تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هشدار داد

روند افزایشی فوتی‌های کرونا تا دو هفته آتی / زنگ خطر جدی با افزایش مصرف آزیترومایسین

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس گزارش نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری کرونا، میزان مصرف آزیترومایسین به طور قابل توجهی افزایش یافته و مصرف آن در بهمن ماه، بیش از سه برابر ماه‌های قبل بوده که زنگ خطر جدی است.

شیوع ویروس کرونارویداد۲۴ دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه شصت و یکمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، گفت: آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است اما در صورت مصرف بالا، باعث مقاومت میکروبی و نیز عوارضی مانند عوارض قلبی، عروقی و گوارشی برای بیماران می شود.

وی گفت: در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف و یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری می شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آنهم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند اما در درمان سرپایی، آزیترومایسین هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز، گزارشی از وضعیت اُمیکرون در جهان و ایران در هفته گذشته ارائه و مشخص شد بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان کاهش اما مرگ و میر ناشی از کرونا و اُمیکرون افزایش یافته است که البته قابل تصور است؛ چون بین تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر، تاخیر یکی دو هفته ای وجود دارد.

دکتر جماعتی افزود: پیش بینی می شود که میزان مرگ و میر کرونا در کشور تا یکی دو هفته آینده، روند افزایشی داشته باشد و بعد از آن به تدریج از اواسط یا اواخر اسفند، شاهد سیر نزولی موارد مرگ و میر روزانه بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور باشیم. در سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، سیر نزولی مبتلایان و موارد مرگ و میر مشاهده شد چون آنها زودتر از ایران درگیر اُمیکرون بودند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص مرخصی ۵ روزه پس از ابتلا به اُمیکرون، گفت: برخی از سازمانهای بین المللی توصیه هایی برای مرخصی بر اثر ابتلا به اُمیکرون داشته اند اما بر اساس شواهد علمی موجود، اگر افرادی مبتلا به اُمیکرون شدند و بدون علامت یا دارای علائم خفیف باشند، ۵ روز پس از تست PCR اول، می توانند با ماسک مطمئن و یا دو ماسک استاندارد به محل کار خود بازگردند چراکه میزان ویروس در بدن آنها به میزان جدی کاهش می یابد و احتمال سرایت زایی خیلی کمی دارند اما اگر فردی دارای علائم شدید باشد و تب یا علائم ریوی در او ادامه داشته باشد، بنا بر مصوبات می تواند با نظر پزشک معالج میزان مرخصی را افزایش دهد.

دکتر جماعتی یادآور شد: در جلسه امروز در خصوص داروهای ضد فیبروز مانند پیرفنیدون(pirfenidone) و افو(Ofev) بحث های کارشناسی شد و آیا بیمارانی که دچار تغییرات فیبروتیک در ریه شده اند، مجاز به استفاده از این داروها هستیم یا خیر؟ تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از این دو دارو برای اینگونه بیماران وجود ندارد و کمیته علمی کشوری کرونا نیز با تجویز دو داروی فوق برای این بیماران، موافقت نکرد به ویژه اینکه این داروها، وارداتی هستند و هزینه سنگینی را نیز به بیماران تحمیل می کنند.

بنابر اعلام وبدا، وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، هنوز مشخص نشده که این داروهای "پیرفنیدون" و "اوفو"، چه میزان در بهبود شرایط بیماران، اثرگذار است بنابراین در شرایط کنونی توصیه ای به استفاده از این داروها از سوی کمیته علمی کشوری کرونا وجود ندارد و مقرر شد که این داروها در صورت اخذ موافقت های کمیته ملی اخلاق در پژوهش، به صورت کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان