تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش جان بولتون به تهدید نظامی آمریکا علیه ایران

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید تصریح کرده که تهدید‌های نظامی دولت آمریکا علیه ایران «تو خالی» است.

واکنش جان بولتون به تهدید نظامی آمریکا علیه ایران

رویداد۲۴ «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» از سیاست دولت فعلی این کشور علیه ایران انتقاد کرده و تهدید‌های نظامی علیه تهران را «تو خالی» توصیف کرده است.

بولتون در مصاحبه‌ای با مجله «نیوزویک» که روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن/ ۸ فوریه) منتشر شده گفته تلاش جو بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای برجام برداشت‌ها در دنیا از قاطعیت آمریکا را تضعیف می‌کنند.

بولتون که یکی از براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و چند سال پیش پیش‌بینی کرده انقلاب ایران ۴۰ سالگی را نخواهد دید مدعی شده دولت بایدن به دلیل شهوتی که برای موفقیت دارد سرانجام بر سر ورود به برجام به توافق دست پیدا خواهد کرد.

او گفت: «دولت بایدن طی یک سال گذشته برای اینکه این توافق را احیا کنند خودش را ذلیل کرده و پشت سر هم امتیاز داده است. این اصرار برای دوباره سرپا کردن این توافق، وسواس‌گونه بوده و من فکر می‌کنم از این جهت می‌توان گفت که آن‌ها حاضرند تقریباً هر کاری بکنند تا توافق احیا شود.»

بولتون در زمان حضور در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یکی از سرسخت‌ترین طرفداران «سیاست فشارحداکثری» علیه ایران بود. این سیاست به گفته بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های دولت فعلی آمریکا به شکست منجر شده و در تحقق هدف اصلی‌اش برای مجاب کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی دیگر غیر از برجام ناکام مانده است.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» ادعا کرده قصد دارد از طریق مذاکرات وین آمریکا را به برجام برگرداند، اما عملاً هنوز از اجرای سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی نکرده است. دولت آمریکا چندین بار هم در حین مذاکرات وین گفته در صورت عدم توافق در گفت‌وگوها، «همه گزینه‌ها» از جمله اقدام نظامی روی میز است.

بایدن از نحوه تهدید نظامی آمریکا انتقاد کرد. او گفت: «فکر نمی‌کنم این مسئله [گزینه نظامی]واقعاً روی صفحه رادار آن‌ها باشد. به نظرم، این [تهدید نظامی]یک تهدید توخالی دیگر است... گمان نمی‌کنم اثری بر ارزیابی ایرانی‌ها از وضعیت امور داشته باشد. فکر نمی‌کنم آن‌ها ترسی از این تهدید داشته باشند.»


بیشتر بخوانید: آمریکا: هرگونه بازگشت‌مان به برجام طبق قوانین آمریکا و با تایید کنگره خواهد بود


یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با نیوزویک در واکنش به اظهارات بولتون از شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ انتقاد کرد. او گفت: «هر چیزی که راهبرد فشار حداکثری و حامیان سطح پایین آن‌ها به مردم آمریکا وعده دادند نه تنها محقق نشد بلکه برعکسش اتفاق افتاد.»

او گفت: «به ما گفتند که فشار حداکثری برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، اما در واقع ترمز‌های آن برنامه را کشید و ایران را به جلو حرکت داد. شنیدیم که فشار حداکثری باعث تسلیم ایران و نائبانش خواهد شد. در واقع، هر دوی آن‌ها جسورتر شده‌اند. قبل از فشار حداکثری نمی‌دیدید که شریکانمان و حتی نیرو‌های آمریکایی در منطقه هدف واقع شوند. بعد از سال ۲۰۱۸ شاهد این اتفاق هستیم.»

او اضافه کرد: «شنیدیم که توافق بهتری در کار خواهد بود، اما دولت قبل نه تنها به توافق بهتر نزدیک نشد بلکه ایالات متحده را از بقیه دنیا جدا کرد و توافق بهتر را عملاً غیرممکن کرد.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جان بولتون
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
و این درحالی است که آمریکا جنایتکار بزرگترین تهدید علیه ایران، منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1945 تاکنون عامل اصلی جنگ، بی ثباتی، پیدایش و رشد تروریسم در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
از سال 1945 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است آمریکا جنایتکار شرق سوریه را ناامن کرده‌ است
اشغالگری آمریکا جنایتکار و ترکیه جنایتکار، عامل مشکلات سوریه است.
پرونده جنایت‌های واشنگتن آماده ارائه به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی است.
آمریکا درباره بمباران اتمی ژاپن بیشتر حرف بزند.
از نظر من هم آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از شهریور ماه 1359 تاکنون بزرگترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است.
از نظر من هم آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 1945 تاکنون بزرگترین عامل بی‌ثباتی در جهان است. آمریکا جنایتکار درباره بمباران اتمی ژاپن بیشتر حرف بزند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان