تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱

بازگشایی اجباری مدارس و آموزش حضوری بدون تمهیدات کرونایی

در حالی آموزش حضوری در مدارس اجباری شده است که نگرانی‌های از بروز پیک جدیدی از بیماری کرونا سطح جامعه را فراگرفته است.

بازگشایی اجباری مدارس

رویداد۲۴ تعطیلات نوروزی در حالی به پایان خود رسید که از چند روز قبل از آن موضوع آموزش کامل حضوری دانش‌آموزان پس از دو سال دوری از نیمکت‌های چوبی مطرح شد.

این موضوع در حالی با بخشنامه وزارت آموزش و پرورش همراه شده است که هنوز اومیکرون در سطح جامعه حضور داشته و خبر‌های مختلف نیز حاکی از خیز دوباره کرونا در بسیاری از استان‌ها است. این در حالیست که برخی از کارشناسان از احتمال پیک جدید کرونا در هفته‌های آتی خبر داد.

احتمال پیک جدید کرونا در روز‌ها و هفته‌های آتی با الزامی شدن بازگشایی مدارس در این شرایط نگرانی‌های بسیاری را دامن زده است. با این حال وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این نگرانی‌ها گفته است: «به جامعه حق می‌دهم، اولیا ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند، من هم، ولی دانش آموز هستم؛ اما همانطور که قبلا تاکید شد ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل کرده و تمهید مقدمات انجام شده و سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیران است و اگر دانش آموزی مبتلا شود رصد می‌کنند.»

افزایش فوت کودکان

همزمان با این نگرانی‌ها، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در میان کودکان خبر داده است.

حمیدرضا رشیدی در این زمینه گفت: متأسفانه طی سه روز گذشته شاهد افزایش موارد ابتلاء و فوت کودکان به دلیل کرونا هستیم که دلیل این مساله هم افزایش دورهمی‌ها و عدم فاصله گذاری اجتماعی است.

وی با اشاره به فوت دو نفر به دلیل ابتلا به کرونا گفت: امروز یک کودک یک ساله قربانی کرونا شد. تعداد بستری‌های روزانه نیز افزایش یافته و تعداد بستری‌های استان نیز ثابت مانده و سیر نزولی متوقف شده است.


بیشتربخوانید: شرط استفاده از «شاد» برای دانش‌آموزان مشکوک به کرونا


جامعه به وضعیت عادی بازنگشته است

در این زمینه حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با جامعه ۲۴، با بیان اینکه در مورد بازگشایی مدارس این موضوع مطرح است که نمی‌توان تا ابد مدارس را بسته نگه داشت، اظهار کرد: بسته بودن مدارس عوارض خود را دارد، اما در هر صورت بازگشایی مدارس به معنی بازگشت به شرایط عادی بیماری نیست و نمی‌توان به مانند روز‌های قبل از اپیدمی بیماری رفتار کرد. ما هیچ شواهدی دال بر اینکه اپیدمی کرونا در حال حذف است نمی‌بینیم.

وی افزود: نوساناتی که در حوزه بیماری به وجود می‌آید و ناشی از تغییرات ژنتیکی بیماری و ... است بر روی ایمنی ناشی از واکسن نیز تأثیر می‌گذارد و هیچ بعید نیست که در هفته‌های آینده شاهد پیک جدیدی از بیماری باشیم.

سوری با بیان اینکه باید مراقب عوارض ناشی از بازگشایی بود، گفت: تقریبا همه کشور‌ها مدارس خود را بازگشایی کرده‌اند، اما این بازگشایی یک بازگشایی هوشمندانه بوده و با یک تمهیدات خاصی همراه است.

تمهیدات بازگشایی مدارس

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: از جمله تمهیدات این است که نخست باید سطح ایمنی کودکان را شناسایی و ببینیم توزیع آن در سطح جامعه چگونه است. دومین کار این است که یک نظام مراقبت حاکم بر مدارس داشته باشیم تا به صورت مرتب مدارس را رصد کرده تا اگر کوچکترین اتفاقی در یک مدرسه رخ داد با استفاده از تیم‌های واکنش سریع به مهار و کنترل اپیدمی، عوارض آن را به حداقل رسانده و از گسترش آن جلوگیری کرد.

سوری یادآور شد: از جمله دیگر تمهیدات نیز حاکم کردن یک نظام بیماریابی فعال در مدارس است، که این موضوع را نه تنها در مدارس که حتی در جامعه هم نداریم. نباید منتظر بمانیم ببینیم چه کسی بیمار است و علائم دارد و وقتی به او رسیدگی کنیم که کار از کار گذشته باشد.

وی تأکید کرد: ما به این نیاز داریم که به صورت مرتب وضعیت ایمنی کودکان و مواجهه‌های آن‌ها را رصد کنیم و یک ارزیابی کامل هم در این رابطه داشته باشیم. آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد محافظت از کودکان دارای بیماری‌های خاص یا دچار نقص ایمنی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

نبود نظام ثبت داده بیماری

استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: نکته دیگر این است که باید یک نظام ثبت داده‌ها نیز داشته باشیم که به صورت مرتب و منظم تغییرات بیماری را ثبت کنیم. اینکه به صورت رها شده مدارس را بازگشایی کنیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

سوری یادآور شد: یک خطر بالقوه‌ای که وجود دارد این است که ویروس به دنبال گروه‌های حساس می‌گردد و امکان دارد پس از دو سال و نیم گذشته بر روی کودکان شیفت کند که این یک خطر بسیار بزرگ است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان