تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

مهرداد ویس کرمی نماینده‌ای که منتقدانش را سگ‌های قلاده بلند خطاب می‌کند!

از روز گذشته تا کنون نام مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس یازدهم بسیار شنیده می‌شود؛ البته نه به خاطر عملکرد خاص و ایده‌ای که توانسته مشکلی از مردم حل کند؛ او منتقدانش را «سگ‌های قلاده‌بلند غربگرا» خطاب کرده بود. اما ویس کرمی کیست و چه افکاری دارد و چگونه به مجلس راه یافته است؟ گزارش رویداد۲۴ درباره او را بخوانید.

مهرداد ویس کرمی

رویداد۲۴ میثم سعادت: مجلس یازدهم طی دو سال گذشته نه تنها مشکلات اقتصادی مردم را حل نکرده است، بلکه طبق آمار و ارقام، متوسط تورم در دوران این مجلس، دو برابر مجلس دهم بوده است. در چنین شرایطی، مهمترین دستور کار نمایندگان، نه مسائل اقتصادی که طرح صیانت از فضای مجازی است؛ طرحی که منتقدان آن می‌گویند به دنبال محدودیت بیشتر فضای مجازی است و بستر قانونی برای فیلتر کردن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند.

در روز‌های گذشته، مخالفت گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی با طرح صیانت، موجب واکنش‌هایی شد و برخی نمایندگان به صراحت اعلام کردند که با این طرح مخالف هستند. اما نبود فراکسیون در مجلس، موجب شده موضع نمایندگان در موافقت یا مخالفت با این طرح، در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. عموم نمایندگان هم از این فرصت استفاده می‌کنند و با اینکه در ظاهر، صحبتی در مخالفت با طرح صیانت مطرح نمی‌کنند، اما در خفا، پیگیر تصویب این طرح در مجلس هستند.

اما در روز‌های گذشته، توییت یکی از نمایندگان مجلس علیه منقدان طرح صیانت، حاشیه‌ساز شد. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در توییتر نوشته بود «فضای مجازی به دلیل اهمیت، موضوعی حاکمیتی و محتاج قانونگذاری است. در کشور‌های پیشرفته قانونمند است. چند وجهی، پیچیده و نیازمند مدیریت فراقوه‌ای است. گرگ‌های مجازی و ‎سگ‌های قلاده‌بلند غربگرا از قانونمندی آن می‌ترسند. قانونمندی، به نفع کسب و کار‌های سالم مجازی است.»

تعبیر «سگ‌های قلاده‌بلند» توسط این نماینده مجلس، بازتاب زیادی در افکار عمومی داشت و بسیاری از کاربران از ادبیات زشت این نماینده انتقاد کردند. حتی چند نماینده اصولگرای مجلس هم از ادبیات اهانت‌آمیز و نسنجیده او انتقاد کردند. روح‌الله حضرت پور نماینده اصولگرای ارومیه در توییتر نوشته «‏مردم حق دارند در مورد تمام مسائل کشور صحبت یا مخالفت کنند. این حق را قانون به آن‌ها داده و یک نماینده مجلس که از طریق همین قانون بر صندلی بهارستان نشسته، اجازه ندارد به این حقوق تعرض کند. اگر نماینده مجلس بداند که وکیل ملت است نه قیم آن‌ها، خیلی از مسائل رفع می‎شود.»

جلال رشیدی کوچی نیز که در این مدت تبدیل به بزرگترین مخالف طرح صیانت شده است خطاب به نماینده هتاک نوشته است «‏توهین آشکار یکی از موافقین جدی طرح ‎صیانت به منتقدان، که دست بر قضا کل آحاد ملت شریف ایران را شامل می‌شود، بسیار تاسف‌برانگیز و مایوس‌کننده بود! و تاسف‌بار‌تر توجیهات بعد از آن بود. کاش به جای صغری و کبری چیدن، یک جمله عذرخواهی می‌کردند. قطعا ملت بزرگ ایران بخشنده هستند.»

دیگر نماینده‌ای که به این اظهارات واکنش نشان داده، رحیمی جهان‌آبادی از دو سه نماینده نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم است که نوشته «‏‎طرح صیانت مخالف و موافق دارد و باید نظر همه شنیده شود، اما اینکه برخی موافقان به مردم و نمایندگانی که مخالف طرح هستند توهین کنند مبنای قانونی و اخلاقی ندارد. هرچه می‌خواهید توهین کنید، اما بدانید ما صدای مردم خود در بهارستانیم و با طرح صیانت و محدودسازی حق ارتباطات مردم مخالفیم.»

واکنش‌ها اما بسیار فراتر از چند نماینده مجلس بود. عباس عبدی روزنامه‌نگار در توییتی نوشت: «نظرسنجی ۶ ماه پیش نشان داد فقط ۱۵ درصد مردم موافق طرح صیانت، ۷۲ درصد مخالف و بقیه بی‌نظر هستند. نماینده این مجلس گفت سگ‌های قلاده بلند غرب‌گرا از قانونمندی فضای مجازی می‌ترسند. پاسخ دهید که چه بلایی سر جامعه آوردید که ۷۲ درصد مردمش مشمول این توهین شده‌اند؟»

نکته عجیب‌تر اینکه صداوسیما با این نماینده مجلس گفتگو کرد تا از او بپرسد چرا از چنین توهینی برای منتقدان استفاده کرده است. پاسخ او البته نسنجیده‌تر از اظهاراتش بود. او گفته بود با «زبان علمی» توضیح داده است! 

ویس کرمی در توییتی دیگر توضیح داد که «سگ‌های قلاده بلند توهین نیست، بلکه تعبیری است که ریچارد المان (رئیس قدیم سازمان سیا) در مورد کسانی به کار می‌برد که کورکورانه و بدون مزد و مواجب، مقلد و مروج تفکر لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند؛ بلند بودن قلاده به این معناست که نمی‌دانند با چند واسطه و نامحسوس، کنترل می‌شوند.»

توضیح ویس کرمی البته وضعیت را بدتر کرد و این سوال برای منتقدان پیش آمد که آیا اگر موافقان طرح صیانت، «سگ‌های قلاده کوتاه» توصیف شوند، تعبیری علمی است و توهین به حساب نمی‌آید؟

حقیقت آن است که نمونه مسئولانی که درک استفاده از زبان به عنوان یک ابزار ارتباطی را ندارند، کم نیستند. زمانی سرلشکر فیروزآبادی مخالفان طرح صیانت را «منافقان کامنت‌گذار» خطاب می‌کرد و دیگری آنها را «غرب‌زدگان گول خورده» توصیف می‌کرد! با این وضعیت قسمت تلخ ماجرا آنجاست که مهرداد ویس کرمی در روزمه‌اش نوشته کتب دینی مدارس و دانشگاه را می‌نویسد! و دردناک‌تر اینکه او خود را متخصص تفسیر قرآن می‌داند.


بیشتر بخوانید: سردار مهدی سعادتی نماینده‌ای که روی نماز اول وقت حساس است/ سیاستمداری که به نماد ریاکاری تبدیل شد!


مهراد ویس کرمی نماینده هتاک کیست؟

مهراد ویس کرمی این دوره از خرم آباد به مجلس راه یافته است. این حوزه انتخابیه تقریبا هفتصد هزار نفر جمعیت دارد که ویس کرمی، با رای ۳۸ هزار نفر از این جمعیت، وارد بهارستان شده که همین عدد نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌تواند ادعای نمایندگی مردم حوزه انتخابیه خود را داشته باشد.

ویس کرمی حتی در میان افرادی که در انتخابات شرکت کرده بودند هم رای بالایی را به دست نیاورده بود و آرای او به سختی از مرز ۲۰ درصد نصاب گذشته بودند. ویس کرمی در مجلس نهم و دهم هم قصد ورود به خانه ملت را داشت، اما رقیبان او آرای بیشتری به دست می‌آوردند.

وی خود را دکترای تفسیر قرآن و نویسنده کتاب معارف اسلامی (کتاب درسی عمومی همه رشته‌های دانشگاهی) معرفی کرده است. در دو سال نمایندگی ویس کرمی، او دو بار مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. یک بار زمانی که خبر دریافت خودروی دنلاپلاس توسط نمایندگان مجلس در فضای مجازی منتشر شد، ویس کرمی جز نمایندگانی بود که از دریافت این خودرو حمایت کرد و به سایت جهان نیوز (رسانه نزدیک به زاکانی) گفته بود این قضیه [دناپلاس نمایندگان] بیشتر یک توطئه و جو رسانه‌ای منفی علیه مجلس است. ۴ ماه پیش که می‌خواستیم ثبت‌نام کنیم، پرس‌وجو کردم، گفتند قیمت پژو پارس و دنا پلاس در یک رنج است و ماشین متوسط به بالا حساب می‌شود. آگاهانه ثبت‌نام کردم و به خاطر هوچی‌گری بعضی‌ها تصمیمم را عوض نمی‌کنم، به این جوسازی رسانه‌ای کاری ندارم!»

مهرماه سال ۹۹ نیز «یاسر خورشیدوند» روزنامه‌نگار نیز در صفحه اینستاگرام خود از تغییر رشته «فرزند مهرداد ویس کرمی» طی دو مرحله از «پزشکی مازاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان» به «دامپزشکی روزانه دانشگاه رازی کرمانشاه» و سپس از دامپزشکی به «پزشکی روزانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان» خبر داد! ویس کرمی هم در پاسخ نوشت که این کار قانونی بوده و اگر قانون ناعادلانه‌ای هست، مقصر قانونگذار است نه کسی که از قانون بهره‌مند شده است!

این روز‌ها رضا تقی پور، وزیر ارتباطات احمدی نژاد، این روز‌ها به شدت از طرح صیانت دفاع می‌کند و افرادی مثل ویس کرمی هم حالا در خط مقدم دفاع از این طرح ایستاده‌اند. در مقابل آنها، اما افراد دیگری سعی در مقاومت دارند که با طرح صیانت مخالف هستند و صیانتی‌ها را تندرو می‌خوانند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، مهمترین چهره‌ای است که این روز‌ها به مخالفت با طرح صیانت می‌پردازد که چهره‌ای اصولگرا است و سابقه حضور در سپاه را در کارنامه دارد، اما او بیشتر به اعتبار سابقه پدرش (نماینده مرودشت در مجلس چهارم) وارد مجلش شده است و شاید می‌خواهد مثل علی مطهری مسیری متفاوت از رفقای اصولگرای خود، در پیش بگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۵
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
11
کشور پر شده از ادمهای بی تربیت بی فرهنگ که با پاچه خواری به الاف والوفی می رسند وبالخره سطح شعورشان را نشان می دهند ادمهای بدبختی که وقتی کم میاورند شروع به فحاشی وعقده گشایی میکنند
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
10
البته از اینها نمی توان بیش از این انتظار داشت اگر واقعیت را قبول کنیم اکثر این نمایندگان به تعبیری می توان گفت انتصابی هستند نه انتخابی . وقتی شورای نگهبان دایرن انقدر تنگ کرده است که به خودیهای نظام هم رحم نمی کند اینگونه افراد میداندار می شوند انسانه فهمیده و عاقل که کمی از سیاست مطلع باشد هیچوقت توهین نمی کند افرادی توهین می کنند که در چنته حرفی برای گفتن ندارند و به فحاشی و توهین روی می اورند الان وظیفه حاکمیت است که در این مورد باید جوابگو باشد چرا باید کار به جایی برسد که یک به اصطلاح نماینده به احاد مردم توهین کند و اب از اب تکان نخورد البته نا گفته نماند که این نماینگان باب میل حاکمیت هستند چون تا حالا با هیچ نماینده فحاش و متخلف از طرف حاکمیت بر خورد نشده است نمنوه بارز ان نماینده ای که به سرباز سیلی زد و الان هم در مجلس قانونگذاری می کند مثلا . متاسفانه حاکمام ما با مردم منتقد و پاکدست مشکل دارند از نظر حاکمیت هر کار خلافی مجاز است به شرطی که از مسولان انتقاد نکنید گران فروشی کن و جریمه بده ازاد هستی . تا حالا با کدام متخلف در کشور بر خورد شده است مگر اینکه انتقاد کنی با بعضی از خودیهای هم که بر خورد شده و یا احیانا در زندان هستند نه به خاطر مردم بلکه اینها در گیری های درون جناحی می باشد . امکان ندارد با متخلفی که از پشتوانه قوی بر خوردار باشد بر خورد شود نمونه اش هم خیلی زیاد است ولی اگر به یک مسولی بگویی بالای چشمت ابروست با انواع و اقسام جرمهایی مانند تشویش اذهان عمومی مزدور بیگانه و بر انداز و غیره مواجه می شوی الان هم خیلی از این نوع افراد در زندان هستند چرا باید جانباز و رزمنده و خانواده شهید در زندان باشد اگر دروغ نوشتم منتشر نکن عین واقعیت را نوشتم متاسفانه حقیقت تلخ است . از اول انقلاب افراد چابلوس و ریا کار و دورو میداندار شدند من خدم در اویل انقلاب در بسیج اقتصادی بودم که توسط دانشجویان مسلمان راه اندازی شده بود و بدون حقوق و دستمزد انجا کار می کردیم یک اقایی بود برای جبهه یک وانت پیکان خریده و اهدا کرده بود و بعد از ان با استقاده از اینکه به جبهه کمک کرده است از طریق فرمانداری حواله یک اتوبوس گرفت و سه چهار برابر ان وانت سود کرد و افردیکه صادق بودند رفته رفته یا در جبهه ها شهید شدند و یا از میدان به در کردند حالا شمه هر چه فکر می کنید بکنید کخ چرا بعد از 43 سال به جای پیشرفت پسرفت کرده ایم به جای اینکه مردم در رفاه و اسایش باشند در رنج و عذاب هستند اگر حکومت کفر عدالت را اجرا کند پایدار می ماند ولی حکومت ظلم ماندنی نیست
هههه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
13
از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد، چون این خودش سگ قلاده گردن شرقگداها و نوکر خانه زاد روسیه و چینه مخالفانش رو هم مثل خودش در نقطه مقابل میبینه،البته از جهتی درست میگه چون استمرار طلبا هم لنگه اصولچراها یک مشت وطنفروشن چه فرقی میکنه یک عده چینوفیل و روسفیل و یک عده دیگه انگلوفیل همگی نوکر گلوبالیسم جهانی هستن که در کنار هم ایران ما رو به نابودی و فلاکت کشوندن
پاسخ ها
رضا
| Estonia |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
قربون پسرای چیز فهم ...
رضا
|
Estonia
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
9
حالا فرمایش ایشون تفسیر کدوم آیه س؟؟؟
فک کنم با تویسرکانی سر یه کلاس نشسته بودن و اطلاعات دینی و علمی شونو باهمدیگه به اشتراک میذاشتن
امیدی نیست ....
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
8
بوزینگان ابله ریاکار
ریا یعنی فریب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
13
البته ايشان و امثالهم سگ قلاده بند امور دنيا هستند و انتظار بيشتري هم از آنان نيست
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
1
10
خیلی غلط اضافه کردن که با 2 درصد رای فک و فامیلاش اومده تو مجلس بعد دهن کثیفش رو باز میکنه هر چی که لایق خودش هست رو به مردم میگه مرتیکه کریه المنظر پست.
تحویل بگیرید اینه فرق رای دادن با ندادن.باعث میشه تا یه همچین موجوداتی سر از تخم بیرون بیارن
پاسخ ها
د
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
منطقت از اساس مشکل داره چون رای دادن بین بد و بدتر حماقتیست که همیشه به بدتر شدن همین شرایط منجر میشه . شک نکن حاکمیت تندروها بدون حمایت اکثریت مردم محکوم به سقوط خواهد بود و اتفاقا یکی از عاملان اصلی این سقوط بخشهایی از حاکمیت هستند (نظامیان و سیاستمداران میانه رو) که اندکی میانه رو تر و عاقلتر هستند وقتی میبنند حاکمیت به نقطه بدون بازگشت و غیر قابل اصلاح رسیده پشتش رو خالی میکنند و در کنار ملت می ایستند. تا زمانی که یک نظام دموکراتیک با احزاب واقعی مردمی شکل نگیرد رای دادن خیانت است،پس تا آن روز رای بی رای
Nv
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
6
اگه طرح صیانت زودتر تصویب میشد مردم هیچ وقت متوجه کشتی های توقیفی در هند نمیشدند و این فضای رسانه و هجمه بر علیه هتاکی ویس کرمی صورت نمیگرفت بنابراین اینگونه افراد در صورت آزادی رسانه هیچ گونه آزادی عملی و دیوار حائلی برای کارهای ناشایست خود ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
8
خودش قلاده بلنده
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
1
4
انشالله یابایستی از ملت بزرگ وشریف ایران و تمامی کسانیکه به او رأی داده اندکاملأ عذر خواهی کرده و دیگر اینکه اهالی منطقه منتسب به وی متبعد به همچون نفراتی رأی ندهند و حتی حالا هم میتوانند رأی خودرا با توسل به قانون اورا عزل نموده و رأی خودرا پس بگیرند و از مجلس کتارش بگذارند. انشالله حتنأبرای سایر نمایندگان هم درس عبرتی باشد که بدانند با مردم که دراصل، ولی نعمتان انقلاب، مدیران، مسئولین هستند، به چه نحو وشخصیتی رفتار نمایند. اتشالله
ناشناس
|
Italy
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
6
اونجای اول تا آخرش خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
7
ازکوزه برون همان تراودکه دراوست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
7
یک مشت مزخرف گفته اید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
7
دقیقا برعکس. خودش سگ صیانت از اینترنت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
6
ادب مرد به ز دولت ا ست. هر کس ذات و نشان تربیتی خانواده اش را در حرفهایش می رساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
9
باز اونا قلاده دارند تو که همان قلاده رو هم نداری و واق واق میکنی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
10
متاسفانه احمق هایی مثل این برای مردم تصمیم میگیرند که وضعیت اقتصادی کشور بحرانی شده
علی لعنت الله علل القوم الضالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
1
باید تو دهن این زد تا حرف زیادی نزند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
1
یکی مثل این یارو اینجوری توهین میکنه و یکی جور دیگه و یکی هم اصلا به ظاهر توهین نمیکنه ولی با تصویب قوانین غیرانسانی و آبکی و تاراج ثروت مردم، داره توهین میکنه. همه سروته یه کرباسند یعنی سگ قلاده بلند ارباب پوتین و........
تا بود چنین بود و تا باد باید تغییرش داد وگرنه همین باد.
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
0
1
این چه مجلسی هست که یا خواب هستند یا در جاده ها تو گوش سرباز می زنند یا به مردم توهین می کنند یا مشکلشان موی زن مردم هست.این ها حتا یه جمع و تفریق ساده هم بلد نیستن و حتا بلد نیستن موی سرشان را شانه بزنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
0
1
سلام جناب اقای ویس کرمی مدت دوسال و شش ماه است که ما را از کار اخراج کردند. چون غیر بومی بودم. در حالیکه بیست و یک سال در نقاط محروم استان خدمت کردم و بدون دلیل ومدرکی از اخراج کردند واین مدت به هرجا درخواست رسیدگی در استانتان کردم کسی رسیدگی نکرد. لطفاً اگر توانستی مشکل کاری ما را برطرف کن.محل خدمتم شرکت توزیع برق لرستان بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
5
آقای نماینده اگه سه کلاس سواد داشتی تو هنر سوم ابتدایی با قلم می نوشتی : ادب مرد به ز دولت اوست
نظرات شما
پیشخوان