تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱

مستاجران در شرایطی اجازه فسخ قرارداد را دارند؟

قرارداد اجاره از عقود لازم است که نمی‌‌توان آن را فسخ کرد مگر در شرایطی خاص که مستاجر امکان فسخ این قراداد را دارد.

مستاجران در شرایطی اجازه فسخ قرارداد را دارند؟

رویداد۲۴ با افزایش روزافرون قیمت مسکن، بسیاری از افراد جامعه افدام به اجاره خانه می‌کنند؛ بنابراین آگاهی افراد از قوانین و مقررات اجاره امری بسیار مهم است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط اجازه فسخ قرارداد اجاره می‌پردازیم.

در برخی موارد و هنگام انعقاد قرارداد اجاره، مستاجران این امکان را دارند که از دادگاه درخواست فسخ را کنند.

ماده ۴۱۵ قانون مدنی یکی از مواردی است که مستاجر می‌تواند طبق آن قراداد اجاره را فسخ کنند. طبق این ماده اگر ملک و خانه‌ای که اجاره می‌شود با اوصاف و شرایطی که در قرارداد ذکر شده است منطبق نباشند، مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

اگر در مدت زمان اجاره، عیبی در ملک مورد اجاره رخ دهد، به‌گونه‌ای که دیگر امکان استفاده از این ملک و خانه نباشد همچنین امکان رفع کردن آن عیب نیز وجود نداشته باشد، مستاجر می‌تواند تقاضای فسخ کند.


بیشتر بخوانید: آیا فرزندان باید بدهی‌های پدر فوت شده را بپردازند؟


البته در مواردی هم که مطابق شرایط اجاره، حق فسخ مستأجر وجود داشته باشد او می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد زمانی است که مستاجر قبل از پایان قرارداد فوت کند، وارثان متوفی می‌توانند توافق کنند تا قرارداد را فسخ کنند. به یاد داشته باشید تمام وارثان باید درخواست فسخ داشته باشند.

یکی دیگر از موارد فسخ توسط مستاجر زمانی است که مورد اجاره کلا یا جزئا خراب شده باشد و این در حالی باشد که امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد یا برای بهداشت، سلامت روان مضر باشد، در این شرایط مستاجر می‌تواند درخواست فسخ قرارداد را کند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان