تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

دیدار آیت الله لاریجانی با رئیس شورای قضایی عراق

آیت الله آملی لاریجانی که در راس هیئتی بلندپایه و به منظور گسترش مراودات حقوقی و قضایی از روز گذشته به کشور عراق سفر کرده است، صبح امروز با همتای عراقی خود دیدار کرد.
رویداد۲۴- آیت الله آملی لاریجانی که در راس هیئتی بلندپایه و به منظور گسترش مراودات حقوقی و قضایی از روز گذشته به کشور عراق سفر کرده است، صبح امروز با همتای عراقی خود دیدار کرد.

آیت الله آملی لاریجانی عصر روز شنبه به منظور گسترش مراودات حقوقی و قضایی و دیدار با مسئولان عالی کشور عراق تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

رئیس قوه قضائیه در فرودگاه مهرآباد به چهار قرارداد مهم در زمینه حقوقی و قضایی در این سفر اشاره کرد و گفت: در این سفر تفاهم نامه‌های مهمی در زمینه حقوق بشر، معاضدت قضایی، انتقال زندانیان و استرداد مجرمان دنبال می‌شود. آیت الله آملی صبح امروز با «مدحت محمود» همتای عراقی خود دیدار کرد و پس از آن در دیدار دو جانبه هیئت قضایی دو کشور حضور یافت.

پس از ورود آیت الله آملی لاریجانی به عراق او در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در بغداد برگزار شد، گفت: روابط حقوقی و قضایی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.

در پایان دیدار دو جانبه هیئت قضایی ایران و عراق، تفاهم نامه همکاری میان حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور ایران و قاضی محمد قاسم الجنابی دادستان کل کشور عراق منعقد شد.

دیدار دو جانبه هیئت قضایی ایران و عراق دقایقی پیش با حضور آیت الله املی لاریجانی و رئیس شوری عالی قضایی کشور عراق آغاز شد.

آیت الله آملی لاریجانی با رئیس شورای قضایی عراق دیدار کرد

همچنین رئیس قوه قضائیه صبح امروز با «مدحت محمود» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرد.

آیت الله آملی لاریجانی و هیئت همراه در جریان سفر به عراق، امشب به زیارت حرمین شریفین امام موسی بن جعفر (ع) و امام جواد(ع) در شهر کاظمین رفتند.

آیت الله آملی لاریجانی پیش از عزیمت به کشور عراق در فرودگاه مهرآباد گفت: جمهوری اسلامی ایران به عراق به عنوان کشور برادر نگاه می‌کند و این سفر به درخواست رسمی رئیس دستگاه قضایی عراق صورت می‌گیرد و امیدواریم در این سفر پاره‌ای از مذاکرات انجام شود. 

متن تفاهم نامه همکاری قضایی میان دو کشور ایران و عراق

در متن این تفاهم نامه آمده است: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه فدرال جمهوری عراق با درک اهمیت همکاری و هماهنگی در زمینه‌های قضایی و حقوقی، بر مبنای اصل برابری و احترام به حاکمیت هر دو طرف و نظر به اراده طرفین برای اجرای موافقتنامه‌های قضایی و حقوقی منعقده فی مابین و با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دینی و حسن همجواری، طی دیدار هیئت ایرانی به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، از قوه قضائیه فدرال جمهوری عراق توافق نمودند یادداشت تفاهمی میان دو قوه به شرح زیر تنظیم گردد:

ماده 1:

طبق مفاد این یادداشت، طرفین در حدود صلاحیت و حوزه تخصصی خود با در نظر گرفتن قوانین داخلی و تعهدات بین المللی خود با یکدیگر همکاری می کنند.

ماده2:

طرفین، تروریسم را در همه اشکال آن محکوم و بر همکاری مشترک برای مبارزه با آن و دفاع از قربانیان تروریسم در چارچوب قضایی و قانونی دو کشور تاکید می کنند.

ماده 3:

طرفین توافق نمودند در زمینه‌های قضایی با یکدیگر به تبادل تجربیات و دانش فنی پرداخته و در مبارزه با جرایم تروریستی و افراطی گری و فساد و قاچاق مواد مخدر و قاچاق اسلحه و جنایات سازمان یافته و جرائمی که منافع و امنیت دو کشور را تهدید می‌کند همکاری نمایند.

ماده 4:

طرفین، بر احترام به حقوق بشر در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و تبادل تجربیات در این زمینه، از جمله از طریق برگزاری سمینار و کارگاه در خصوص نشر و ترویج ارزش‌های اسلامی مرتبط با حقوق بشر، حقوق کودکان و زنان و حقوق شهروندی در دو کشور و همچنین همکاری‌های بین المللی در این حوزه تاکید کردند.

ماده 5:

طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا قضات و اعضای دادستانی قوه قضائیه فدرال عراق را بر اساس درخواست طرف عراقی و در چارچوب توافقات جداگانه، در بغداد یا تهران آموزش دهد.

ماده 6:

طرفین توافق کردند برای بررسی مسائلی که در جریان اجرای این یادداشت و موافقت نامه‌های قضایی و حقوقی منعقده میان دو کشور و در راستای حل اختلافات ناشی از اجرای آنها پیش خواهد آمد، کمیته مشترکی را متشکل از نمایندگان دو قوه قضائیه - که بعداً معرفی خواهند شد- بر اساس منافع مشترک و با حفظ جنبه محرمانگی مسائل مطروحه، تشکیل دهند.

ماده 7:

هر یک از طرفین این یادداشت تفاهم، هزینه‌های مترتب بر اجرای مفاد آن را در کشور خود عهده دار خواهند بود، مگر آن که به نحو دیگری توافق شود.

ماده 8:

مفاد این یادداشت، ار تاریخ امضاء آن ، برای هر دو طرف، در چارچوب صلاحیت‌ها و حدود آن، نافذ و لازم الاجراء خواهد بود.

این یادداشت تفاهم در هشت ماده و به دو زبان فارسی و عربی تنظیم و به تاریخ 9 آبانماه 1395 ه. ش مطابق با 28 محرم 1438 ه. ق (10/30/2016) در مقر قوه قضائیه فدرال عراق در بغداد به امضاء رسید و اعتبار هر دو نسخه فارسی و عربی آن از جهت اجرا یکسان است.

این تفاهم نامه به امضای حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور ایران و قاضی محمد قاسم الجنابی دادستان کل کشور عراق رسید.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: روابط حقوقی و قضایی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.
روابط حقوقی و قضایی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد. آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه که از روز گذشته به منظور سفری چند روزه به کشور عراق سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که پس از دیدار هیئت قضایی دو کشور و به همراه همتای عراقی وی برگزار شد،گفت: روابط حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: طبیعی است که از منظر غربی‌ها تروریسم معنای متفاوتی دارد؛ اما از منظر کشورهای منطقه و عراق معنی تروریسم واضح است. نمی‌شود برخی افراد از کشورهای دیگر به عراق و سوریه بیایند و بجنگند. این مصداق تروریسم است و این موارد را کشورهای منطقه مصداق بارز تروریسم می‌دانند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آمریکایی‌ها اما تعریف دیگری از تروریسم دارند، اظهار داشت: در حال حاضر در عراق تروریست‌ها حضور دارند و اگر دفاع‌های ناصحیح از تروریست‌ها نباشد، حقیقت بزودی کشف خواهد شد.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل و قاطع خود را از جمهوری عراق اعلام می‌کند، ادامه داد: انشاء‌الله در مبارزه با تروریسم ، پیروزی از آن ملت عراق می‌شود.


رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران در تبیین اهداف این سفرگفت: هدف اصلی این سفر تقارب اهداف مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است، در این سفر درباره موضوعاتی از قبیل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور بحث‌هایی صورت گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: همچنین در این سفر توافقاتی که طرفین پیش از این در جمهوری اسلامی ایران صورت داده بودند، مورد پیگیری قرار گرفت و بر اجرای مصوبات توافق‌نامه‌های چهارگانه که بین دو کشور در ایران امضا شده بود، تاکید شد. توافق‌نامه‌های امضا شده قبلی بین دو کشور،توافق‌نامه‌های بسیار مهمی هستند که در زمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضایی در امور شخصی و مدنی و معاضدت قضایی در امور جزایی و کشوری منعقد شده‌اند.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تبادل‌های صورت گرفته بین دو کشور، تبادل‌های بسیار مهمی هستند که اگر ظرفیت‌های آنها فعلیت پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تاکید کردیم و طرف عراقی نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها بود.


آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در دیدارش با رئیس شورای عالی قضایی جمهوری عراق در رابطه با خصایص قضایی دو کشور گفت: در مورد خصایص قضایی دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.

او ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز در این جلسه میان دادستان کل کشور ایران و دادستان کل جمهوری عراق منعقد شد که این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضائیه کشورمان در مورد مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهم نامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی دو کشور بسیار مهم است که از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین دو کشور و تعاملاتی که در صحنه بین المللی می‌توانند با هم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد.

آیت الله املی لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان