تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مافیای حامی خودروسازان کیست؟

رئیس پلیس اسبق پلیس راه با بیان اینکه مافیای خودرو ول کن ما نیست و با وجود خون دادن باز هم ایمنی را افزایش نمی‌دهند، از سازمان استاندارد انتقاد کرد و گفت: متأسفانه این سازمان حاکمیتی برای مردم نیست بلکه برای خودروساز است!

مافیای خودرو

رویداد۲۴ این روز‌ها بار دیگر با توجه به آزاد شدن واردات خودرو، بحث ایمنی خودرو‌ها داغ شده است، موضوعی که خودروسازان معتقدند در شرایط تحریم به انداره کافی رعایت شده است اما در جناح مقابل مردم، پلیس و کارشناسان معتقدند ایمنی خودروهای داخلی در حداقل ممکن قرار داشته و اکثر خودرو‌های ما فاقد شرایط استاندارد هستند.

برای بررسی آخرین وضعیت ایمنی خودروها، مافیای خودروسازی و چرایی دعوای پلیس و سازمان استاندارد با هادی هاشمی، کارشناس عالی تصادفات و رئیس اسبق پلیس راه کشور گفتگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. او در این گفتگو به موضوع واردات خودرو و درخواست مردم از دولت هم اشاره کرده است.

سید هادی هاشمی در گفتگو با جامعه ۲۴ با اشاره به اینکه نباید خودرو‌های داخلی شماره گذاری شود، گفت: در حال‌ حاضر خودرو‌های تولید داخل دارای عیوبی است که باعث می‌شود از نظر قانونی منجر به عدم شماره‌گذاری از سوی پلیس شود. من نمی‌دانم چرا پلیس خودرو‌ها را پلاک می‌کند و در برابر شماره‌گذاری آن‌ها کوتاه می‌آید، اما آنچه مشخص است این است که این خودرو‌های تولید داخل صلاحیت پلاک شدن را ندارند و اگر من بودم حتما جلوی طول شماره‌گذاری خودرو‌های داخلی را می‌گرفتم.

وی افزود: وقتی خودرو‌های داخلی قابلیت‌ها و استاندارد‌ها را ندارند نباید هویت پیدا کنند و شماره‌گذاری این خودرو‌ها به آن‌ها هویت می‌دهد. این خودرو‌ها در تردد مردم و حوادث ترافیکی نقش دارند و به‌قدری این‌ موضوع مهم است که نباید در برابر آنها کوتاه بیاییم، بلکه باید پلیس بیش از این به‌دنبال ایرادات آن بگردد و ایرادات خودروساز‌ها را پیدا کرده و از آن‌ها بخواهد که این ایرادات را برطرف کنند.

زور پلیس به خودروساز می‌رسد

هاشمی تاکید کرد: بنده معتقد به این نیستم که پلیس زورش به خودروسازان نمی‌رسد و به‌همین دلیل جلوی شماره‌گذاری را نمی‌گیرد؛ پلیس یک سازمان نظارتی است که به‌موجب قانون در حدود اختیارات خودش مجاز است که اقدامات را انجام دهند و باید حتما این اقدامات انجام شود.

مافیای حامی خودروسازان کیست؟

رئیس اسبق پلیس راه کشور با اشاره به مافیای حامی خودروسازان گفت: پشت سر خودروساز مافیایی قرار دارد که از آن حمایت کرده و کشور را به سکوت وادار می‌کند. این مافیا به قدری قدرتمند است که فقط گاهی اجازه می‌دهد انتقاد‌ها به خودروسازان در حد حرف و سخنرانی باقی بماند تا هیچ‌وقت اقدام عملی علیه خودروسازان در کشور ایجاد نشود. قطعا مافیای خودروسازی وجود دارد و معلوم نیست پشت‌ پرده چه خبر است.

پلیس با مافیای خودرو دوئل کند

کارشناسی عالی تصادفات با بیان اینکه پلیس باید ایرادات را حتما بررسی و جلوی آن را بگیرد، تاکید کرد: مافیا از ابزار‌های مختلف استفاده می‌کنند تا شرایط را همینگونه به نفع خودروسازان حفظ کند، اما پلیس برابر قانون اختیاراتی دارد و می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند.

