تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:

انریکه مورا با باقری دیدار خواهند کرد/ تصمیم واشنگتن به راحتی توافق را در وین محقق می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر آقای اسد مدتی در حال تنظیم بود و شرایط باید مهیا می‌شد. دو دور مذاکره با رییس‌جمهور داشتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. آقای امیرعبداللهیان دیداری با همتای سوری خودشان داشتند و دیداری سه جانبه با وزیر راه صورت گرفت.

انریکه مورا با باقری دیدار خواهند کرد/ تصمیم واشنگتن به راحتی توافق را در وین محقق می‌کند

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک مجدد عید فطر و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که برنامه سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام در تهران چه خواهد بود، گفت: مذاکرات ایران و ١+۴ تا همین امروز بدون وقفه ادامه داشته است و رد و بدل کردن پیام‌ها در حال انجام است. سفر آقای مورا پس از گفت‌وگوی تلفنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بوررل صورت گرفته است. لازم بود پس از پیشنهاد آقای بوررل این دیدار انجام شود. آقای مورا با آقای باقری دیدار خواهند کرد و دستور کار این سفر مشخص است. امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی را به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: حضور مورا نشان می‌دهد ما گفتگو‌ها را علیرغم همه کارشکنی‌های آمریکا پیگیری می‌کنیم.

سفر بشار اسد مدت‌ها در حال تنظیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهداف سفر بشار اسد به ایران، گفت: سفر آقای اسد مدتی در حال تنظیم بود و شرایط باید مهیا می‌شد. دو دور مذاکره با رییس‌جمهور داشتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. آقای امیرعبداللهیان دیداری با همتای سوری خودشان داشتند و دیداری سه جانبه با وزیر راه صورت گرفت. سوریه از فضایی که تروریست‌ها برایش حاکم کرده بودند خارج شده و در مسیر بازسازی قرار گرفته است. سفر آقای بشار اسد پیام مهمی دارد و ایران به عنوان یکی از همراهان سوریه مقصد یکی از سفر‌های منطقه‌ای آقای اسد قرار گرفت.

تحول جدیدی از دور آخر گفت‌وگوهای تهران و ریاض رخ نداده است

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا وزرای خارجه دیداری خواهند داشت، گفت: تحول جدیدی از دور آخر گفتگو‌ها در بغداد نداریم و اگر تحول جدیدی روی دهد، اعلام می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اخبار مرتبط با سفر امیر قطر به تهران گفت: سفر در دستور کار و در پاسخ به سفر رییس‌جمهور به دوحه انجام می‌شود که حاکی از روابط نزدیک دو کشور است. آقای رییس‌جمهور همچنین در آینده نزدیک سفر دیگری به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس خواهند داشت. در خصوص دستور کار این سفر هم باید بگویم که روابط دوجانبه و منطقه‌ای محور مذاکرات خواهد بود.


بیشتر بخوانید: افشای اظهارات مذاکره کنندگان آمریکایی/ توافق با ایران دیگر ممکن نیست؟


مذاکرات در دسترس است/ من نمی‌گویم بن‌بست

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن‌بست در مذاکرات وین را تائید می‌کنید، گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است در بعد تصمیمات واشنگتن بین ایران و ۱+۴ جمع‌بندی انجام و متن بین ما توافق شده و درباره آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد. آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیز‌هایی برداشته که باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل به تهران گفت: درخواستی طرح شد و ایران هم موافقت کرد و ایشان ملاقات‌هایی را با گروه‌های مدنی و سازمان‌ها و اشخاص و البته اصحاب رسانه خواهند داشت و ما امیدواریم که برای یکبار ظلم و گردن‌کشی ایالات متحده در جایی ثبت شود.

فعلا کار ویژه آقای مورا و اتحادیه اروپا انتقال پیام است

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا انریکه مورا حامل پیامی از ایالات متحده است و چه دیدار‌هایی در تهران خواهد داشت، گفت: فعلا کار ویژه آقای مورا و اتحادیه اروپا انتقال پیام است و ایشان نقش هماهنگ‌کننده‌ای دارند و فعلا تنها ملاقات قطعی با آقای باقری خواهد بود، اما ایشان درخواست ملاقات‌های بیشتری دارند که باید بررسی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد هماهنگ‌کننده برجام دست کشیدن تهران از موضوع سپاه پاسداران است، گفت: به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده که توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات است تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم. شما اهالی رسانه اجازه ندهید در این بازی طراحی شده برخی در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیرید. آنچه بین آمریکا و ایران وجود دارد را به یک موضوع فرونکاهید.

آخرین خبر از پرونده حمید نوری در سوئد

خطیب‌زاده همچنین در خصوص پرونده حمید نوری در سوئد و ارتباط آن با پرونده احمدرضا جلالی و صدور حکم اعدام برای وی، گفت: جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر و درخواست بازنگری کرده که در حال بازنگری است و خسارات عمده‌ای هم زده است. این‌که درباره نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند و شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد، شک ما را برمی‌انگیزد که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند. دادگاه نوری صلاحیت نداشته و حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده است. متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد. فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود. موضوع جلالی جاسوسی است و در مسیر خوب پیگیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور بار‌ها بر اهمیت تشکیل سازمانی مرتبط با مهاجران تاکید کرده‌اند، وزارت امور خارجه چه اقدامی در این راستا انجام داده است، گفت: وزارت خارجه موضوع و اهمیت بسیار زیاد مهاجران را به صورت مکتوب و شفاهی اعلام کرده است و نظرات خود را در این خصوص مکتوب سازمان فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای داشته باشیم. یکی از معضلات در موضوع مهاجران این است که دارای مشکلات متعددی هستند که در چند سازمان پیگیری می‌شود. وزارت خارجه از مدت‌ها قبل این موضوع را به عنوان موضوع اساسی و درست پیگیری و اعلام موضع کرده است.

خطیب‌زاده در واکنش به این سوال که وزارت امور خارجه نسبت به موضوعات مرتبط با مذاکرات با خبرنگاران صادق نیست، گفت: من با صراحت سخن می‌گویم و اگر نتوانم نکته‌ای را بگویم با شما اعلام می‌کنم. ذات مذاکرات این است که تا زمانی که موضوع به سرانجام نرسید ذات محرمانگی آن حفظ شود. آنچه برای ما مهم است این است که حقوق ملت ایران رعایت شود. آمریکا به اندازه کافی از جیب ملت ایران برداشته است. حقوق ایران براساس برجام باید حفظ شود و اجازه نمی‌دهیم مولفه‌های فشار حداکثری ترامپ برای از بین بردن برجام و فرصت دیپلماسی باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج سفر رئیس مجلس عراق به ایران گفت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است عراق یکی از شرکای تجاری ماست که به رغم سنگ اندازی‌هایی است که آمریکا و تحریم‌ها درست کرده است. در موضوع ارائه خدمات و انرژی تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق انجام دهیم راه‌حل‌هایی پیدا شده و امیدواریم گفتگو‌ها به نتیجه برسد. سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفتگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در مالاقات با امیرعبداللهیان داه شد امیدواریم شاهد انتقال هرچه سریع‌تر قدرت در عراق باشیم.

معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نماندیم

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که چندی پیش خبری مبنی بر آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران مطرح شده بود، آیا این مبالغ آزاد شده است، گفت: پیشنهاد می‌کنم از بانک مرکزی هم بپرسید چرا که در دوره قبل اطلاعیه خوبی صارد کرده بودند. ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نماندیم. تاکنون منابعی که آزاد کردیم به صورت مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص تشدید حملات تروریستی در افغانستان و موضوع امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور گفت: امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به محض این‌که احساس خطری رخ داد و گزارش‌هایی رسید هم آقای امیرعبداللهیان با سرکنسول‌ها و سفیر ما صحبت کرد و هم این‌که یادداشت‌های لازم داده شد. جمهوری اسلامی ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند و مسؤولیت مستقیم هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت را در داخل این مرز‌های جغرافیایی تأمین کند. ما نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم و متاسفانه شاهد رشد افراطی گری هستیم و آمادگی داشتیم به هیأت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان