تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

سیگنال خودروسازان به بازار خودرو

تجارت نیوز نوشت: پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته‌ای دوحه، بازار‌ها را به تکاپو واداشت و قیمت دلار کاهش قیمت هفته گذشته را یک روزه جبران کرد. اما آیا این افزایش قیمت می‌تواند بر قیمت خودرو هم تاثیر بگذارد؟

سیگنال خودروسازان به بازار خودرو

رویداد۲۴ کارشناسان معتقدند جو حاکم بر بازار خودرو یک جو کاملا رکودی است. قیمت خودرو‌ها در نوسان است و برخی کمی گرانتر و برخی کمی ارزانتر می‌شوند. اما معاملات بازار فعلا محدود است و معامله‌گران در حالت انتظار به سر می‌برند.

اما آنچه باعث ایجاد رکود در بازار شده، قیمت دلار و مذاکرات هسته‌ای نیست. مساله اصلی بازار خودرو، مساله واردات خودرو به کشور است.

بلاتکلیفی واردات خودرو

مدتی است که مساله واردات خودرو مطرح است و دولت هم با آن موافقت کرده، اما هنوز این وعده اجرایی نشده و مشخص نیست اولین گروه از خودرو‌های وارداتی چه زمانی به کشور وارد می‌شود.

اما تنها ابهام موجود درباره واردات خودرو، زمان نیست. فعالان بازار هنوز نمی‌دانند قرار است چه خودرو‌هایی با چه تعرفه‌ای و با چه قیمتی وارد بازار ایران شوند. حتی مشخص نیست تعداد خودرو‌هایی که می‌توان وارد کرد، چند عدد است تا بررسی کرد که واردات این تعداد خودرو می‌تواند تعادل را به بازار خودرو برگرداند یا نه.

تنها مساله‌ای که تاکنوت عنوان شده این است که دولت به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده و همین مساله خریداران خودرو را در حالت انتظار قرار داده تا تکلیف واردات مشخص شود.


بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو‌های داخلی ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
اما سوالی که وجود دارد این است که واردات می‌تواند قیمت خودرو را کاهشی کند؟

برخی از کارشناسان می‌گویند بعید است دولت مجوز واردات تعداد بالای خودرو را بدهد. از طرفی دولت وعده واردات خودروی اقتصادی را داده و وزیر صمت گفته خودروی زیر ۱۰ هزار دلار وارد می‌کند. اما بعید است که با تعرفه‌های وارداتی خودرو‌های اقتصادی وارد شود. جز این، کارشناسان معتقدند واردات خودرو محدود است و تعادل را به بازار بر نمی‌گرداند پس نباید انتطار ریزش قیمت را داشت.

از طرف دیگر، قرار بود علاوه بر واردات، بخشی از تعادل بازار از طریق افزایش تولید ایجاد شود. وزیر صمت سال گذشته وعده داده بود که تیراژ خودروی داخلی را ۱.۵ برابر می‌کند. اما اولین آمار‌های منتشر شده از تولید خودروسازان نشان می‌دهد در فصل بهار نه تنها آمار تولید بالا نرفته که کاهش دو درصدی هم داشته است.

این آمار در کنار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای دوحه و تعداد خودرو‌های ناقص خودروسازان نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار خودرو چندان امیدبخش نیست و انتظار ریزش قیمت را نمی‌توان داشت. اما فعلا انتظار واردات خودرو، بازار را وارد دوره رکود کرده و بسیاری از دلالان از بازار خودرو خارج شده‌اند و تنها افرادی خودرو می‌خرند که یا مصرف‌کننده واقعی هستند و یا پولی دارند که نمی‌خواهند ارزش آن از بین برود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان