تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵

بازارهایی که با چنگ و دندان بدست آورده بودیم با تحریم‌ها از دست رفت

محمدرضا بهرامن در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بخش معدن در دوران تحریم ها و سپس رکود با چه شرایطی مواجه شده است،اظهارداشت: هنگام تشکیل دولت یازدهم،علاوه بر تحریم ها، بخش معدن با کاهش شدید قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی روبرو شده و طبیعی بود که به دلیل نداشتن استراتژی های بلند مدت این بخش آسیب های جدی وارد شود.این درحالی است که ما تصور نمی‌کردیم که بخش معدن قفل کند.

رویداد۲۴-محمدرضا بهرامن در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بخش معدن در دوران تحریم ها و سپس رکود با چه شرایطی مواجه شده است،اظهارداشت: هنگام تشکیل دولت یازدهم،علاوه بر تحریم ها، بخش معدن با کاهش شدید قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی روبرو شده و طبیعی بود که به دلیل نداشتن استراتژی های بلند مدت  این بخش آسیب های جدی وارد شود.این درحالی است که ما تصور نمی‌کردیم که بخش معدن قفل کند.

وی افزود: حتی با وجودی که تحریم ها برداشته شد،اما به دلیل آنکه اقتصاد ایران در گذشته استراتژی بلندمدتی برای توسعه بخش معدن نداشت و بازارهای ما متنوع نبود،در نتیجه بازار بیرونی محصولات ما را نخرید.

رییس هیات مدیره خانه معدن با اشاره به تاثیر تحریم ها در بخش معدن و صنایع معدنی،خاطرنشان کرد:تحریم ها باعث شده بود که ما بازار اروپا را از دست بدهیم، بازار داخلی را هم به دلیل سیاست های غلط گذشته با شروع رکود از دست داده بودیم؛نمونه اش صنعت سیمان بود.برنامه ریزی قبلی ما قرار بود،تولید سیمان را در کشور به 85 میلیون تن در سال برساند، اما الان می بینیم نمی توانیم بیشتر از 45 میلوین تن تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد:علت مشخص است؛ نداشتن بازار داخلی و البته خارجی سبب شده تا این تولید روی دست ما بماند. در صورتی که استراتژی تولید سیمان در دولت هشتم استراتژی خوبی بود که کشور را از واردات سیمان بی نیاز کرد. اما به دلیل نداشتن استراتژی‌های ادامه دار امروز با رکود مواجه هستیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بازار بیرونی را هم به دلیل تحریم ها و البته  داشتن برنامه ریزی از دست دادیم و امروز برای تولیدکننده ها بازیابی بازارهای خارجی کار سختی است و نقش دولت این است که کنار تولیدکننده قرار بگیرد تا دوران گذار را با کمترین آسیب پشت سربگذارند.

بهرامن حمایت دولت از بخش معدن و صنایع معدنی را مشوق های حمایتی و مالی ذکر کرد و گفت: یکی از استراتژی ها می تواند تجهیز صندوق حمایت از توسعه معدن و صنایع معدنی باشد؛تصمیمی که دولت در این راستا گرفته برای بخش معدن امیدبخش است و ما امیدواریم که پروسه تشکیل این صندوق سریعتر اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه کاش این سیاست ها قبلا انجام می شد،عنوان کرد: در واقع عدم اعتماد به بخش خصوصی در سالهای گذشته بیشترین آسیب را به معدن وصنایع معدنی کشور بخش زد .در این میان واحدهای کوچک صنایع معدنی بیشترین آسیب را  دیدند.

اشتباه های دولت قبل

رییس خانه معدن گفت: در دولت دهم با یک اشتباه در تصمیم گیری برای صادرات سنگ های تزیینی بازارهایی‌که با چنگ و دندان و سرمایه گذاری 20 ساله بدست آورده و برای حفظ آنها هزینه داده بودیم، از دست رفت،به دنبال آن تحریم ها شروع شد و این اتفاق سبب گردید که معدن وصنایع معدنی بیشترین آسیب را ببینند.

وی اضافه کرد: در دولت قبل تصمیم گرفتند که صادرات سنگ معدنی ممنوع شود،تصمیمی که بدون نگاه کارشناسی صورت گرفت و تمام مشتری‌های ما رفتند.مشتری ها ما گفتند دیگر نمی توان به بازار ایران اعتماد کرد.

بهرامن خاطرنشان کرد: تجارت هم مثل سیاست  یک بازی برد-برد است؛ دولت در جریان مذاکرات هسته ای به یک بازی برد-برد دست یافت.مذاکرات سبب شد تا جامعه جهانی رویکرد اعتماد دوباره به سوی ما داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید از فضایی که برای کشور در دنیا بوجود آمده بیشترین استفاده را برد،خاطرنشان کرد: باید توجه داشته که  بازارها روز به روز در حال تغییرند، اگر جریانی در اقتصاد کشور موفق به سافتن بازارهای جدید یا احیای بازارهای قدیمی شود، باید تشویقش کنیم.این به نفع اقتصاد کشور در شرایط کنونی رکود است.

رییس خانه معدن با اشاره به اینکه دولت یازدهم با یک تصمیم برای بخش کنستانتره و گندله سبب تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش شد،خاطرنشان کرد:این یک تصمیم موفقیت آمیز بود، خیلی از سرمایه گذاران به این بخش رفتند.امروز علی رقم اینکه قیمت ماده معدنی سنگ آهن پایین آمده ، اما با این تصمیم دولت سرمایه گذاری در این بخش سودآور شده است.

وی تاکید کرد:باید چنین تصمیماتی بیشتر شود،ممنوعیت های صادراتی در شرایطی که تولیدکننده های ایران به دنبال کشف بازارهای جدید هستند،باید برداشته شود. اگر می خواهیم ممنوع هم کنیم باید طی یک برنامه باشد،یعنی همزمان هم  تشویق به سرمایه گذاری جدید شود و راههای سرمایه گذاری جدید فراهم شود.

بهرامن با بیان اینکه ماده معدنی که ازکوه استخراج می شود،دیگر معنی خام ندارد،عنوان کرد:وقتی پروسه استخراج صورت می گیرد،دیگر آن ماده معدنی، خام نیست بلکه دارای ارزش افزوده است،زیرا هر ماده معدنی که از دل کوه درمی آید  خود یک پروسه ارزش افزوده طی می کند.

وی اضافه کرد:هنوز ما می گوییم فولاد  را خام صادر می کنیم چون می تواند وارد چرخه های دیگر شود،حال آنکه استراتژی های بازار تاکید می کند که ما فعلا در این بخش توجیه اقتصادی نداریم و باید به همین شیوه صادر شود.

تغییر نگاه به سرمایه گذار

رییس هیات مدیره خانه معدن در ادامه یکی از نیازهای اقتصاد کشور را تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ذکر کرد و گفت:متاسفانه ما نتوانسته ایم صنعت و دانشگاه را با هم همراه کنیم که بتوانیم از این طریق استراتژی های بلند مدت طراحی کنیم.این استراتژی ها باید منجر به تدوین برنامه  بلند مدت شود. سرمایه گذاری که وارد می شود اول با این سیاست را بداند، یعنی بداند که استراتژی یک کشور در طلا،مس و آهن تا کجاست؟

او اضافه کرد: در سالهای گذشته نگاه ما به بخش معدن و معدن کار نگاه سرمایه دار بوده است، با همین نگاه نتوانستیم تصمیم به موقع درست بگیریم.با این نگاه بخشی واحدها آسیب دیدند درحالی که اگر سرمایه گذار بخش معدن را یار امین  خود می دانستیم، قطعا آسیب کمتری می دیدم.

بهرامن گفت: اگرچه امروز شرایط بهتر شده اما کافی نیست و اگر حمایت ها بیشتر شود، قطعا آسیب ما کمتر خواهد بود.

 

برچسب ها: اقتصاد ، تحریم ، بازار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان