تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱

پشت پرده افزایش قیمت دلار در فروردین ۱۴۰۱

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبار‌های گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است.

پشت پرده افزایش قیمت دلار در فروردین ۱۴۰۱

رویداد۲۴ بازار ارز تهران در فروردین ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی در ماه گذشته در سه کانال ۲۶؛ ۲۷ و ۲۸ هزار تومان حضور داشت. نرخ دلار در ابتدای سال جاری در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد، اما در دهمین روز از بهار ۱۴۰۱ دلار توانست یک کانال شکنی را تجربه کند و با ۲۷۰ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۱۷۰ تومان برسد، اما یک روز بعد از سیزده بدر قیمت دلار عقب نشینی کرد و به کانال ۲۶ هزار تومان برگشت.

بیشترین افزایش قیمت دلار در فروردین

معامله گران افزایشی پس از آغاز معاملات رسمی و از نیمه فروردین ماه توانستند بار دیگر به کانال ۲۷ هزار تومان نفوذ کنند و در روز ۱۶ فروردین ماه دلار بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد. نرخ دلار در روز یاد شده تقریبا ۴۰۰ تومان بالا رفت و به ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

با نزدیک دلار به محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بازار ارز تهران با یک هسته سخت روبرو شد. بازار ساز از نزدیک شدن دلار به دروازه ۲۸ هزار تومان به سختی دفاع کرد.

در روز ۲۲ فروردین دلار برای نخستین بار پس از ۷۰ روز در سطوح قیمتی کانال ۲۸‌هزار تومانی معامله شد. اما پس از دو تلاش ناموفق در جهت عبور از سقف مقاومت ۲۸‌هزار و ۱۲۰ تومانی در روز‌های ۲۳ و ۲۸ فروردین ماه نرخ این ارز تعدیل شده و در کانال پایین‌تر مستقر شد. بازدهی نرخ دلار در ماه گذشته ۵/۴ درصد بود.

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبار‌های گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است. از اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد. با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین توسط انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و نرخ دلار در سایه این توقف در فروردین ماه روند صعودی را تجربه کرد.

منبع: اقتصاد نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان