تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

شکاف‌های راست/ انتخاب کابینه ابراهیم رئیسی و شهردار تهران چگونه آرایش اصولگرایان را تغییر داد

کابینه دولت ابراهیم رئیسی قرار بود شنبه به مجلس معرفی شود، اما اعلام آن به فردا موکول شد. در این گزارش آخرین وضعیت چینش کابینه و سهم‌خواهی‌ها بررسی شده است و ارتباط آن با شهرداری تهران مورد تحلیل قرار گرفته است.

کابینه رئیسی

رویداد۲۴ پیش بینی می‌شد که یکدست شدن حاکمیت، به مرر باعث ایجاد و افزایش تنش و اختلافات میان جریان اصولگرا شود، اما شاید کسی باور نمی‌کرد این اختلافات، قبل از به تخت نشستن باشد. اما حالا این اتفاق رخ داده است؛ نظیر آنچه در ۸۴ هم رخ داده بود و مجلس اصولگرا به چند وزیر احمدی نژاد رای اعتماد نداد و سال ۸۴ هم احمدی نژاد تصمیم گرفت گروکشی کند و کابینه خود را در چند نوبت، به مجلس معرفی کرد.

حالا ابراهیم ریسی که از سال‌ها پیش برای ریاست جمهوری برنامه داشت و چند هزار صفحه کاغذ برنامه نوشته بود، در انتخاب کابینه مردد شده است؛ چنانچه اعضای شورای شهر تهران هم، برای انتخاب شهردار، به جمع بندی واحد نرسیده بودند و بعد از رای‌گیری اولیه ناگهان نام علیرضا زاکانی از صندوق شمارش آرا درآمد!

اصولگرایان درانتخابات شورای شهر، سه فهرست اصلی داشتند؛ یکی فهرستی که جبهه پایداری داده بود، یکی فهرست جمعی از مدیران شهری که مرتضی طلایی سرلیست آن بود و سومی، لیستی که چمران و سروری با هم تهیه کرده بودند. برنده ائتلاف سروری-چمران بود و البته از همان روز پیروزی، اختلاف بین تیم چمران (مدیران سابق شهرداری تهران به رهبری قالیباف) و سروری (تیم نظامی-سیاسی که بعد از بازداشت عیسی شریفی قدرت خود را در شهرداری تهران از دست داده بود) نمایان شد.

پیش‌بینی می‌شد هر دو گروه روی گزینه‌ای مثل محسن پیرهادی توافق کنند، اما در نهایت تیم سروری، توانست اکثریت نسبی را به دست آورد و زاکانی برای شهرداری تهران انتخاب شد. مخالفان هم ابایی از پنهان کردن مخالفت خود ندارند. زاکانی از ۲۱ رای ممکن، در حالی که رقیبی نداشت، تنها ۱۸ رای داشت. ۳ عضو شورای شهر همان کاری را کردند که میلیون‌ها شهروند ایرانی در انتخابات خرداد انجام داده بودند. رای سفید در انتخاباتی که گزینه مورد تایید آن‌ها تایید صلاحیت نشده است.

چمران، خواسته یا ناخواسته از فشار‌ها و تهدید‌ها گفت، حمید رسایی توییت زد و نیرو‌های نزدیک به قالیباف هم از مدرک تحصیلی زاکانی ایراد گرفتند. حتی نوشتند بعضی نهاد‌های قانونی به خاطر مدرک تحصیلی زاکانی، با شهردار شدن زاکانی مخالفت کرده‌اند. (سایت جهان نیوز این ادعا را تکذیب کرده است) این هنوز از نتایج سحر است. هنوز زاکانی هیچ کاری نکرده است، اما مخالفت‌ها، بسیار زیاد است.

کابینه رئیسی پیچیده‌تر از شهرداری

از آن طرف خبر می‌رسد اختلافات کابینه رئیسی بیشتر از آن است که پیش‌تر تصور می‌شد. بعضی اخبار درز کرده از جلسات ابراهیم رئیسی، حاکی است که رئیس جمهور، علاقه زیادی دارد تا از فرهاد رهبر به عنوان رهبر تیم اقتصادی خود بهره ببرد، اما گفته شده محمد مخبر، حاضر به همکاری با رهبر نیست.

اقتصاد آنلاین نوشته به خاطر مقاومت محمد مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی زاهدی وفا، رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است. حتی مخبر با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمی‌شود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد. گزینه مخبر برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود، اما اطرافیان ابراهیم رییسی (فرهاد رهبر) فرزین را از لیست کنار گذاشتند و هنوز معلوم نیست در لحظه آخر چه کسی برای وزارت اقتصاد معرفی می‌شود.

این تنها اختلاف عیان‌شده نیست. چند چهره مهم اصولگرا در توییتر گفته‌اند شاید یکی دو وزیر رئیسی رای اعتماد نگیرند. در حالی که کابینه هنوز معرفی نشده، چنین ادعایی بیشتر شبیه تهدید است. البته وزیران احمدی نژاد هم همین وضعیت را داشتند، اما آن زمان جریان اصولگرا با ۴ گزینه در انتخابات شرکت کرده بودند.

همه این اختلاف‌ها در حالی است که سعید جلیلی، گویا نصیبی از این باغ پیروزی نداشته است و در شنیده‌ها، خبری از رفقا و هم‌فکر‌های آقا سعید نیست. قبلا هم مشخص بود که موتلفه‌ای‌ها از دایره بیرون رفته‌اند. می‌شود لیست طولانی‌تری از حذف شده‌ها نوشت.


بیشتر بخوانید: اختلافات در اردوگاه رئیسی به کجا رسید؟/ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت سیزدهم


تیم قالیباف در چینش کابینه رئیسی چه می‌کند؟

به گزارش رویداد‌۲۴ همان روزی که قالیباف نامزد انتخابات مجلس شد، برخی گفتند این نامزدی، خط آخر فعالیت سیاسی او خواهد بود. آن‌ها معتقد بودند قالیباف مردی است که در نهاد‌هایی که مدیریت آن از بالا به پایین است موفق است و ساختار مجلس و مدیریت ۲۹۰ نماینده، کار دشواری است.

قالیباف در همه این سال‌ها نشان داده شیفته مدیریت اجرایی است. حالا که قانون دست او را بسته، کار دشواری پیش رو دارد. طبیعتا در دولت رئیسی، دیگر نمی‌تواند سفر استانی برود و نظارت میدانی کند و به استاندار منصوب رئیسی انتقاد کند و از طرف دولت وعده بدهد. اما قالیباف لابی کردن را هم به خوبی بلد است. در عرض دو هفته با لابی، چهار ورزشکار شورای شهر را راضی کرد که برای شهرداری تهران به او رای بدهند و حتی رای الهه راستگوی حزب اسلامی کار را گرفت.
حالا هم، قالیباف هم رئیسی و هم شورای شهر تهران را مدیون خود می‌داند. لیست شورای شهر که با حمایت و نظارت و دخالت مستقیم قالیباف بسته شد و در تعدد لیست‌های اصولگرایان، لیستی برنده شد که بیشترین سهم را از مدیران شهری قالیباف داشت.

در دولت هم قالیباف خود را مدعی می‌بیند. حسن روحانی در دولت خود مهمترین وزارتخانه را به نزدیکان لاریجانی داد تا رای اعتماد بیشتری به کابینه اش داده شود و با وجود همه ناکارآمدی، هشت سال رحمانی فضلی را تحمل کرد. قالیباف هم توقع دارد این ریه در دولت رئیسی ادامه داشته باشد ضمن اینکه قالیباف سال ۹۶ به نفع رئیسی انصراف داد و این دوره هم گفته بود رقیب رئیس قوه مقننه نخواهد شد.

گفته می‌شود زمانی که همه قدرت سیاسی در اختیار یک جریان سیاسی قرار می‌گیرد، به مرور اختلاف میان احزاب درونی آن افزایش می‌یابد. باید دید ابراهیم رئیسی و قالیباف می‌توانند این شکاف‌ها را ترمیم کنند یا شاهد شکل‌گیری زیر جریان‌های جدید سیاسی خواهیم بود؟

ایران ۱۴۰۰ آبستن اتفاقات زیادی است. در عرصه سیاسی، افزایش شکاف میان اصولگرایان، مهمترین خبر سال ۱۴۰۰ است. آیا ائتلاف‌های جدیدی شکل می‌گیرد یا مخالفان، در ساختاری که مخالفان رد صلاحیت می‌شوند، به سرنوشت برادران لاریجانی دچار می‌شوند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان