تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۱ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نماینده ادوار مجلس:

مردم ترجیح می‌دهند یارانه نگیرند/ قیمت ۴۰۰ قلم کالا افزایش یافته است

آرین منش: امروز از کسانی که یارانه دریافت می کنند سوال کنید آن ها ترجیح می دهد که یارانه دریافت نمی کردند ولی قیمت ها همان قیمت های قبلی بود.

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی

رویداد۲۴ در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب به دنبال قطعنامه آژانس و پاسخ متقابل تهران که رکود ناشی از بن‌بست سه‌ماهه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را برهم زده، رد و بدل سیگنال‌های اخیر حاکی از تغییر دینامیک تعاملات میان طرف‌های مناقشه است و می توان آنهارا نشانه ای دانست از اینکه هیچ‌‌یک از طرفین آمادگی اعلام شکست مذاکرات و پایان مسیر دیپلماتیک را ندارند.

مذاکرات در وین برای احیای برجام از اواسط مارس ابتدا به دلیل مطالبات لحظه آخری روسیه و برخی دلایل دیگر که عمدتا آنهارا غیر برجامی می نامند، متوقف شده است. 

    در ماه جاری، پس از صدور قطعنامه انتقادی شورای حکام با حمایت آمریکا و متحدان اروپایی علیه ایران به دلیل ادعای عدم همکاری با بازرسان بین‌المللی، و واکنش مقامات تهران با غیرفعال کردن و حذف برخی دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای این کشور، مسیر احیای برجام بیش از پیش پیچیده شد و گره ها بر این کلاف سردرگم افزایش یافت.

    ایران و آمریکا در موضوعات محدود اختلاف دارند

    آرین منش در رابطه با اینکه آیا پرونده هسته ای ایران بسته شده یا خیر ، اظهار کرد: در مورد پرونده هسته ای ایران و مساله بسته شدن کامل آن یا باز بودن پرونده، عقیده من بر این است که هنوز پرونده هسته ای ایران به طور کامل بسته نشده است و امکان ادامه مذاکرات وجود دارد.

    وی افزود: در ماه های گذشته قریب بیش از ۹۵ یا ۹۶ درصد از مسائلی که میان ایران و آژانس و آمریکایی ها مطرح بود حل و فصل شده و یا تنها ۳ یا ۴ موضوع باقی مانده بود. که یکی از اختلافاتی که وجود داشت و همچنان هم وجود دارد اختلاف بر سر پادمان است. موضوع از این قرار است که بعد از سرقت اسناد هسته ای جمهوری اسلامی از سوی اسرائیلی ها، مدارکی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد و مدعی بودند در برخی از مراکز اعلام نشده فعالیت های هسته ای انجام شده است و آثاری از اورانیوم غنی شده دیده شده است و آژانس درخواست داشت تا این مسئله شفاف سازی شود. مخصوصا دو یا سه مرکزی که مورد نظر آژانس بود مطرح شد.

    آژانس به دنبال بهانه جویی از ایران است

    وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی اگرچه به این مسئله پاسخ داد اما همچنان آژانس درخواست شفافیت بیشتری داشت و این یکی از جدی ترین اختلافاتی بود که وجود داشته و هنوز هم حل نشده است. آژانس درخواست بازرسی از دو محلی که در تهران و اصفهان بود را مطرح کرد و بخشی از این مسئله انجام شد اما اخیرا قطعنامه ای که بر علیه جمهوری اسلامی صادر شد باعث شد که تعدادی از دوربین های که توسط آژانس کار گذاشته شده بود، جمع آوری شود و جمهوری اسلامی معتقد است که ما توضیحات لازم را به آژانس داده ایم اما آن ها به دنبال بهانه جویی هستند و هر روز ممکن است پرونده جدیدی را در این زمینه باز کنند. به هر حال این یکی از موارد اختلاف بود.

    موضوع دیگری که مورد اختلاف بود، تضمین هایی بود که مقامات جمهوری اسلامی  تکرار می کردند و خواهان دریافت تضمین هایی بودند که طی آن ایالات متحده مجددا از برجام خارج نشود و در بخش های سیاسی، حقوقی و تجاری خواستار تضمین های جمهوری اسلامی در این زمینه بودند که در واقع نگرانی های جمهوری اسلامی را برای ادامه کار مطرح می کرد. اختلاف دیگری که مطرح بود، اجرای مرحله ای توافق بود که براساس متنی که تهیه شده بود درخواست اروپایی ها و آمریکایی ها این بود که در مرحله اول ایران با کاهش غنی سازی تا سطح پنج درصدی، اقدام کند و متقابلا پول های پلمپ شده ایران در کره ای جنوبی آزاد شوند و آمریکا معافیت نفتی به ایران بدهد که در این زمینه هم قدری اختلاف نظر وجود داشت.

    آرین منش خاطرنشان کرد: مورد اختلاف دیگر ابعاد رفع تحریم ها بود که برخی موارد مثل رفع تحریم مثلا از سپاه پاسداران و امثال آن ها همچنان در تحریم ها باقی می ماند و این هم جز مواردی بود که جمهوری اسلامی نپذیرفت.


    بیشتر بخوانید: قیمت ۷۰۰ کالا و خدمات افزایش یافته است/ دولت برنامه اقتصادی خود را از نان مردم آغاز کرده است


    جنگ روسیه و اوکراین برجام را پیچیده تر کرد

    نماینده ادوار مجلس ادامه داد: نتیجه با جنگ روسیه و اوکراین قدری پیچیده تر شد روسیه به نوعی مسائل برجام را گروکشی کرد و بر روند مذاکرات تأثیر گذاشت یا روند مذاکرات متوقف شد. اخیرا هم که با صدور این قطعنامه قدری کار دشوار تر شده اما هنوز به نظر می رسد که پرونده جمهوری اسلامی و برجام بسته نشده است. در این سه ماه باقی مانده که شورای حکام به جمهوری اسلامی مهلت داده تا شفافیت بیشتری ایجاد شود به نظر می رسد که هنوز فرصت باقی است اما اگر از این مرحله عبور کنیم با توجه به اینکه انتخابات میان دوره ای در آمریکا پیش رو است و احتمال می رود که جایگاه دموکرات ها تضعیف شود و ابتکار عمل دست جمهوری خواهان بیفتد در آن صورت اگر تا آن مرحله نتوانیم به توافق دست پیدا کنیم احتمال بسته شدن پرونده برجام وجود دارد.

    او گفت: من معتقد هستم که دولت جمهوری اسلامی بایستی همه ی مسائل را با هم ببیند یعنی از یک طرف ما با مشکلات بسیار ، بسیار جدی در دولت مواجه هستیم به طوری که مسائل اقتصادی به شدت سایه انداخته و فضای قالب در کشور مشکلات سیاسی است، افزایش لجام گسیخته قیمت ها و گرانی های اخیر مطرح است و واقعیت این است که بخشی از مشکلات اقتصادی ما به برجام گره خورده است. اگر چه دولت آقای رئیسی شعار خود را این طور ارائه کرد که ما نمی خواهیم مسائل اقتصادی را به برجام گره بزنیم اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که مسائل اقتصادی کشور، صدور نفت و درآمد های کشور و بالا رفتن قیمت ارز و امثال آن ها به برجام گره خورده است و تفکیک این موارد از هم کار بسیار دشواری است. به ویژه اینکه به هر حال یکی از منابع مهم اقتصاد کشور ما صادرات نفت است. لذا دولت بایستی با انعطاف بیشتر و در نظر داشتن منافع ملی به گونه ای عمل کند که از یک طرف اقتدار جمهوری اسلامی مخدوش نشود و از سوی دیگر هم منافع ملی و مشکلات معیشتی و اقتصاد مردم در نظر گرفته شود. به هر حال رسیدن به راه حلی برای توافق برجام به نظر می رسد بسیار حائز اهمیت در مسائل اقتصادی کشور است.

    مردم ترجیح می دهند یارانه نگیرند

    آرین منش با بیان اینکه منشا همه مشکلات سیاست خارجی نیست افزود: واقعیت این است که همه‌ی مشکلات و مسائل کشور ارتباطی به مذاکرات و برجام و سفره ی مردم در واقع همه آن ها، ارتباطی به مسائل برجام ندارد. بخشی از آن ها مشکلات داخلی است. ناکار آمدی ها، ضعف مدیریت، فقدان حاکمیت و برنامه مطرح است. اما بخشی از آن به مسائل برجام گره خورده است و شاید درصد این مسائل و مشکلات را نتوانم مشخص کنم ولی بخشی از این مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل سیاست خارجی و مسائل برجام می شود و بخشی هم متوجه دولت،مجلس ،ناکارآمدی ها و ضعف مدیریت های داخلی است.

    وی در پایان گفت: امروز از کسانی که یارانه دریافت می کنند سوال کنید آن ها ترجیح می دهد که یارانه دریافت نمی کردند ولی قیمت ها همان قیمت های قبلی بود. چون صحبت دولتمردان این بود که درچند قلم کالا صرفا گرانی ایجاد خواهد شد که با یارانه جبران شد در حالی که عملا به جای چهار قلم کالا بیش از چهارصد قلم کالا افزایش قیمت های وحشتناک و لجام گسیخته ای داشته است. اگر یک نظر خواهی صورت بگیرد من فکر می کنم اکثریت مردم ما از وضعیت موجود ناراضی هستند و نسبت به عملکرد دولت و حاکمیت معترض هستند. بخشی از آن نارضایتی  را کف خیابان ها می بینیم فشاری که روی حقوق بگیر ها، کارمندان، فرهنگیان، کارگران و بازنشستگان وارد شده است قابل لمس است طوری که مجبور شده اند به خیابان ها بریزند، این طبیعتا نشان دهنده مشکلاتی است که هر روز بیش از روز گذشته ظهور و بروز پیدا می کند. بنابراین در یک جمله، یارانه ها هرگز قادر به جبران افزایش قیمت ها نبوده است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: یارانه نقدی
    نظرات بینندگان
    انتشار یافته: ۲
    بابائی
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0
    0
    عملکرد و رفتار و سیاست ایران از ابتدا مذاکره با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در مورد صلح آمیز هسته ای غلط و اشتباه بوده است.
    مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و غیره از سال 1392 تاکنون برای مردم ایران و کشور ایران هیچ دستاورد نداشته ست.
    مذاکره با آمریکا یا اروپا هیچ نتیجه ای ندارد و تاکنون هم نداشته است.
    1 - آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت در مورد مذاکره سلاح هسته ای را ندارند.
    2 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند.
    3 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن هستند.
    4 - آمریکا و متحدانش از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی و گروهک تروریستی منافقین حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
    5 - آمریکا و متحدانش درجنگ تحمیلی هشت ساله همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور حمایت می کردند.
    6 - آمریکا و متحدانش از ابتدا از اغتشاش و اغتشاشگران در ایران حمایت می کردند.
    7 - حمایت واشنگتن به همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین و به ویژه صهیونیست ها از اغتشاشات در ایران تاریخ 28 آبان ماه سال 1398
    8 - آمریکا از ابتدا مردم ایران اعتبار ندارد.
    9 - رژیم آمریکا باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
    10 - آمریکا نمی گذارد جنگ در سوریه، عراق، لیبی، یمن و منطقه خاورمیانه تمام شود!
    11 - با تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم.

    که آمریکا جنایتکار از سال 1359 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در امور داخلی کشورهای عربی وغیره دخالت می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
    مشکلات اقتصادی با شعار برطرف نمی شود.
    چرا مشکلات اقتصادی دو دولت دوازدهم بیشتر شد؟
    انتظار حل مشکلات با برجام یا مذاکرات اشتباه است.
    اگر انتظار داریم برجام و مذاکرات وین مشکلات ما را حل کنند اشتباه می کنیم.
    انتظار نداشته باشیم برجام یا مذاکرات مشکلات ما را حل کنند.
    آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.
    آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.
    اعتراض
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0
    0
    پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۶:۴۴
    و این درحالی است که متاسفانه فالیباف خودش عامل اصلی همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور بوده است.
    نمایندگان مجلس متاسفانه در خانه ملت 12 الی 13 سال است که مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان