تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

مقاومت خودروسازان در برابر افزایش ایمنی خودروها

رئیس پلیس راهور گفت: در صورتیکه خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استاندارد باشد ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری شده و در صورت وقوع حادثه کمترین آسیب به راننده وارد می شود.

تصادفات رانندگی

رویداد۲۴ سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰ فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: بطور کلی در تصادفات رانندگی ۳ عامل انسان، خودرو و جاده (محیط) نقش دارند که بر اساس میزان تأثیر در وقوع حادثه سهم تقصیر تصادفات مشخص می‌گردد.

رئیس پلیس راهور اظهار کرد: اگر چه سهم عامل انسانی بیشتر از بقیه عوامل بوده ولی در رویکرد نوین سیستمی در نگاه به حوادث رانندگی به اشتراک سهم عامل انسانی با راه و خودرو نیز پرداخته شده و بصورت کامل‌تر علاوه بر سهم کاربران راه (راننده، سرنشین و عابر) به سهم مسئولان و طراحان راه و خودرو نیز پرداخته شده است.

هادیانفر تصریح کرد: در این نگاه جدید صحبت این است که برای هر انسانی احتمال ارتکاب خطا در رانندگی وجود دارد ولی نبایستی با این وجود کشته یا مصدوم گردد. در این زمان در صورتیکه خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استانداردهای ایمنی باشد باید بتواند در ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری کند و در صورت وقوع حادثه کمترین آسیب به راننده و سرنشینان وارد شود.

وی افزود: یکی از علت‌های رواج نیافتن این نگاه در کشور ایران، مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن سازی تولیدات خود است که ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایه‌های کشور است.


بیشتربخوانید: سال ۱۴۰۱ سال بدون رقیب برای خودروسازان/ منتظر واردات خودرو نباشید!


به گفته رئیس پلیس راهور هر چند اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته ولی در مقایسه با استانداردهای دنیا و به منظور دستیابی به کاهش تصادفات راه درازی در پیش است.

هادیانفر تاکید کرد: اصطلاح راه بخشنده که اخیراً در کشورهای پیشرفته رواج یافته حاصل نگاه جدید به حوادث رانندگی است. منظور این است که اگر راننده خطا و تخلفی در جاده انجام داد (مانند حواس پرتی و خواب آلودگی) نبایستی با مرگ مجازات گردد و جاده بتواند با حداقل خسارت از راننده و خودرو محافظت کند.

وی گفت: جاده‌های بخشنده، ایمن با بکارگیری سامانه‌های هوشمند حمل و نقل از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها بوده و از جمله زیرساخت‌های حیاتی کشور است که بر بستر آن تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: به هر میزان که در ایمن سازی و بهبود جاده‌ها صرف شود یک پشتوانه برای کشور محسوب شده و نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری محسوب می‌گردد.

هادیانفر در پایان گفت: امیدواریم که ان شاالله با مدیریت و برنامه ریزی دولت و مجلس و همکاری تمامی بخشها و سازمانهای مرتبط وضعیت مطلوبی در این عرصه فراهم گردد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان