تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

چرا فرزندکشی زیاد شده است؟

در حالی که کشور سال‌هاست وارد دوران جدیدی از تمدن شده اما هنوز هستند افرادی که فرزندکشی قبحی برایشان ندارد و به بهانه آبرو، فرزند خود را به قتل می‌رسانند و در این میان قوانین نیز آنها برای این اقدامشان جری می‌کند.

مجازات فرزندکشی

رویداد۲۴ امسال را می‌توان سال مرگبار فرزندکشی نامگذاری کرد. تنها در چند روز گذشته دو مادر در دو حادثه هولناک ۵ فرزند خود را کشته و به زندگی شان پایان دادند. موضوع فرزندکشی از سال‌های گذشته به موضوع روز تبدیل شد و با قتل رومینا در شمال کشور به دست پدرش به اوج خود رسید. همچنین قتل‌های اکبر خرمدین و همسرش و قتل آرزو و بابک در سال گذشته جنجالی‌ترین پرونده جنایی را رقم زد.

برای بررسی علل فرزندکشی، گفتگویی را با یک روانشناس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مریم گویا، روانشناس بالینی در مورد دلایل افزایش فرزندکشی به جامعه ۲۴ گفت: فرزندکشی از روز‌های ابتدایی بشریت وجود داشته است، اما موضوع مهم این است که این موضوع در برخی جوامع اصلاح شده، اما هنوز در جامعه ما این ناهنجاری مجرمانه اصلاح نشده است. دلیل آن نیز این است که افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند، بعد از کشتن فرزند آنگونه که باید مجازات نمی‌شوند و بابت آن تاوان نمی‌دهد و به همین دلیل هنوز به راحتی افراد فرزندکشی می‌کنند.

وی افزود: وقتی پدر و جد پدری از لحاظ حقوقی دست به قتل فرزند و نوه بزند و مجازاتش تنها چند سال زندان است، پس حتما شاهد وقوع این رخداد‌ها خواهیم بود. البته که می‌توان مجازات‌های متمم و سنگین برای فرزندکشی در نظر گرفت.

بیشترین فرزندکشی به دلایل ناموسی و ترس آبرو

به گفته این روانشناس نمی توان برای همه یک علت برای ارتکاب فرزند کشی در نظر گرفت و باید علل مختلف آن را بررسی کرد. برخی افراد به دلیل اقتصادی و اجتماعی دست به این کار می‌زنند، اما بیشترین فرزندکشی به دلایل ناموسی و ترس آبرو است.

گویا با بیان اینکه شیوه تربیت فرزندان در ایران به گونه‌ای است که پدر و مادر، فرزند را جزو اموال خود می‌دانند، تاکید کرد: والدین احساس می‌کنند اگر فرزندشان حرف آن‌ها را گوش نکند می‌توانند خشمگین شوند و به بدترین شکل فرزند را تنبیه کنند. همچنین با افزایش پرخاشگری در جامعه فرد به خود این اجازه را می‌دهد مانند گذشتگان برای تنبیه حتی فرزندش را به قتل برساند.

عضو انجمن روانشناسان ایران با اشاره به اینکه فرزندکشی از آثار بارز فروپاشی اجتماعی است، افزود: رفتار‌های پرخاشگرایانه مثل فرزندکشی، والدکشی یا دعوا‌های خیابانی همگی از شاخصه‌های اصلی نشان دادن فروپاشی اجتماعی ما هستند و آنچه به آن دامن می‌زند عواملی مانند مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

وی پرخاشگری را یک رفتار بین فردی دانست و تصریح کرد: وقتی قوانین ما بازدارنده عمل نمی‌کند که مانع از این شود که پرخاش نکنم و پرخاشگری من را سرکوب نکند، من در در برابر قانون توانمند‌تر می‌شود و این دلیل نمی‌شود من دست به پرخاشگری نزنم و این اقدام را انجام می‌دهم. فرزندکشی هم یک پرخاشگری کنترل نشده است که شاهد آن هستیم. تا زمانی که قوانین بازدارنده نباشد و کنترل خشم صورت نگیرد، شاهد این اتفاقات در جامعه خواهیم بود.


بیشتر بخوانید: تحلیلی بر فرزندکشی/ مجازات جدید برای پدران در صورت قتل فرزند


والدین خود را مالک فرزند می دانند

به گفته گویا، وقتی پدر و مادر، فرزند را جزو اموال خود می‌دانند و به هر بهانه روی آن‌ها تسلط دارند و فکر می‌کنند فرزند مانند کالا است، هنگامی که توقعات آن‌ها برآورده نمی‌شود خشم والدین به حدی می‌رسد که دست به جنایتی هولناک می‌زنند که این موضوع نیاز به یک تغییر نگرش جدی دارد. والدین حتما باید در دوره‌های فرزندپروری شرکت کنند تا آموزش ببینید و به آنها گفته شود که محبت شما به فرزندان بی قید و شرط است و دلیلی ندارد اگر بعد‌ها فرزندان خواسته‌های شما را برآورده نکردند، به این میزان خشمگینی برسید که فرزند خود را به قتل برسانید.

این روانشناس با اشاره به اینکه باید به موضوعات مختلف تاثیرگذار در فرزندکشی اشاره کرد، گفت: وقتی شرایط اقتصادی جامعه مردم را در شرایطی قرار داده است که این افراد از نظر معیشتی تحت فشار باشند، قاعدتا دفعات بروز خشم بیشتری خواهیم دید چرا که این افراد ناتوان‌تر از این هستند که بتوانند خشم را مدیریت و کنترل کنند.

گویا آبرو را یکی از علل مهم فرزندکشی دانست و تاکید کرد: بافت فرهنگی و اجتماعی کشور به گونه‌ای است که والدین احساس می‌کنند هر حرکتی که فرزندانشان برخلاف شئونات و رفتارهار اجتماعی انجام دهند، آبروی آن‌ها در حال ریخته شدن است. وقتی پدر و مادری از سوی فرزندش عدم احساس امنیت کند، ممکن است منجر به فرزندکشی شود.

وی افزود: تعدادی از والدین دچار اختلالات روانی هستند و به همین دلیل دست به این کار می‌زنند. نمونه‌هایی مانند پدر و مادر بابک خرمدین دارای اختلالات روانی بودند و نیاز داشتند تا به صورت جدی تحت درمان قرار بگیرند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فرزند کشی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان