تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

لاوروف: دنیا در حال حرکت به سمت نظم چندقطبی است

وزیر امور خارجه روسیه گفته که آمریکا می‌خواهد برای همیشه دنیا را تک‌قطبی نگاه دارد و این در حالی است که دنیا در حال حرکت در مسیر مخالف است.

وزیر خارجه روسیهرویداد۲۴ «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه (۲۸ فوریه/ ۸ اردیبهشت‌ماه) با اشاره به تلاش آمریکا برای حفظ نظم‌تک‌قطبی دنیا گفته که اوضاع در حال حرکت به سمت مخالف این خواسته آمریکا است.

 حساب کاربری سفارت روسیه در توییتر به نقل از لاوروف نوشت: «آمریکا علناً اعلام می‌کند که می‌خواهد دنیا را تا ابد تک‌قطبی نگاه دارد، در حالی که عملاً روند اوضاع در حال حرکت به سمت مخالف است. دنیا چندقطبی است.»

وزیر خارجه روسیه درباره تحولات مربوط به جنگ اوکراین هم گفت: «دنیا از دنیا می‌خواهد جنگ را ادامه دهد، چون تصور می‌کنند که این جنگ فرسایشی خواهد شد و ارتش روسیه و صنایع دفاعی روسیه فرسوده خواهند شد، اما این توهم است.»

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: پرچم اوکراین روی سفارت روسیه در آمریکا +فیلم


روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشور‌های غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهاد‌های مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده است. کشور‌های غربی سلاح‌های زیادی را برای حمایت از اوکراین به این کشور ارسال کرده‌اند.

سرگئی لاوروف گفت که نیرو‌های مسلح روسیه سلاح‌های غرب را اهداف مشروع در نظر خواهد گرفت.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سرگئی لاوروف ، روسیه
نظرات شما
پیشخوان