تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:

دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود/ انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح جزئیات مباحث رایزنی شده در دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی در دور پنجم با تلاش میزبان یعنی دولت و عراق و همچنین دولت عمان برگزار شد.

دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت روز شکست ایالات متحده در صحرای طبس، روز خلیج فارس و همچنین روز قدس و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که شاهد جنایاتی در مسجد الاقصی هستیم، ایران چه اقداماتی برای همکاری با سایر کشور‌های اسلامی صورت داده است، گفت: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند. سنتی برای این رژیم شده که هرگاه روابط خود را عادی سازی می‌کند این رژیم را جری‌تر می‌کند. ایران بنابر نقش در جبهه مستضعفان جهان تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد. همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای جلوگیری از تنش مرزی میان ایران و هیات حاکمه طالبان صورت گرفته است، گفت: مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا‌آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرز‌ها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسئولیت دارند که از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود

خطیب‌زاده همچنین در تشریح جزئیات مباحث رایزنی شده در دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی در دور پنجم با تلاش میزبان یعنی دولت و عراق و همچنین دولت عمان برگزار شد. گفتگو‌ها رو به جلو و مثبت بود و چهارچوب‌های مشخص ما مورد بررسی قرار گرفت و می‌توان گفت که اگر این مذاکرات به سطح سیاسی درجه یک منتقل شود شاهد پیشرفت باشیم، اما هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه قرار نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در یک هفته اخیر شاهد انفجارات گسترده در افغانستان بودیم که جامعه اقلیت هزاره و شیعیان را هدف قرار داده است، سال گذشته گفته شد که امنیت شیعیان توسط طالبان تامین می‌شود، آیا حالا که مشخص شده این هیات حاکمه از تامین امنیت عاجز است برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش پیشگام خواهیم بود، گفت: وضعیت افغانستان به شمول همه گروه‌های قومی و مذهبی برای ایران مهم بوده و مسئولیت قطعی هیات حاکمه افغانستان برای امنیت یادآوری شده است. ما در افغانستان اقلیت نداریم، اقوامی داریم که در آینده افغانستان سهیم هستند لذا اجازه دهید مسئولیت قطعی هیات حاکمه افغانستان را یادآوری کنم و متاسف هستم که آن هیات حاکمه نتوانسته امنیت را در برخی مناطق تامین کند. آمادگی داریم تجربه خودمان در مبارزه با گروه‌های تروریستی را به هیات حاکمه افغانستان منتقل کنیم.

حضور یک دیپلمات از طرف طالبان در سفارت این کشور در تهران

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص صحت و سقم خبری مبنی بر حضور یک دیپلمات از طرف طالبان در سفارت این کشور در تهران، گفت: رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه، چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشور‌ها صورت می‌گیرد و در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. این مساله ربطی به شناسایی طالبان و موضوعات دیگر ندارد. سفارتخانه افغانستان با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و تعداد زیادی کارمند لازم دارد و باید مساعدت کنیم کار‌های این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.

انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به انتقال سانتریفیوژ‌ها به سایت نطنز ایران به دنبال غنی سازی ۹۰ درصد است، گفت: ایران عضو ان. پی. تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را مطابق النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیاز‌های صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیاز‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.


بیشتر بخوانید: مذاکرات برای رفع تحریم ها؛ از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور شدیم؟


سیاست ایالات متحده نمی‌تواند تعیین کننده نتایج مذاکرات ایران و آمریکا باشد

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه آمریکا حاضر به خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی نیست، گفت: فرو کاستن آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده به یک موضوع تنها خواست ایالات متحده است. آنچه میان ما و واشنگتن وجود دارد رویارویی دو دیدگاه است؛ یک دیدگاه سیاست بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و دیدگاه تهران که معتقد است مذاکراتی که تمام شده و مهر و موم شده باید محترم شناخته شود و سیاست ایالات متحده نمی‌تواند تعیین کننده نتایج گفت‌وگوی ما در وین باشد. اسرائیل هم به صورت عامدانه در پی فروکاستن این اختلافات به یک موضوع است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص ادعای «بغداد الیوم» مبنی بر اعزان هیات ایرانی به عراق برای رایزنی با گروه‌ها و احزاب این کشور به ویژه رهبر جریان صدر، گفت:  گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم چون مانند  سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها از مجاری رسمی انجام می‌شود. مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص تحقق دیپلماسی قضایی گفت: دکتر غریب آبادی هفته گذشته با دکتر امیرعبداللهیان در وزارت خارجه گفتگو‌هایی داشت و قرار شد در حوزه حقوق شهروندی و معاضدت‌های قضایی همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشیم. انصافاً طی دوره اخیر روابط وزارت خارجه و قوه قضائیه به یک نقطه اشتراک رسیده است، برای حمایت از موضوعات ایرانیان در خارج از کشور قوه قضاییه نهایت همکاری را با ما داشته است. این همکاری‌ها در راستای امضای تفاهم‌نامه‌ها برای معاضدت‌های قضایی، انتقال زندانیان و محکومان و نیز حوزه فراهم آوری اطلاعات و دستاورد‌ها یا حتی موضوعات انسانی و بشردوستانه است که بعضا بدون همکاری قوه قضاییه اساسا در این حوزه‌ها نمی‌توان اقدامی کرد. قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف راهگشایی و گره گشایی داشته و ادامه این مسیر کمک می‌کند که بیشتر موفق شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برای مقابله با حملات سایبری علیه کشورمان اقدامی صورت گرفته است، گفت: ما فقدان جدی در قوانین آمره بین المللی در خصوص مباحث سایبری احساس می‌کنیم، کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند تا تفاهم نامه‌های بین المللی در این خصوص شکل گیرد. متاسفانه این حملات جدید نیست و بعضی روز‌ها تا چند هزار حمله سایبری به تارنما‌ها و پایگاه‌های وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد. ردیابی این موارد کار ساده‌ای نیست. مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را همواره در دستورکار دارد.

خطیب زاده در خصوص توهین به مقدسات در برخی کشور‌های حوزه اسکاندیناوی گفت: اقداماتی که در برخی کشور‌های اسکاندیناوی مشاهده شد منزجر کننده بود و وزارت امورخارجه بنابر وظیفه ذاتی اش موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است. موضوع صرفاً بیانه نیست بلکه گنجاندن این موضوعات در دستور کار همکاری‌ها و گفت وگوهاست. وزارت خارجه سوئد و مقاماتی که با آن‌ها صحبت کردیم نیز اعلام برائت کرده‌اند، ولی ما انتظار داریم، به اسم آزادی، آزادی قربانی نشود و به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که در واکنش به ممانعت از ارسال حق آبه هیرمند به ایران چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: حق آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها دور وجود داشته و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در این منطقه تلاش می‌کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفتگو حل کند و کمیساران عالی آب با هم دیدار‌هایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. ما امیدوار هستیم در ادامه مسیری که می‌بینیم، به یک اقدام قطعی سازنده برسیم.

مذاکرات وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

خطیب‌زاده درباره تاریخ بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفتگو‌های منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان