تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

یک عرضه اولیه جدید در راه است

۵ درصد از سهام شرکت فولاد شاهرود روز سه‌شنبه ۵ تیر ماه به روش حراج، عرضه اولیه می‌شود.

عرضه اولیه بورس

رویداد۲۴ معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری ۱۳۵ میلیون سهم از سهام شرکت فولاد شاهرود با نماد معاملاتی «فرود۱» به روش حراج در روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر ماه خبر داد.

براساس این اطلاعیه، ۵ درصد از سهام «فرود۱» با قیمت مبنای ۳ هزار و ۲۰۰ ریالی هر سهم، و حداکثر سهمیه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار سهمی به هر سهامدار حقیقی و حقوقی به روش حراج در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود.

    مشاور عرضه، شرکت کارگزاری ستاره جنوب و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه امید معرفی شده است.

    همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان به عنوان بازارگردان معرفی شده است.

    یادآور می‌شود، به استناد تبصره ۴ ماده ۳۴ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکانپذیر خواهد بود.

    همچنین بر اساس ماده ۶ مکرر ۳ دستورالعمل مورد اشاره «پنجاه درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه‌گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه» امکان عرضه نخواهد داشت.


    بیشتر بخوانید: ۴ سینگال جدید برای بازار سرمایه


    شایان ذکر است، به گفته مدیرعامل فولاد شاهرود در نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی «فرود»، در حال حاضر دو شرکت بزرگ صنعت فولاد (فولاد غدیر ایرانیان و صنعتی معدنی چادرملو) حدود ۹۰ درصد سهام کارخانه «فرود» را در اختیار دارد و در این شرایط از نظر تأمین مواد اولیه و نقدینگی مشکلی وجود ندارد. همچنین، با حمایت سهامداران عمده، پروژه‌های فولاد شاهرود بدون معطلی برای تأمین مالی پیش می‌رود و تا این لحظه مشکلی در تأمین مالی برای اجرای پروژه‌ها وجود نداشت است.

    همچنین، در این نشست، شهاب نجفیان، کارشناس ارزش‌گذاری نوآوران امین با ارائه توضیحاتی در خصوص سه روش ارزش‌گذاری فرود عنوان کرد: ارزش شرکت بر اساس روش P/E معادل ۵۵۸ میلیارد تومان و قیمت هر سهم ۲۰۶ تومان است. بر اساس روش FCFE، ارزش شرکت ۱۱۷۶ میلیارد تومان و هر سهم ۴۳۵ تومان است.

    نجفیان در تشریح نتایج روش NAV گفت: ارزش شرکت در این روش ۱۴۱۸ میلیارد تومان و قیمت هر سهم ۵۲۵ تومان برآورد شد. ارزش شرکت در روش میانگین نیز ۹۲۹ میلیارد تومان و قیمت هر سهم در میانگین ۳۴۲ تومان شده است.

    این کارشناس ارزش‌گذاری نوآوران امین در ادامه به پیش‌فرض‌های ارزش‌گذاری پرداخته و اظهار کرد: در روش P/E سود ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار گرفته است. نرخ دلار در ارزش‌گذاری ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ رشد دلار ۲۰ درصد لحاظ شده است. نرخ تورم برای بازه ۱۴۰۲-۱۴۰۱ معادل ۳۲ درصد و بعد از این دوره زمانی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

    مجموعه فولاد شاهرود در سال ۱۳۸۰ با سهامداری ۱۰ شرکت فرعی تأسیس و در سال ۱۳۸۶ خط تولید راه‌اندازی شد. این مجموعه برای راه‌اندازی خط تولید ذوب از سال ۹۲ با شرکت غدیر ایرانیان و پس ‌از آن با صنعتی معدنی چادرملو مشارکت کرد. در ابتدای سال ۸۷ فاز یک فولادسازی شرکت با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شد، با پیگیری‌های بعدی فاز دو هم در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد. به‌این‌ترتیب در حال حاضر ۲۰۰ هزار تن ذوب القایی و ۲۰۰ هزار تن میلگرد در این مجموعه تولید می‌شود.

    سهامداران عمده این مجموعه، آهن فولاد غدیر ایرانیان با ۵۳.۶ درصد سهام، چادرملو ۳۴.۶ درصد سهام و سایر سهامداران که مردم ساکن شاهرود هستند، حدود ۱۰.۶ درصد از سهامداران عمده شرکت را تشکیل می‌دهند. باقی سهام نیز در اختیار شرکت‌های شمال شرق شاهرود، موسسه فرهنگی عمرانی شاهرود، سیمان شاهرود و جام امید البرز است.

    منبع: سنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    پیشخوان