به گفته وی پلیس بهتر از هر ارگان و هر سازمانی نقایص و اتفاقات را می‌بیند و می‌تواند در مورد آن‌ها نظر بدهد چراکه بهتر از همه متوجه می‌شود که این نقایص چه بلایی بر سر جان مردم می‌آورد. صحبت‌های رییس سازمان استاندارد نه حرفه‌ای و نه تخصصی بود و هیچ نظر تخصصی را ما از او در آن سخنرانی و حتی بعد از آن نشنیدیم؛ اگر خودرو استاندارد نباشد ترددش هم قانونی نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه یک اشتباه نباید جان راننده را بگیرد، تصریح کرد: نباید اگر راننده‌ای یک‌بار اشتباه کرد به‌خاطر نبود ایمنی خودرو محکوم به مرگ باشد؛ خودرو که نباید سرنشین را کشته و تکه‌پاره کند.

سازمان استاندارد نهاد حاکمیتی طرف مردم نیست

وی با تاکید بر اینکه برای سازمان حمایت از مصرف کننده فقط مردم باید مهم باشد، افزود: درست است که سازمان استاندارد یک نهاد حاکمیتی است، اما این نهاد نباید روبروی مردم قرار گرفته و علیه مردم حرف بزند. افزایش نیافتن کیفیت خودرو‌ها یک خیانت بزرگ است، باور کنید انسان از دیدن این تولیدات که به اسم خودرو در کشور وجود دارد خجالت‌زده است.

رئیس اسبق پلیس راه کشور ادامه داد: متأسفانه دولت هم رقابت را از بین برده و همین موضوع باعث شده‌ است که کیفیت خودرو‌ها بدتر شود. وزارت صمت، سازمان استاندارد و دولت با دفاع‌های بیجا از خودروسازان باعث کاهش افت کیفیت خودرو‌ها شدند. واقعاً دچار خجالت و شرم هستم که استاندارد با خودروسازان مماشات می‌کند و همین مماشات باعث مرگ شهروند هموطنان و گرفته شدن جان آن‌ها می‌شود.

دهک‌های پایین جامعه قربانیان ناایمن بودن خودرو‌ها

کارشناس عالی تصادفات با بیان اینکه افراد بی بضاعت جامعه قربانی تصادفات می‌شوند، تاکید کرد: تصادفات خودرو‌های داخلی به‌خاطر عدم ایمنی خودرو‌ها مرگبار می شود و بیشتر برای دهک‌های پایین جامعه است. این تصادفات مرگبار باعث می‌شود هر روز جمعیت بیشتری تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرند.


بیشتر بخوانید: انتقاد دوباره پلیس از خودروسازان/ هر ساعت ۲ کشته در تصادفات


چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف بود؟

هاشمی با اشاره به مخالفان واردات خودرو و استدلال آنها، اظهار داشت: گاهی دیده شده‌ است که دولت می‌خواهد قدمی برای مردم بردارد و به‌عنوان نمونه واردات خودرو را آزاد کند، اما ارگان‌های دیگر مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت می‌کنند. متأسفانه مجمع تشخیص حافظ منافع خودروساز است و ما نمی‌دانیم ازین موضوع باید به کجا پناه ببریم.

وی ادامه داد: مجلس، افرادی در دولت و مجمع تشخیص در عمل مخالف واردات هستند. روزبه‌روز دارد کیفیت خودرو‌های ما کمتر می‌شود و حتی عیب‌های بسیاری دارد. همه دنیا در حال پیشرفت هستند، اما ما پسرفت می‌کنیم. شاید برای آن‌ها جان مردم مهم نباشد که این‌گونه از خودروساز‌ها و مافیایش حمایت می‌کنند.

رئیس اسبق پلیس راه کشور بار دیگر با انتقاد از رئیس سازمان استاندارد، افزود: رییس سازمان استاندارد رگ گردنش را بیرون می‌زند و صدایش را کلفت می‌کند که ما سازمان حاکمیتی هستیم، اما متأسفانه این سازمان حاکمیتی برای مردم نیست و برای خودروساز است. آقای رئیس استاندارد! رگ گردنت را باید برای خودروسازان که ایمنی و استاندارد را رعایت نمی‌کنند بیرون بزنی نه این‌که برای مردم و پلیس خط و نشان بکشی.

خون دادیم، اما مافیای خودرو ول کن نیست

کارشناس عالی تصادفات تصریح کرد: موضوع مهم دیگر این است که حمایت بی‌چون‌وچرا از خودروسازان از گذشته تابه‌حال عامل اصلی تصادفات و مرگ‌ومیر هم‌وطنان است. چند نفر باید جانشان را از دست بدهند تا این موضوع برای بقیه اهمیت پیدا کند؟ آقایان مافیا ما نمی‌دانیم پشت‌پرده چه خبر است، ولی هرچه خودروسازان به گردن ما مردم حق داشتند آن را با خونمان پس دادیم و نمی‌دانیم که چه کسی و چه چیز را باید قسم بخوریم که این روش را به اتمام برسانید.

برای کشور ننگ است چنین تولیدات خودرویی داشته باشیم

هاشمی در مورد چرایی عدم تولید خودرو با کیفیت در کشور، گفت: برای کشورمان ننگ است که چنین تولیداتی داشته‌ باشیم درحالی‌که ما انسان‌های باهوشی را در کشور داریم. در تمام دنیا رفاقت بر سر جایش هست و تولیدات بر اساس قانون باید باشد، اما متأسفانه برخی ارگان‌ها در داخل کشور با هم پسرخاله می‌شوند و همین موضوع و رفاقت بازی باعث می‌شود که قانون و الزامات آن فراموش شود.

آقای خودروساز بس است، خسته شدیم

وی به خودروسازان گفت که همه از آن‌ها خسته شده‌اند و اظهار کرد: باید به خودروسازان بگویم که در دیزی باز است، اما حیای گربه کجا رفته! چند صحبتی هم باید با خودروسازان داشت و به آن‌ها گفت حالا که همه تمام‌قد از شما دفاع می‌کنند و پشت سرتان هستند، انصافتان کجا رفته! جان مردم آیا مهم نیست رحم داشته باشید و انصاف به خرج بدهید و کمی استاندارد‌ها و ایمنی خودروهایتان را ارتقا دهید تا جان هم‌وطنانمان گرفته نشود.

رئیس پلیس اسبق پلیس راه تاکید کرد: شاید باور نکنید این صنعت در چند سال گذشته پیشرفتی نداشته‌ است و ما بیشتر در حال مونتاژ و ساخت خودرو‌های قاچاق هستیم چراکه اتاق از یکجا، قسمت موتور از جای دیگر و متعلقات خودرو را از جا‌های دیگر به کشور وارد و آن را به اسم خودرو تولید ملی به مردم می‌فروشیم.

مافیا و دوستان دلواپسش نمی‌گذارند خودرو خوب وارد کشور شود

کارشناس عالی تصادفات در مورد اینکه نظرش در مورد واردات خودرو چیست؟ گفت: در مورد واردات خودرو هم باید بگویم که مطمئن باشید مافیا و دوستان دلواپس شان دست از اقدامات خود برنمی‌دارند و حتما شرایط و ضوابط را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که به نفع خودروساز و افراد متمول باشد و با این قوانینی که در حال حاضر وجود دارد قشر کم‌درآمد اصلاً نمی‌تواند از این واردات خودرو بهره‌ای ببرد.

هاشمی تصریح کرد: من از دولت و شخص آقای رئیسی درخواست می‌کنم که دست مافیا را از عرصه صنعت خودرو کوتاه کرده و حتما تعرفه گمرکی و مالیات خودرو‌های خارجی را حذف کند تا خودرو‌های ایمن به کشور وارد شود و مطمئن باشد اگر این کار را انجام بدهد از هزینه‌ای که در تصادفات خودرو‌های بی‌کیفیت دولت متحمل می‌شوند کمتر است و به نفع دولت خواهد شد. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود مطمئن باشید که خودروساز‌های داخلی هم مجبور می‌شوند وارد رقابت جهانی شده و حداقل ایمنی را رعایت کرده و استاندارد و ایمنی‌های خودروی تولیدی خودرو را افزایش دهند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
0
0
با اینکه خودروها هر سال افزایش قیمت چند برابری دارن ولی بازم خودروساز از ورشکستگی و قیمت پایین خودروها گله داره . احتمالا بخاطر اینه که باید پولی هم به جیب مافیا بریزن تا بتونن به تولید خودروهای زاغارات با پشتیبانی مافیا ادامه بدن .
این مافیا احتمالش خیلی زیاده که از سپاه باشه . چون نصف سهام صنایع و ... کشور در اختیار سپاهه پس طبیعیه که زور هیچکس بهش نرسه .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان