تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

صعود بورس پایدار خواهد بود؟

نیما آگاهی: فاکتورهای کلان بازار تغییری نکرده است، بخشی از فشارهای شبکه‌های اجتماعی، سهامداران و فعالان بازار بوده است که باعث شده مقداری فعالیت‌های مثبت در وزارت اقتصاد و سازمان بورس بیشتر از گذشته شود.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ سهام عدالت براساس تصمیم گیری های سازمان بورس در دو مرحله آزادسازی شد. سهامداران به دنبال روند صعودی پرشتاب شاخص بورس و با توجه به تاکید مکرر کارشناسان و مسوولان حاضر در سازمان بورس مبنی بر ارزشمندی این سهام و نگهداری آن اما با رفتارهای هیجانی خود اقدام به فروش سهام خود کردند تا بتوانند از این طریق و با قرار گرفتن بازار بر مدار رشد بازدهی معقولی را از این سهام کسب کنند.. اما براساس نظر مسئولان و کارشناسان بازار سرمایه، فروش سهام عدالت متوقف شد. اکنون مدت هاست که برای دارندگان سهام عدالت چندان فرقی نمیکند که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند یا غیرمستقیم، در هر صورت هردو گروه امکان فروش سهام خود را ندارند. مستقیم ها به دلیل شرایط بازار و غیرمستقیم ها به دلیل تعلیق شدن نماد شرکت ها.

اکنون مدتی است که شایعاتی در بازارسرمایه مطرح شده مبنی بر آنکه، فروش سهام عدالت از سر گرفته خواهد شد. در همین راستا با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید:

تمرکز بازار سرمایه روی بورس است

نیما آگاهی در مورد تاثیر فروش سبد سهام‌عدالت بر بازار اظهار کرد: به طور صد در صدی بازار تحت تاثیر فروش سهام عدالت قرار خواهد گرفت. بازار سهام اکنون توان فروش سهام عدالت را ندارد. اگر قرار است که طرح فروش سهام عدالت مجدد برقرار شود بازار بر مدار نزول بیشتر قرار خواهد گرفت. به نظر بنده با فروش سهام عدالت بازار سرمایه دچار ضرر بزرگی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تخلیه نیمی از نقدینگی موجود بازار سرمایه طی دو سال گذشته، درآمد حاصل از آن نصیب دولت شده است؟ یا خیر اظهار کرد: بحث تامین مالی در کلیت اقتصاد یک بحث درست و منطقی است ولی اینکه ما در دوره‌ای که در بحث بودجه تحت فشار هستیم بیاییم به بازار فشار مضاعف وارد کنیم و از آن طرف بستر مناسبی برای بازار فراهم نکنیم، دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد. درست است که بازار ما بیش از ۵۰ گزینه سرمایه‌گذاری دارد ولی تمام تمرکز بازار روی بازار سهام است. این موضوع بیانگر ضعیف بودن بازار است. آنگاه سیاست‌گذارن کلان اقتصاد می‌خواهند از این بازار ضعیف استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته ماجرای تامین مالی توسط بازار به طور معمول تحمیلی است. یعنی خیلی از حقوقی‌ها، صندوق‌ها و بانک‌ها موظف به خرید هستند. یعنی آن پولی را که می‌خواهند سهام بخرند مجبور می‌شوند خارج کنند و اوراق دولتی خریداری کنند. این امر باعث تضعیف میان‌مدت بازار خواهد شد. لذا این اتفاق باید با یک سناریوی مشخص در بازار رخ دهد. این سناریو که دولت هر زمانی به کمبود مالی می‌خورد و فرآیند فروش اوراق را به جریان می‌اندازد، منطقی نیست.

فشار شبکه‌های اجتماعی بر بازارسرمایه

آگاهی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه چند روزی است که بر مدار صعود قرار گرفته است؛ آیا این روند پایدار خواهد بود؟ اظهار کرد: فاکتورهای کلان بازار تغییری نکرده است، بخشی از فشارهای شبکه‌های اجتماعی، سهامداران و فعالان بازار بوده است که باعث شده مقداری فعالیت‌های مثبت در وزارت اقتصاد و سازمان بورس بیشتر از گذشته شود. اما از نظر فاکتورهای کلان اقتصاد ما شاهد تغییرات چشمگیری نیستیم. پارمتری که موضوع را بغرنج‌تر می‌کند آن است که تیم اقتصادی دولت ادبیات مشترکی با بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری کلان در سطح کشور ندارد. این موضوع روند سرمایه‌گذاری در بازار را در آینده سخت‌تر خواهد کرد. لذا بنده چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سهام ارزیابی نمی‌کنم و این صعودی بودن بازار را گذرا می‌بینم.

منبع: گسترش نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان