تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا علیرضا بیرانوند مهم‌ترین خرید فصل پرسپولیس است؟

مشکلات بی‌شمار در خط دروازه پرسپولیس در این فصل به قدری بود که مدیریت این تیم، در اولین اقدام نقل‌وانتقالاتی خود، قراردادی را با علیرضا بیرانوند به ثبت رساند.

چرا علیرضا بیرانوند مهم‌ترین خرید فصل پرسپولیس است؟

رویداد۲۴ بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اگر در خط دروازه پرسپولیس در این فصل، یک گلر با کیفیت بالاتر قرار داشت، شاید این تیم می‌توانست برای ششمین بار متوالی قهرمان لیگ شود و یا حداقل می‌توانست کورس قهرمانی را به هفتۀ پایانی بکشاند. جایی که حامد لک، بوژیدار رادوشویچ و احمد گوهری نتوانستند انتظارات کادرفنی و هواداران را بر‌آورده کنند.

اولین کمکی که بیرانوند به پرسپولیس در فصل آینده خواهد کرد، بی‌گمان کاهش مقدار اشتباه‌های فردی خط دروازه خواهد بود. تحلیل و بررسی گل‌های خورده پرسپولیس در این فصل نشان می‌دهد که ۱۰ گل از ۲۱ گل خورده آن‌ها در این فصل، روی اشتباه مستقیم دروازه‌بانان این تیم بوده است. چیزی حدود ۵۰ درصد گل‌های خورده این تیم!

بیرانوند در طول ۴ فصل حضور خود در پرسپولیس اشتباه‌های به مراتب کمتری مرتکب شد.

بیرانوند؛ یک دروازه‌بان مدرن

در فوتبال مدرن دنیا، تیم‌هایی که اعتقاد به ارائۀ فوتبال مالکانه دارند و از خط دروازه بازی‌سازی را آغاز می‌کنند، از دوازه‌بانان در نقش سوییپر استفاده می‌کنند. دروازه‌بانان سوییپر علاوه بر ویژگی‌های دروازه‌بانان کلاسیک مانند توانایی انجام مهار، خروج، انعطاف‌پذیری و جای‌گیری، ویژگی‌های دیگری هم دارند. این دروازه‌بان‌ها در زمان پرس شدید، با نزدیک شدن به مدافعان مرکزی فاصله را پوشش می‌دهند. بازی با پای خوبی و سرعت فیزیکی بالایی باید داشته باشند. توانایی شرکت در بازی‌سازی و دادن پاس‌های موثر در هنگام فشار را داشته باشد.

یکی از مشکلات اساسی سرخ‌پوشان در این فصل هم نداشتن دروازه‌بانی با ویژگی‌های بالا بود. با توجه به اینکه تیم‌های یحیی گل‌محمدی علاقۀ زیادی به بازی از خط دروازه داشته و دارند، وجود یک دروازه‌بان با نقش سوییپر دروازه‌بان لازم و ضروری است. جایی که بیرانوند می‌تواند همچون مدافعان در بازیسازی شرکت کند و در مواقعی که تیم حریف اقدام به پرس شدید می‌کند، با خونسردی و مهارت لازم پرس تیم حریف را می‌شکند و همانند بسیاری از دروازه‌بانان زیر توپ نمی‌زند و یا اشتباه نمی‌کند. لازم به ذکر است یکی از مشکلات اساسی تیم گل‌محمدی در فصل گذشته، زمانی بود که تیم حریف اقدام به پرس از بالا می‌کرد و بازیسازی این تیم را با مشکل روبرو می‌ساخت.


بیشتر بخوانید: ۵ بازیکن جدید دیگر در فهرست خرید پرسپولیس


ذهنیت برنده و انگیزه بالا

ذهنیت و روحیۀ جنگندگی برای کسب موفقیت یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بیرانوند است که باعث می‌شود این روحیه و ذهنیت، به سایر بازیکنان و کل تیم هم انتقال داده شود و آن‌ها را وادار کند که تا آخرین ثانیه سوت بازی دست از تلاش و مبارزه برندارند که شاید این موضوع به داستان خاص زندگی او، که همه از آن مطلع هستند، برگردد. نکتۀ دیگری که باید درباره آن صحبت کنیم شخصیت کاریزماتیک او در خط دروازه است که باعث می‌شود مهاجمان حریف با ترس و احتیاط در مقابل او بازی کنند. به عنوان مثال پنالتی‌های خراب شده فرشید اسماعیلی و علی کریمی در دربی و مهدی کیانی در نیمه نهایی جام حذفی سه سال پیش، گواه این مطلب بوده و هست.

علاوه بر این یکی از عوامل بازگشت بیرانوند به پرسپولیس، به خطر افتادن موقعیت این بازیکن در تیم ملی در آستانه جام‌جهانی است. بیرانوند ۲ فصل اخیر را در اروپا بازی کرده و اکثر مقاطع فصل نیمکت‌نشین بوده است. این نیمکت‌نشینی برای چند بازی هم در تیم ملی تسری پیدا کرد. بیرانوند با انگیزه بسیار زیاد به دنبال درخشش در فصل آتی لیگ است تا جایگاه خود را در تیم ملی در جام‌جهانی تثبیت کند.

افزایش روحیه اتحاد در تیم

فارغ از مسائل فنی و تکنیکی، یکی از مسائلی که در فصل گذشته پرسپولیس را آزار داد، بی‌نظمی‌هایی بود که از دو دروازه‌بان این تیم سر می‌زد. بوژیدار رادوشویچ که به دلیل عدم پرداخت مطالباتش در نیمه‌های فصل پرسپولیس را رها کرد و حتی در مجامع بین‌المللی هم از این تیم شکایت کرده است. حامد لک نیز به دلیل بی‌انضباطی چندین هفته را از روی سکو‌ها نظاره‌گر تلاش هم‌بازی‌های خود بود. بیرانوند، اما با توجه به روحیه‌ی شوخ طبعی و جمع‌گرایی مختص به خود و تجربه سال‌ها حضور در پرسپولیس و تیم ملی، قطعا در سال منتهی به جام جهانی خیال هواداران پرسپولیس را از این نظر راحت می‌کند و به عنصر اتحاد و یکدست بودن تیم، کمک فراوانی خواهد کرد.

منبع: فوتبال ۳۶۰

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
0
0
پس از قهرمانی تاج سرفرار همه ی کائنات به تکاپو افتادند تا به لنگ کمک کنند. ارواح ... تان باور می کنم که وزیر استقلالی است‌. نداشتن سرمربی تا همین لحظه، بهترین نشانه ی استقلالی بودن وزیر است.

ابر و ماه و مه و خورشید و فلک در کارند
تا لنگ نانی بدست آرد و به غفلت نخورد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان