تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت اعتراض کارکنان فنی و حرفه‌ای: شما که آشناهای خودتان را بدون تخصص منصوب کردید انقلابی هستید، ما نیستیم؟

کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و همچنین انتصاب مدیران خارج از سازمان که شناختی از حوزه کاری خود ندارند، روز گذشته مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند. رویداد۲۴ با معترضان گفت‌وگو کرده و روایت آنها از شرایطی که در سازمان می‌گذرد و بر آنها حکمفرماست را منتشر کرده است. این بخش کوچکی از مشکلاتی است که کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای دارند.

اعتراضات مردمی

رویداد۲۴ از روز گذشته تجمعات اعتراضی مقابل وزارت کار برگزار شد. این بار تجمع توسط کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد؛ سازمانی که تحت نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. کارکنان فنی و حرفه‌ای معتقدند دستمزدهای آنها با سابقه‌ حتی بالای ۱۵ و ۲۰ ساله تنها ۳ و نیم تا ۵ میلیون تومان است و به همین دلیل آنها در معیشت خود دچار مشکل هستند.

یکی از کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گوید: اعتراض ما هم‌راستا با اعتراض کارکنان وزارت کار صورت گرفت. این یعنی وضعیت طوری شده که کارمندان یک وزارتخانه خودشان در صف اول اعتراضات هستند و ما هم به خاطر مشکلات معیشتی که برایمان ایجاد شده، به صورت هماهنگ در سراسر کشور اعتراض خود را به وضعیت پیش آمده نشان دادیم. البته حراست اداره کل استان تهران کارکنان را تهدید کرد و جلوی حضور آنان در تجمع را گرفت، اما کارکنان مراکز فنی و حرفه‌ای شهرستان های تابعه استان تهران حضور پررنگ داشتند.

تجمع بعدی کارکنان فنی و حرفه‌ای ۱۹ اردیبهشت

او می‌گوید: ما خواسته‌هایمان را اعلام کرده‌ایم و منتظر نتیجه و تغییر در رویه‌ها و تغییر تصمیم‌های نادرست مدیران هستیم و در صورت عدم حصول نتیجه، تجمع بعدی در ۱۹ اردیبهشت مجدد تکرار خواهد شد.

این کارمند سازمان فنی و حرفه‌ای درباره دلایل اعتراضاتشان اینگونه توضیح می‌دهد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در سازمان فنی و حرفه‌ای انتصاب افراد ضعیف و انتصاب افراد خارج از سازمان است. این مشکل فقط مربوط به سازمان نیست و در کل وزارتخانه همین است. شما ببینید در موضوع اعتراضات کارکنان وزارت کار که هفته گذشته برگزار شد، تمام کارکنان یک‌صدا می‌گفتند مدیران کنونی اصلا ما را نمی‌بینند و به صورت عمده از بیرون مدیر جدید آورده‌اند.

او ادامه می‌دهد: واقعا اگر مدیران توانمند هم می‌آمدند، ما خوشحال می‌شدیم که کار بهتر پیش می‌رود و دست‌کم از تخصص یک مدیر کاربلد در یک سازمان استفاده می‌شود، اما افرادی را آورده‌اند که تازه می‌خواهند بفهمند مثلا سازمان فنی و حرفه‌ای زیر نظر کدام ارگان است و شرح وظایف این سازمان چیست!


بیشتر بخوانید: جزییات کامل جلسه وزیر کار و معترضان وزارتخانه/ حجت عبدالملکی؛ تنها وزیر دولت رئیسی که کارکنانش به دنبال استیضاح او هستند! +فایل صوتی


کارکنان باتجربه را به بهانه «انقلابی نبودن» کنار گذاشته‌اند

این فرد معترض می‌گوید: بخش عمده کارکنان سازمان به بهانه «انقلابی نبودن» کنار گذاشته شده‌اند و موضوع مشخص این است که ما اصلا دیده نمی‌شویم. الان برداشته‌اند افرادی که معلوم نیست قبلا کجا بوده‌اند و چه تخصصی دارند را بدون رابطه استخدامی به عنوان مدیران کل استان‌ها منصوب کرده‌اند؛ مثلا در قزوین یک روحانی که حتی سابقه کارمندی دولت ندارد به عنوان مدیرکل استان منصوب شده است. در تهران ۳ معاون سازمان همه از خارج از فنی و حرفه‌ای آورده‌اند و منصوب کرده‌اند. ماجرا فقط مربوط به تهران نیست. اصلا به همین دلیل است که اعتراضات کارکنان فنی و حرفه‌ای به صورت سراسری در کشور انجام شده است.

شما که آشناهای خودتان را بدون تخصص منصوب کرده‌اید، انقلابی هستند، ما نیستیم؟

او می‌گوید: الان ما نیرو داریم که بیش از ۱۵ سال یا ۲۰ در سازمان سابقه دارد و متخصص امر است و به جرات می‌گویم در همین ساختار عجیب ادارات در ایران، اقداماتی که انجام شده توسط همین افراد انجام شده و اگر خلاقیتی وجود داشته، به خاطر تجربه همین‌ها بوده که دل در گروی پیشرفت کشور و کمک به تولید دارند، اما الان همه اینها را کنار گذاشته‌اند و می‌گویند شما انقلابی نیستید! ما که عمرمان را گذاشته‌ایم انقلابی نیستیم اما اینها که تازه آمده‌اند و یکی یکی قوم و خویش و دوست و آشنا و هم‌حزبی خودشان را بدون تخصص منصوب کرده‌اند، انقلابی هستند؟ 

هیچ ایده و طرحی به کارکنان منتقل نمی‌شود

این کارمند سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دیگر توضیحاتش به مشکلات معیشتی کارکنان اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات ما عدم وجود برنامه افرادی جدیدی است که آمده‌اند. اینها اصلا نمی‌دانند برنامه چیست. بدون اغراق می‌توانم بگویم از صبح که به محل کار می‌آیند، فقط کارشان این است که با تیم جدیدی که آمده‌اند در دفترشان می‌نشینند و درباره مسائل خودشان صحبت می‌کنند و اصلا کاری ندارند که در سازمان چه می‌گذرد. بالاخره اگر درباره کار صحبت می‌کردند، خب نتیجه آن مشخص بود و به کارکنان اعلام می‌شد. وقتی اصلا هیچ ایده و برنامه‌ای و هدفی به کارکنان منتقل نمی‌شود، یعنی کسی درباره مسائل کاری صحبتی نمی‌کند. ما الان اصلا نمی‌دانیم مدیران جدید چه هدفی دارند. قرار است چه پلنی پیش برده شود.

از صبح در دفترشان می‌نشنینند و کاری به سازمان ندارند

این کارمند معترض سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گوید: اینها صبح می‌آیند و در اتاق در بسته خودشان می‌مانند و می‌روند. باور کنید اصلا کارکنان را به رسمیت نمی‌شناسند و ما را از بالا به پایین نگاه می‌کنند. اگر واقعا متخصص هم بودند، ما ناراحت نمی‌شدیم و می‌گفتیم اینها متخصص هستند و ایرادی ندارد که بدخلق هستند و ما را تحویل نمی‌گیرند، در عوضش کار به بهترین شکل پیش می‌رود و به تجربه ما هم افزوده می‌شود اما اینها اصلا نمی‌دانند وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای چیست. یعنی ابتدایی‌ترین چیزها را نمی‌دانند.

با ۲۰ سال سابقه حداکثر ۵ میلیون تومان دریافتی داریم

او ادامه می‌دهد: خیلی که بخواهند دخالتی کنند و حرفی بزنند، یک شعار می‌دهند که مثلا ما گام دوم انقلاب هستیم و می‌روند اما مگر کار با شعار پیش می‌رود؟ ما برنامه و عمل می‌خواهیم نه اینکه یکی بیاید و شعار بدهد. اگر بنا به شعار دادن باشد، ما خیلی بهتر شعار می‌دهیم چون دست‌کم ۲۰ سال اینجا بوده‌ایم و از اینها بهتر فضا را می‌شناسیم که شعار بدهیم. نتیجه تصمیمات اینها این شده که مشکلات بزرگی در همه ابعاد رخ دهد. مشکلات ما همیشه وجود داشته و مربوط به این دوره نیست اما اکنون وضعیت بسیار بدتر شده و ناعدالتی در پرداخت‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. حقوق کارکنان به شدت پایین است. همین الان کارمند با ۲۰ سال سابقه ۳ و نیم تا ۵ میلیون تومان دریافتی دارد. اینها مزایای رفاهی و اضافه کار را قطع کرده‌اند. ما درخواست داشتیم طرح تسری فوق‌العاده خاص کارکنان پیگیری شود که این موضوع را هم مسکوت گذاشته‌اند. همین الان کارکنان وزارتخانه اعتراض کرده‌اند؛ این در حالی است که دریافتی ما نصف دریافتی کارکنان وزارتخانه هم نیست؛ حالا شما ببینید ما چه دردی می‌کشیم و چه زجری را تحمل می‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
2
ملاک درجه بندی مدیران: عمق رد مهر و میزان انبوهی ریش .....
گور بابای دانش و تجربه
پاسخ ها
y.u.f
| Switzerland |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
و بعلاوه مواردی که ذکر کردید تعداد انگشتر عقیق به انگشت و حمل تسبیح درون جیب است.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
6
0
کمتر دروغ بنویس و مسایل ذهن سایت و نویسنده رو به اسم کارمند فنی حرفه ای جا نزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
4
جایگاه سازمان فنی و حرفه ای بعنوان تنها متولی آموزشهای غیر رسمی در کشور مورد توجه جدی مجلس و دولت قرار نگرفته است . آموزشهای غیر رسمی به آموزشهای غیر کلاسیک و کوتاه مدت مهارتی بجز آموزش و پرورش و آموزش عالی گفته می شود .ولی هنوز بقیه سازمانها و وزارتخانه ها بسادگی در این امر وارد شده و آموزش داده و مدارک گوناکون صادر می کنند .سازمان آموزش فنی و حرفه ای به اقشار بسیار متنوعی از متقاضیان مهارت آموزی در روستاها زندان ها سربازان کارگران کسبه دانشجویان بیکاران و... آموزش مهارتی منجر به گواهینامه بین المللی دارای اعتبار در بیش از صد کشور عضو سازمان بین المللی کار اعطا می کند ولی متاسفانه هنوز جایگاه و اهمیت موضوع برای مسئولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است . در گذشته صحبت از ایجاد سازمان ملی مهارت و مستقل از وزارت کار با بودجه و اساسنامه مستقل و امکانات کافی بود ولی هیچکدام ازین وعده ها محقق نشد و اکنون حدود ۱۵ سال است هیچ نیرویی جایگزین افراد بازنشسته نشده و کم کم کارگاههای آموزشی آن را که در طول دهها سال و بتدریج تجهیز کرده و بصورت رایگان در اختیار آموزش افراد متقاضی و نیازمند جامعه قرار می دادند را بصورتهای مختلف خصوصی سازی کرده و بخش خصوصی با قیمتهای بسیار بالا آموزش را ارائه می کندومسئولان اعتنایی به درخواستهای بحق کارکنان سازمان در خصوص امور رفاهی و آموزشی نمی کنند جهت اطلاع دریافتی های پرسنل سازمان حتی به اندازه نیمی از دریافتی های سایر کارکنان و سازمانهای تابعه وزارت کار نیست . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
مطالب شما کاملا صحیح است. ولی آیا مدیران ناآشنا به کار که حتی تفاوت بین الگوی آموزش مهارتی با دانشگاهی را عمیقا درک نکرده اند، می توانند به ارتقای جایگاه آموزش فنی حرفه‌ای کمک کنند. با وجود نیروهای توانمند آیا این ایجاد بی اعتمادی و دلزدگی بین کارکنان نیست که مدیران را از بیرون بیاورند؟
y.u.f
| Switzerland |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
مطلب خوبی ذکر کردید. یقینا شاغل در فنی و حرفه ای میباشید.مدرک مهارت آموزی فنی و حرفه ای در ایران یا در کشورهای دیگر که با نامهای دیگر صادر میگردد برای کسانی که قصد مهاجرت کاری یا تکمیل رزومه شغلی شان دارند مورد تایید سازمان جهانی کار و مورد قبول بیش از صد و هشتاد کشور جهان است.اگر شخصی قصد مهاجرت به کانادا یا ویزای کاری آلمان یا استرالیا و.... دارد بجای اخذ مدرک از دکانهای مدرک فروشی که با نام رجیستر شده و مورد تایید فلان دانشگاه یا فلان مرکز خارجی بوده پرهیز کنند(البته به غیر از موارد معدودی از مدارک)زیرا وقتی قصد ارائه مدرک دوره ای که از ایران برای ارتقا مقام شغلی یا افزودن مدرکی که از نهادی نامعتبر اخذ کرده اند مورد قبول کارفرمایان اروپایی و بطور کلی خارج از ایران مورد قبول واقع نمیگردد.این کامنت رو تایید بفرمایید شاید برای بقیه مفید فایده واقع شد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
1
لعنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
1
مدیران ارشد ستاد سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، به یکباره همگی با کمترین تجربه و آشنایی با سازمان از بیرون و سایر دستگاه‌ها آورده و منصوب کردند. و مدیران استانها بدون هیچ ارزیابی و دلیل منطقی در سطح وسیع( نزدیک به بیست استان) عوض شدند. آیا اینکه کسی زیر بار مسئولیت سنگينی می‌رود که تخصص و تجربه ای در آن زمینه ندارد، انقلابی گری است و مسلمانی است. این به اصطلاح مسئولین دریافتی سه تا چهار برابری نسبت به کارکنان دارند و از امکاناتی همچون خودروی دولتی، خانه سازمانی، حق ماموریت برای ماموریت‌های غیرضروری، رفاهیات و اضافه کار تا ۱۰ برابر سایر کارکنان دریافت می کنند و اصولا خبر از دردی که کارکنان می کشند، ندارند. و اصلا کارکنان را همکار خود نمی دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
0
دقیقا کی بجز خودتان از شماها راضی هستش؟ یه مدتی یه بیلبورد تبلیغاتی تو شهرهای ایران خودنمایی میکرد تحت عنوان زود دیر میشه!
عادل
|
Netherlands
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
1
0
لعنت به تووامثال توکه دردولت روحانی چشماتوبستی وغارت صندوق ذخیره فرهنگیان رانظاره کردی ودم فروبستی حالا دردولت عزیز رئیسی زبانت بازشدوازدولت فشل روحانی وعوامل مزدورش دفاع میکنی
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
سلام
زیاد نگران نباشید مدیر کلان قبلی هنوز هستند و اصلاح طلب واصولگرا با هم یکی شده اند و عملکرد وتعهد شان از آخر سوم ونهم و از نظر اجرایی هشتم شدند. یعنی قشنگ بودجه دولت حیف ومیل شده؛ دیگر خبری از یک آزمون قدر با یک استاندارد با کیفیت حداقل در این استان نیست. شعارشان هم؛ پیشرفت و برگزاری دوره های مهارت نوین بود. فرقی نمی کند اگر تعهد و وجدان داشته باشی انسان جوانان مردم را درک می کنی و بر زخم خانواده نمک نمی پاشی وفقط رشته های اوقات و فراغت را تدریس نمی کنی. نا گفته نماند مربیان توانمند ومتبحر ومدیر ومعاوناندارن بودجه بیت المال را به ف.... ا می دهند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان