵ درصد آن از طریق یارانه نان به نانوا باز می‌گردد و همین موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از واحد‌های پخت نان شد.

این فعال صنفی گفت: ۵ سال تولید نان در کشور سرکوب قیمت شد و حالا می‌خواهند با طرح‌های آزاد سازی قیمت نان، چند نرخی کردن و حتی حذف یارانه آرد چه بلایی بر سر مردم بیاورند؟!

نوروز مقدم تأکید داشت: از سال ۱۳۹۸ تا کنون مبلغی بر قیمت نان افزوده شد، اما این وضعیت خوبی را برای تولید نان و مصرف کننده رقم نخواهد زد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: آزاد سازی قیمت نان اگر در شرایط فعلی اقتصاد انجام بگیرد جو روانی شدیدی را به کل مردم تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد:طبق اظهارات مسئولین قرار است سال آینده قیمت خرید هر کیلو گندم به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. حالا با توجه به هزینه ۲ هزار تومانی جهت حمل و تبدیل هر کیلو گندم به آرد، انتظار می‌رود آردی که به دست نانوا جهت پخت برسد چیزی حدود ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان می‌شود.

نوروز مقدم تأکید داشت: آردی که امروزبرای پخت نان به دست نانوایان سطح شهر می‌رسد رقمی معادل ۸۰ هزار تومان است. این تفاوت قیمت چه فاجعه‌ای بر سر مردم می‌آورد! گرانی ۱۵ برابری مواد اولیه پخت نان تورم شدیدی را برای اقتصاد به همراه دارد. هرچند طبق اظهارات اخیر دولت نان در سال ۱۴۰۱ قرار است با نرخ یارانه‌ای توزیع شود. اما به نظر می‌رسد شرایط قیمت برای نان پز‌های سنتی و حتی مردم در سال ۱۴۰۱سخت تر خواهد شد.

قیمت نان تغییر نکرده است

بر اساس آخرین ابلاغیه اتحادیه نانوایان سنتی تهران نرخ مصوب انواع نان به گندم یارانه‌ای(نوع یک) در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

بربری با وزن چانه خمیر۶۰۰ گرم: ۱۸۰۰ تومان
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۹۰۰ تومان
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۷۰۰ تومان
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۵۰۰ تومان
تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان
لواش اتوماتیک هر کیلو: ۵۰۰۰ تومان
همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع ۲ (گندم ۹۰۰ تومانی) به شرح ذیل تعیین شده است:
بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم: ۲۵۰۰ تومان
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم: ۱۲۰۰ تومان
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم: ۱۰۰۰ تومان
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم: ۶۵۰ تومان
سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم: ۳۰۰۰ تومان
تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرم: ۱۵۰۰ تومان
لواش اتوماتیک هر کیلوگرم:۶۰۰۰ تومان

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت نان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
اگه نانوا ورشکسته است چر داخل یه کوچه هفت پیچ که بغیر از نانوایی در هیچ صنفی توجیه اقتصادی نداره هر روز یه نانوا میزنند اگه نان آزاد نشه بهترین راهکار کارت نان هست
نظرات شما
پیشخوان