تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

هزینه خرید سیسمونی خانواده قالیباف از کشور ترکیه چقدر است؟

‌نمی‌شود از یک طرف برای «تولید ملی» همایش برگزاری کرد و برای «ساخت ایران» بنر زد و هشتگ ساخت و با بنر‌های «اقتصاد مقاومتی» شهر را کاغذ دیواری کرد و علیه واردات لوازم خانگی و خودرو سخنرانی‌ها ترتیب داد و در روز و زمان موعود خانواده را راهی ترکیه، دبی، ارمنستان یا کشور‌های مشابه کرد تا خرید‌های خاترجی را راهی منزل کنند.

هزینه خرید سیسمونی خانواده قالیباف از کشور ترکیه چقدر است؟

رویداد۲۴ به گزارش سایت اقتصاد۲۴- شاید کمتر کسی روزی تصور می‌کرد نوزادی که هنوز به دنیا نیامده بتواند بلوایی تمام عیار برای رییس مجلس ایران را درست کند.

البته این شاید از خواص آقازاده‌ها است که از ژن خوب تا سفره انقلاب و حالا سیسمونی لاکچریشان برای پدران و حالا پدربزرگ‌هایشان باعث دردسر می‌شود. ماجرای خرید سیسمونی دختر قالیباف از کشور ترکیه حالا دیگر تنها یک خبر جنجالی از خرید‌های کلان یکی از خانواده مسولان از کشور دیگر نیست، بلکه نشان از فاصله روانی، رفتاری و مالی خانواده یکی از مسولان در مقابل اکثریت شهروندان دارد که حالا صدای شکستن استخوان هایشان زیر فشار و بحران اقتصادی به گوش می‌رسد.

شهروندان در پی نیاز‌های زندگی و خانواده رئیس مجلس به دنبال سیسمنی لاکچری

باید توجه کرد که این خرید‌های خارجی و سیسمونی لاکچری در حالی تهیه می‌شود که در سال ۱۳۹۹ رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داده بود که «شش دهک جامعه، یعنی بیش از۲۵ میلیون نفر، توان خرید گوشت را ندارند.» این نماینده مجلس وقت در آن زمان کارگران، کارمندان و بازنشستگان را از جمله این گروه‌ها دانسته بود. همچنین به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی نیز اعلام کرده است که بسیاری از خانواده‌ها در ایران مصرف گوشت قرمز، سفید، تخم‌مرغ و لبنیات را به شدت کاهش داده یا آن‌ها را از سفره خود حذف کرده‌اند.
در حقیقت زمانی که از بحران اقتصادی مداوم در جامعه حرف می‌زنیم از ناتوانی بخشی از شهروندان و به روایت نماینده مجلس حداقل در سال ۱۳۹۹ حدود ۶ دهک جامعه سخن می‌گوییم.

با بازخوانی این آمار و آمار‌های مشابه دیگر عجیب نیست اگر حساسیت جامعه را بیشتر از قبل نسبت به خرید سیسمونی از ترکیه توسط خانواده و دختر قالیباف بخواهیم درک کنیم.

محمد باقر قالیباف که روزگاری فرمانده نیروی انتظامی بود در سال ۱۳۸۴ رخت نظامی را از تن به در کرد و برای ۱۴ سال در کسوت شهرداری تهران قرار گرفت و در این میان سه بار خود را در بوته رای مردم برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری قرار داد و هر بار با شکست از صحنه بدرقه شد

او در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ و در یکی از کم رونق‌ترین انتخابات‌ها راهی مجلس شد تا به عنوان رییس مجلس در جایگاه یکی از روسای قوای سه گانه کشور نقش آفرینی کند.

قالیباف، اما جنجال‌های مالی بسیاری را در شهرداری پشت سر گذاشت و سخنرانی و ادعای وی درباره ۴ درصدی‌ها در ساختار جمهوری اسلامی یکی از این جنجال‌ها بود، حاشیه‌ای که به نظر می‌رسد حالا با خبر خرید سیسمونی دخترش از ترکیه بار دیگر به صدر اخبار آمده است و احتمالا خود او و خانواده اش را در حلقه ۴ درصدی‌های مدنظرش قرار می‌دهد.

محمدباقر قالیباف، ۳ فرزند دارد؛ الیاس و اسحاق و مریم!

حواشی حول محور فرزندان قالیباف همواره در تعقیب پدر بوده است و پیش از این نیز در سال‌های گذشته یک بار نام دختر وی و مساله عروسی پرهزینه و پرخرج او و حتی شایعاتی درباره بسته شدن لویزان برای عروسی دختر قالیابف مطرح شد که در نهایت توسط خود او و نزدیکانش رد و به شدت تکذیب شد.

اما ماجرای خرید سیسمونی از ترکیه چیزی نیست که این بار و به راحتی بتوانند از کنار آن با تکذیب عبور کنند، به خصوص این که این بار الیاس قالیباف نیز آن را تایید کرده است.

آغاز سیسمونی گیت از کجا بود؟

ماجرای، اما از تویت دیرهنگام «وحید اشتری» فعال رسانه‌ای موسوم به عدالت خواهان آغاز شد. وحید اشتری، در رشته توئیتی مدعی شد «زهرا مشیر» و «مریم قالیباف» همسر و دختر محمدباقر قالیباف و «امیررضا بحیرایی» داماد وی برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند و دیروز سه شنبه از استانبول به همراه حجم بالای بار وارد فرودگاه امام خمینی شدند.

او در این باره نوشته بود:

«چند تا از مسافران استانبول یک سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پرواز‌های ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده اند که امروز به خاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین اند. ظاهرا خانواده آقای قالیباف بوده اند. همسر ایشان سرکار خانم زهرا مشیر را شناخته اند. یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس شان و یا دختر و دامادشان بوده اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند. از بعدازظهر تا حالا برای مطمئن شدن با بچه‌های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ امروز معراج از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است: زهرا مشیر، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد)»


بیشتر بخوانید: بازنشر اظهارات قالیباف در مناظره ۹۶ پس از سفر جنجالی خانواده اش به ترکیه +فیلم


مهر تایید الیاس بر سفر ترکیه خاندان قالیباف

در حالی که چند ساعتی از انتشار این تویت نگذشته بود که این بار برخلاف بسیاری از دفعات قبل و تکذیب‌های پیش از این، الیاس قالیباف، فرزند محمدباقر قالیباف، با انتشار پستی اینستاگرامی سفر اعضای خانواده اش به ترکیه را تأیید کرد، اما گفت پدرش از قبل مخالفت خود با این کار را ابراز کرده بود. الیاس قالیباف همچنین گفت این سفر برای خرید سیسمونی صورت نگرفته بود، اما به سهم خود از مردم عذرخواهی کرد و گفت خانواده اش هم باید عذرخواهی کنند. این پست با هشتگ خطای نابخشودنی منتشر شده است.

او در این پست اینستاگرامی نوشته است که: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است. آن‌ها برای خرید سیسمونی نرفته بودند و ناراستی‌ها و بزرگ نمایی‌هایی در متن‌های منتشر شده وجود دارد، اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می‌شود همه تهمت‌هایی که در گذشته به پدرم و خود آن‌ها زده شده است را صحیح جلوه دهد. آنچه این خطا را نابخشودنی‌تر می‌کند آن است که به امید و اعتماد مردم ضربه می‌زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می‌کند. این رفتار حتما مخالف نظر و مشی و مرام پدرم است. آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود، ولی متاسفانه نادیده گرفته شد. بنده به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می‌کنم و آن‌ها هم حتما باید عذرخواهی نمایند. انشاالله خدا در این شب‌های قدر همه قصور‌ها و خطا‌های ما را ببخشد.»

رئیس مجلس قانون گذار برای فرزندآوری، می‌داند بحران اقتصادی در کشور چه می‌کند؟

مساله خرید سیسمونی از ترکیه توسط فرزند قالیباف، اما ابعاد گسترده‌ای یافت. این که مسولان کشور و در راس آنان نمایندگان مجلس در حالی برای فرزندآوری شهروندان تلاش و تلبیغ و حتی قلانون گذاری می‌کنند و هیچگاه پاسخی به انتقادات نمی‌دهند که اعضای خانواده آنان برای خرید سیسمونی به ترکیه می‌روند تنها یکی از این سیل انتقادات بوده است.

مجلس یازدهم از ابتدای تشکیل خود به طور متوالی و حتی به قیمت دخالت در امور خصوصی شهروندان ایرانی دست به قانونگذاری زده است که هیچ گاه صدای انتقادات را که برای فرزندآوری شهروندان باید شرایط اقتصادی بهبود یابد را نشنیده است. در حالی که بحران اصلی عدم فرزندآوری ایرانیان مشکلات عدیده اقتصادی، بحران بیکاری و فقدان اشتغال، عدم وجود مسکن و سرپناه مناسب، نبود امید به آینده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به سفر‌ها و خرید‌های خانواده‌های برخی نمایندگان مجلس و از جمله رئیس مجلس، آنان هیچ درکی از بغضی که گلوی ایرانیان را فشرده است ندارند.

تحریم هست، ارز هم نیست، اما فقط برای شهروندان

از سوی دیگر در وضعیتی که کشور با بحران جدی ارزآوری مواجه است و شهروندان زیر فشار تحریم‌های کمرشکن از توان خرید ملزومات زندگی عاجر شده و یا به دلیل تاب آوری در مقابل تحریم‌ها ناچار به تغییر سبک زندگی شده اند چطور است که آقازاده‌های همان مسولان که وعده ایستادگی و مقاومت می‌دهند این امکان و شرایط برایشان فراهم است که سفر‌های لاکچری و پرهزینه بروند و خرید سیسمونی خود را در کشور همسایه انجام بدهند، اما بخش بزرگی از شهروندان به دلیل همان مقاومتی که مدام گفته می‌شود از امکان داشتن این گزینه‌ها محروم مانده اند.

تولیدات ملی خوب است، اما نه آنقدر که فرزندان مسولان بخرند

هم چنین در حالی که سال ۱۴۰۰ با عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گذاری شده بود، چطور است که خانواده بخشی از مسولینی که در این باره همایش‌ها و سخنرانی‌ها برگزار می‌کنند، در بوته عمل که قرار می‌گیرند به سرعت راهی کشور دیگر می‌شوند تا مبادا از قافله خرید‌های لاکچری کالا‌های غیر ایرانی جا بمانند؟ آیا شایسته‌تر نیست که مسولینی که در همایش‌ها و مراسم‌ها در حال سخنرانی در مورد اهمیت و فواید خرید کالای ایرانی هستند کمی وقت در خانه صرف کنند و به اطلاع خانواده برسانند که حمایت از تولید ملی در شرایط تحریم از هر چیزی لازم‌تر است. همیشه که قرار نیست مردم بار سختی‌ها را به دوش بکشند. یک وقت‌هایی از آن نسخه که مدام برای شهروندان نوشته می‌شود کاش مسولان کشور نیز استفاده کنند شاید خودشان نیز پسندیدند و خوششان آمد.

نمی‌شود از یک طرف برای «تولید ملی» همایش برگزاری کرد و برای «ساخت ایران» بنر زد و هشتگ ساخت و با بنر‌های «اقتصاد مقاومتی» شهر را کاغذ دیواری کرد و علیه واردات لوازم خانگی و خودرو سخنرانی‌ها ترتیب داد و در روز و زمان موعود خانواده را راهی ترکیه، دبی، ارمنستان یا کشور‌های مشابه کرد تا خرید‌های خارجی را راهی منزل کنند.

مد تازه خرید سیسمونی از ترکیه یا به دنبال جنس لوکس و گران

هر چند بر اساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد که این روز‌ها خرید توسط برخی خواص ایرانی برای تهیه سسیسمنی از ترکیه و یا فیلم عروسی و خرید جهیزیه بسیار رسم شده است، اما مشخص نیست که خانواده رئیس مجلس یازدهم برای جانماندن از قافله مسافران تور‌های خرید سیسمونی ترکیه و شاید در رقابت با فرزندان دیگر مسولان راهی ترکیه شده اند یا رنگ و روی کالا‌های رنگارنگ و برند‌های اسپانیایی و ایتالیایی دل آن‌ها را برده که چندان تمایلی به خرید کالای ایران و چینی در بازار سیمسمونی ایران نداشته اند.

شاید حال که روشن شده است در میان رشد مد‌های جالب برای برخی خواص ایرانی مشخص شده است خرید سیسمنی و وسایل زندگی از برخی کشور‌های همجوار ایران رسم شده، لازم باشد رصدی تازه در اوضاع دیگر مسولان کشور نیز انجام شود تا مشخص شود خانواده کدام مسول دیگر نیز به این مد و ژست تازه پیوسته است.

بر اساس برآورد‌های رسیده از ترکیه به «اقتصاد ۲۴» هزینه تهیه یک سیسمنی متوسط و نه لزوما خیلی گران، بین ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار لیر در نوسان است که برای سیسمونی لاکچری و گران این رقم می‌تواند تا ۲۰۰ هزار لیر نیز افزایش یابد و برای مثال در بازار ترکیه یک پیراهن شماره یک از برند آرمانی جونیور می‌تواند تا ۱۰۰۰ لیرر یعنی یک میلیون و نهصد هزار تومان قیمت داشته باشد.

اما اگر بخواهیم معیار را تنها یک سیسمونی متوسط در نظر بگیریم و با احتساب ۸۰ تا ۱۲۰ هزار لیر، برای یک سیسمونی متوسط باید حدود ۱۵۰ میلیون تا ۲۲۰ میلیون تومان کنار گذاشت که هم چنان بنا به استفاده از برند‌های لباس کودکی، چون «آرمانی جونیور»، «عزیز بیبی»، «بیمان کیدز»، «بلو کی»، «بری بری کیدز»، «چیکو» و ... این رقم می‌تواند با تغییرات محسوسی نیز همراه باشد.

این هزینه‌ها جدا از هزینه بلیط هواپیما و اقامت در ترکیه است. برای مثال قیمت بلیت هواپیما ترکیه برای هر نفر در روز‌های اخیر حدود پنج میلیون تومان بوده است که یعنی این رقم برای رفت و برگشت سه نفر در شرایط پرواز اکونومی حدود ۳۰ میلیون تومان و در شرایط پرواز‌های گران‌تر تا ۶۰ میلیون تومان می‌تواند افزایش یابد. هزینه اقامت نیز بنا به نوع و انتخاب هتل محل اقامت متفاوت است، اما به هر حال از هزینه چند ده میلیون تومانی این بخش نیز نمی‌توان به راحتی عبور کرد.

با این شرایط و اوصاف و ارقام خوب است مسولان کشور و به خصوص مشوقین به فرزندآوری به جای متر و معیار فرض کردن شرایط خود و فرزندانشان، نگاهی به اوضاع اقتصادی کشور کنند، تا شاید حداقل درک کنند که آن چه مانع فرزندآوری و زاد و ولد ایرانیان شده نه غربالگری جنین و ماشین برای مادران دو کودک و سهام برای مادران با سه فرزند، بلکه بحران در تهیه، گاه فقط یک پوشک ساده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
6
بخورید و بیاشامید که فصل ، فصل روبهان و شغالان و کفتاران است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
4
خانواده مسئولان نه از اوضاع اقتصادی وفلاکت مردم باخبرند ونه حتی در محیط خانه نیز ظاهرن پدرانشان هیچ گونه اطلاع رسانی هم نمیکنند که رعایت حال این ملت مظلوم فلک زده را بکنن وانقد نمک به زخم مردم نپاشن
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
5
گوش اگر گوش منو ،ناله اگر ناله توست.
آنچه هرگز بجایی نرسد فریاد هست
فرهنگی که تلاش میکند زنده بماند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
0
2
اقای قالیباف لطفا جواب بده
نظرات شما
پیشخوان