تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
معاون پارلمانی رئیسی:

استیضاح هیچ وزیری در مجلس مطرح نیست/ دولت تغییری در کابینه اعمال نمی‌کند

تاکنون هیچ استیضاحی رسما اعلام وصول نشده است و روال طبیعی این است که اگر وزیری با کارت زرد‌های متعدد مواجه شد آن موقع در باره انجام استیضاح یا عدم آن بحث و برسی شود که هنوز این روند طی نشده است.

استیضاح هیچ وزیری در مجلس مطرح نیست/ دولت تغییری در کابینه اعمال نمی‌کند

رویداد۲۴ گفتگو با سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت روابط دولت و مجلس در ادامه آمده است:

- به هر حال تلاش گروهی بر این است که دولت را ناکارآمد جلوه دهند لذا اسامی متعددی را مطرح می‌کنند و گاهی سخاوتمندانه! لیست خود را تا ۱۰ تغییر در دولت افزایش می‌دهند که اصل تغییر، مسلم تلقی شود یا استیضاح و عزل وزرا توسط نمایندگان مجلس را مطرح می‌کنند در حالیکه تاکنون هیچ استیضاحی، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده است، و دولتمردان بی وقفه مشغول تلاش برای بهبود اوضاع هستند و به این حدس و گمان‌ها و خبر سازی‌ها توجه نمی‌کنند.

البته همانگونه که رئیس‌جمهور اشاره کردند این القائات و برخی هجمه‌ها بعضا می‌تواند در روحیه مدیران اثر منفی داشته باشد و در جامعه و دستگاه‌ها تردید ایجاد کند که این پیامد به زیان کشور است، بنده هم در گذشته و حال با این فضاسازی‌ها آشنا هستم در هر مسئولیتی که بوده ام تمام توان خود و مجموعه را بکار گرفته‌ام تا به بهترین وجه وظایفم را انجام دهم و خود را سرگرم حاشیه‌ها نکنم، چون فرصت خدمت به سرعت سپری می‌شود و مدیری که اولویت‌های کاری را نادیده بگیرد مغبون خواهد شد.

- به هرحال اگر بخواهیم به این شایعات بپردازیم کار و وظیفه اصلی بر زمین خواهد ماند، مثلا اخیرا در فضای مجازی خواستند روابط معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور با مجلس را منفی جلوه دهند در حالیکه با حضور مداوم بنده در مجلس و ارتباط صمیمی با نمایندگان، تعامل بسیار خوبی برقرار است و نمایندگان نظرات و خواسته‌های خود را که مطالبات مردم هست، منعکس و بنده و همکارانم پیگیر گره گشایی از گرفتاری‌ها هستیم.

آغاز به کارم مصادف شد با بررسی رای اعتماد به وزرا در مجلس که تلاش گسترده‌ای صورت گرفت تا برنامه وزرا سابقه، تخصص و توانمندی‌های آنان تبیین شود و به ابهامات و ایرادات پاسخ داده شود که در پایان یک هفته تلاش، کابینه با بیشترین آرا در مقایسه با دولت‌های قبل و با پشتوانه قوی کار خود را شروع کرد و غالب وزرا موفق به کسب بیش از ۲۰۰ رای شدند، فقط آراء یک وزیر به نصاب نرسید که آن هم از قبل قابل پیش‌بینی بود.


بیشتر بخوانید: لکنت زبان دولت و مجلس به علت بحران دستاوردی است/ دولت در مقابل مطالبات عمومی مردم، دائم فرافکنی می‌کنند


حضور وزرا در مجلس نشانگر تعامل بسیار خوب دولت با مجلس است

- اقدام دیگری که نشانگر تعامل بسیار خوب دولت با مجلس است حضور وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در مجلس برای ملاقات با نمایندگان است که با هماهنگی رئیس محترم مجلس دوشنبه‌ها این فرصت برای نمایندگان فراهم شد، البته دیدار در وزارت‌خانه‌ها هم برقرار بود.

در سفر‌های استانی رئیس‌جمهور نیز قبل از سفر هماهنگ می‌کنیم که نمایندگان استان با معاون اجرایی رئیس‌جمهور دیدار و نظرات خود را توضیح دهند و در هنگام سفر هم نمایندگان در شهرستان‌ها با وزرا همراه هستند و در شورای اداری مرکز استان حضور دارند و چند نفر از آنان مباحث عمده استان را در حضور رئیس‌جمهور مطرح می‌کنند، یعنی همواره گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات، کمبودها، نقد‌ها و راهکار‌ها وجود دارد.

در ۸ ماه گذشته دولت از پیشنهاد‌ها و نظرات نمایندگان استقبال کرده، اما بعضا درخواست‌هایی مطرح می‌شود که محدویت‌ها، تنگنا‌ها واقعیت‌های میدانی مانع اجرا است. یا مثلاً در یک حوزه انتخابیه که دو یا چند نماینده دارد چه بسا نماینده‌ای مخالف یک تصمیم و دیگری موافق است، در چنین شرایطی مسئول اجرایی نمی‌تواند منتظر و معطل اتفاق‌نظر نمایندگان بشود که غالبا هم به نظر واحد نمی‌رسند، بنابر این نباید توقع داشت آنچه مد نظر یکایک عزیزان است اتفاق بیفتد، چون در آن صورت بسیاری از کار‌ها قفل می‌شود و این به زیان کشور، مردم و نمایندگان است. در مواردی برخی از نمایندگان درخواست‌هایی برای حوزه انتخابیه دارند که عملیاتی ساختن آن‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای و کمبود اعتبارات، میسر نیست.

خیلی از درخواست های نمایندگان از دولت قابل اجرا نیست

- یک نکته‌ای که وجود دارد در این مدت دولت نظرات تمام نمایندگان را پذیرا بوده و از آن استقبال کرده است، اما خیلی از این درخواست‌ها میسر و قابل اجرا شدن نیست. مثلاً در یک استان یک نماینده مخالف یک موضوع و یک نماینده موافق آن موضوع است. از این رو مسئول اجرایی نمی‌تواند منتظر تصمیم نمایندگان بمانند اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد دیگر هیچ کاری در کشور پیش نمی‌رود.

- بله گلایه از کندی انتصابات توسط حامیان دولت و افراد دلسوز بار‌ها مطرح شده است و رئیس‌جمهور هم تاکید دارند که نیرو‌های توانمند، مردمی، فساد ستیز و ساده زیست جایگزین بانیان وضع موجود شوند که امیدواریم وزرا و استانداران کار ناتمام خود را به پایان برسانند تا مدیران کشور منسجم، همدل و هم‌افزا در خدمت جامعه باشند و تصمیمات اساسی و تحول آفرین دولت با همکاری تمامی مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود و شرایط کشور به نفع مردم بهبود یابد.

- وزرا با تمام توان مشغول انجام وظایف هستند و تاکنون در دولت بحثی در خصوص تغییرات مطرح نشده است. البته ارزیابی عملکرد انجام می‌شود تا ضعف‌ها برطرف شود. در مورد استیضاح هم در رسانه‌ها و فضای مجازی از ماه‌های شروع به کار دولت بار‌ها مصادیقی مطرح شده، ولی تاکنون هیچ استیضاحی رسما اعلام وصول نشده است و روال طبیعی این است که اگر وزیری با کارت زرد‌های متعدد مواجه شد آن موقع در باره انجام استیضاح یا عدم آن بحث و برسی شود که هنوز این روند طی نشده است.

- انتظار دولت از نمایندگان عزیز این است که به جای طرح در رسانه‌ها در فضایی خیرخواهانه مشکلات و ایرادات مطرح شود تا وزرا هم در حدود موازین قانونی و امکانات کشور به رفع کمبود‌ها بپردازند، غالب نمایندگان با این نظر همراه هستند، اما به هرحال یکی دو نفر حتی حاضر به نشست برای حل و فصل مسائل فی مابین نیستند و در مواردی با بکارگیری تعابیر و الفاظ نامناسب، حیثیت و حرمت مدیران را نادیده می‌گیرند.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان