تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

آمریکا و گزینه تلخ شکست مذاکرات هسته‌ای/ چرا توافق برای واشنگتن مهم است؟

دولت جو بایدن گفته بود که احیای برجام، بهترین راه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران است اما به نظر می‌رسد که با شکست این گزینه، آمریکا آماده می‌شود که رویکرد کنونی اسرائیل در بازدارندگی ایران را بپذیرد.

مذاکره ایران و امریکا

رویداد۲۴ ماریا فانتاپی و ولی نصر: دولت جو بایدن گفته بود که احیای برجام، بهترین راه برای کنترل برنامه هسته ای ایران است اما به نظر می رسد که با شکست این گزینه، آمریکا آماده می شود که رویکرد کنونی اسرائیل در بازدارندگی ایران را بپذیرد: سخت تر کردن حصار اقتصادی اطراف ایران با بیرون راندن کشور از بازار نفت، حمایت از اسرائیل در انجام حملات در داخل ایران و تلاش هایش برای درهم بافتن یک ائتلاف از دولت های عربی برای بازدارندگی ایران.

این مورد آخر، کارکرد تازه توافق های ابراهیم است که اسرائیل را به بحرین، مراکش، سودان و امارات پیوند زده است. چه بسا که این توافق به یک پیمان کارآمد دفاع نظامی تبدیل شود که ایالات متحده هم به پیشرفت آن یاری می رساند. این وضعیت، یادآور دهه 1970 است که ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده امریکا امنیت خاورمیانه را به شاه واگذار کرد. اکنون هم بایدن، وظیفه بازدارندگی ایران را به اسرائیل می سپارد. این یک رویکرد ریسک آفرین است: این بار، بر خلاف پنجاه سال پیش، پاسبانی که آمریکا بر منطقه می گمارد، تلاش نمی کند که از کشمکش پرهیز شود بلکه به روش بسیار روشنی به دنبال تشدید تنش است. واشنگتن باید راهبرد دیگری در پیش گیرد که هدف آن دور کردن منازعه از گذر یک امنیت منطقه ای، همراه با پیوندهای محکمتر دیپلماتیک میان ایران و دولت های عربی است، یعنی یکی از محدود رویکردهایی که می تواند به کاهش تنش های فزاینده در خاورمیانه یاری رساند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، راهبرد باصطلاح هشت پا (اختاپوس) را علیه ایران به کار انداخته است. این راهبرد دربردارنده خرابکاری، ترور، جنگ سایبری و حمله به پرسنل و زیرساخت های نظامی ایران و نیز متحدانش در عراق، لبنان و سوریه است. این رویکرد که فراتر از هدف گرفتن تاسیسات هسته ای می رود و بر خود جمهوری اسلامی تمرکز دارد، کمتر قابل پیش بینی و بیشتر تهاجمی است و از کارزارهای پیشین اسرائیل هم پیچیده تر است.

آنچه برای راهبرد بنت کارساز است، برساختن ظرفیت های اسرائیل در مرزهای ایران است. منابعی در منطقه می گویند که کارزار خرابکاری و ترور اسرائیل در داخل ایران، متکی به پایگاه هایی در آذربایجان است که مرزهای مشترکی با ایران دارد و نیز در کردستان عراق که همسایه غربی ایران است. بنت همچنین امیدوار است که توافق های ابراهیم، یک وزنه متقابل منطقه ای در برابر جمهوری اسلامی باشد. این توافق ها، دسترسی اسرائیل به خلیج فارس را از گذر تدابیر امنیتی با بحرین و امارات تامین کرده است.

واشنگتن همچنین مصر و اردن را ترغیب می کند تا پیوندهای امنیتی با اسرائیل را عمیق تر کنند و از تلاش ها برای وارد کردن عربستان سعودی به پیمان های ابراهیم حمایت کنند تا محور عربی برای بازدارندگی ایران، مستحکمتر شود. این مسئله احتمالا در برنامه بایدن برای دیدار با سعودی ها قرار دارد.

در شرایطی که اسرائیل حالت تهاجمی به خود می گیرد، ایران در پی بدست آوردن زمان است. با پرهیز از رویارویی مستقیم با اسرائیل، تهران می تواند (حراست از) برنامه هسته ای اش را مستحکم کند، برنامه های موشکی و پهپادی اش را تقویت کند و توانایی های نظامی اش در عراق، لبنان، سوریه و یمن را گسترش دهد. مقام های ایران همچنین بر این باورند که اگر اسرائیل موفق شود که تهران را به یک منازعه گسترده تر بکشاند، دولت بایدن مجبور به مداخله نظامی خواهد شد. از این گذشته، خصومت های فزاینده احتمال اینکه دولت های عربی بیشتری به آغوش اسرائیل کشیده شوند را تقویت می کند.


بیشتربخوانید: شمارش معکوس برای اعلام توافق؟/ آمریکا با وجود مخالفت اسرائیل به دنبال توافق است


افراد ذینفوذی در سپاه پاسداران، اکنون انگیزه نیرومندی برای مخالفت با توافق هسته ای دارند چرا که درآمد نفتی ایران، دوباره به دولت ایران می رسد. سپاه باید بودجه اش را از یک نهاد غیرنظامی درخواست کند و احتمالا با فشار افکار عمومی برای چشم پوشی از بخشی از این بودجه روبه رو خواهد شد. این یک تحولِ بویژه ناخوشایند است آن هم در زمانی که سپاه خواهان افزایش توانایی نظامی خود برای حفظ توازن راهبردی با اسرائیل است.

حملات فزاینده اسرائیل، مقاومت سپاه علیه توافق هسته ای را تقویت کرده که از نظر آنها یک سازوکار آمریکایی برای تضعیف توانمندی ایران برای واکنش نظامی است.

بی گمان، یک توافق هسته ای می تواند راه نفس اقتصاد ایران را باز کند آن هم در هنگامه گسترش ناآرامی های مردمی، و همچنین فرصت های تجاری ایران و همسایگانش را تقویت می کند در زمانی که اسرائیل پیوندهایش با دولت های عربی را گسترش می دهد. افرادی که در حلقه کادر رهبری ایران، خواهان توافق هستند، می تواند بر مقاومت سپاه غلبه کنند اگر ثمرات اقتصادی یک توافق، چشمگیر و فوری باشد و اگر ایران اطمینان حاصل کند که این ثمرات، محقق می شوند.

ناکامی در دستیابی به یک توافق، همچنین خطر تشدید تنش با اسرائیل را بیشتر می کند اما سپاه پاسداران، سلطه نیرومندی بر دولت ایران دارد و کنایه آمیز است که اسرائیل و سپاه، هر دو مخالف توافق هسته ای هستند و آماده درگیری می شوند.

در هفته های آینده، مداخله آمریکا برای مهار جنگ سایه میان ایران و اسرائیل بسیار کلیدی است تا این جنگ از کنترل خارج نشود. شعله های تشدید تنش می تواند از شام تا شبه جزیره عربی را در بر بگیرد. این وضعیت می تواند بحران سیاسی در عراق و لبنان را طولانی کند، آتش بس حساس میان حوثی ها و عربستان سعودی را ناکار سازد و حتی به شعله کشیدن دوباره درگیری ها در سوریه بینجامد. این همه، آمریکا را وامی دارد تا دوباره پایش به درگیری های منطقه ای کشیده شود در زمانی که می خواهد بر چین و روسیه تمرکز کند.

برای جلوگیری از این پیامدهاست که دولت بایدن، باید خطوط قرمزی را برای دولت اسرائیل تعیین کند و بر محدوده های حملات تحریک کننده، تاکید کند.

آمریکا همچنین باید راهبردی را برای ثبات خاورمیانه ترسیم کند که تنها بر بازدارندگی و رویارویی با ایران استوار نباشد یا در پی کاهش کوتاه مدت بهای نفت نباشد. به جای آن، آمریکا باید یک چارچوب با دوام برای جلوگیری از منازعه طراحی کند. موثرترین راه آن است که یک توافق هسته ای با ایران را به نتیجه برساند. چنین توافقی، بی گمان برای راضی کردن اسرائیل کفایت نمی کند و نیز فعالیت های سپاه و نیابتی هایش در منطقه را متوقف نمی سازد. با این حال برنامه هسته ای ایران را چارچوب می دهد و اقدامات فوری اسرائیل را از ضرورت می اندازد. چنین توافقی همچنین احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران در منطقه – از جمله علیه نفتکش ها و تاسیسات نفتی – را کاهش می دهد، اقداماتی که می تواند بازار جهانی انرژی را ناپایدار کند.

پیشرفت در این زمینه، همچنین می تواند روابط ایران با همسایگانش در منطقه را دگرش دهد. تهران تلاش کرده است تا پیوندهایش با کویت، عمان و قطر را تقویت کند. همچنین تمایل دارد تا روابطش با ریاض و ابوظبی را نیز بهبود ببخشد. در پی پنج دور گفت وگو میان ایران و سعودی ها، یک آتش بس در یمن وارد سومین ماه خود می شود. یک توافق هسته ای همچنین این ابتکار را تقویت می کند. برعکس، تحریم های بیشتر و حملات اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران، احتمالا این روند را متوقف خواهد کرد و منطقه را در مسیر تشدید تنشی خطرناک قرار می دهد.

حتی بدون یک توافق هسته ای نیز، تعامل بیشتر ایرانی – عربی می تواند نقش ترمزی را برای فعالیت های پرخاشگرانه ایران در منطقه داشته باشد اما این در صورتی حاصل می شود که مسیری واقعی و روشن برای بهبود روابط دو طرف وجود داشته باشد.

هرچند پادشاهی های خلیج فارس از ایران در هراسند و پیوندهای امنیتی شان را با اسرائیل تعمیق داده اند، خواهان یک جنگ میان ایران و اسراییل نیستند. آنها خواهان حفاظت امنیتی اسرائیل هستند اما در هراسند که با یک درگیری نظامی، دچار صدماتی دوجانبه شوند.

کشورهای عربی خلیج فارس همچنین تمایل به خاتمه درگیری های منطقه ای بویژه در یمن دارند. تحکیم آتش بس کنونی نیازمند آن است که گفت  وگوهای سعودی – ایرانی فارغ از توافق هسته ای، تداوم یابد. تلاش فزاینده برای یک رابطه دیپلماتیک مستحکمتر میان ایران و همسایگان عرب، این فرصت را برای واشنگتن فراهم می آورد که در امنیت منطقه، چرخشی را پدید آورد. واشنگتن می تواند از گذر همکاری نزدیک با همه دولت های عربی که علاقمند به امنیت خلیج فارس و دریای سرخ هستند، حمایت بیشتری برای کنترل تشدید تنش میان اسرائیل و ایران بدست آورد.

آمریکا باید فوریتِ بازدارندگی نظامی ایران را با ترغیب دیپلماسی منطقه ای همراه کند تا بر رفتار تهران تاثیر گذارد. اسرائیل در حال وسوسه عرب ها برای پیوستن به چتر امنیتی ضدایرانی است. ایران همه دلیلی دارد تا عرب ها را از برداشتن چنین گامی منصرف کند. دولت های عربی می توانند از این اهرم برای ترغیب تهران و اسرائیل، هر دو، به پرهیز از تحریکات خطرناک و محدود نگه داشتن جنگ سایه شان، استفاده کنند. بایدن باید از فرصت سفر خود به منطقه برای ترغیب آنان به کار در این مسیر بهره گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
آمریکا ذاتا نجابت ندارد، فقط زبان زور را می‌فهمد
آمریکا جنایتکار در سال 1397 به صورت غیر قانونی با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است پس دیگر وزیر خارجه آمریکا جنایتکار حق صلاحیت حرف زدن در باره برجام و مذاکرت را ندارد.
بلینکن بداند آمریکا جنایتکار دیگر عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است.

۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
وقتی که کسی در این مدت 9 سال درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمد و توجهی نمی کند مشکل ایران با آمریکا از طریق مذاکره، توافق هسته ای، مذاکرات وین، قطر، گفت وگو، ملاقات، دیدار و همکاری حل نمی شود ولی متاسفانه باز هم به دنبال برجام و مذاکرات است و این یک اشتباه بزرگی است.

مردم ایران را توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین تحریم کرده است، نه آمریکا
اعتماد ایران به آمریکا و هم اروپا از سال 1392 تاکنون، حمایت از این جنایتکاران بوده است.

فرانسه جنایتکار به همراه اروپا جنایتکار از سال 1394 تاکنون تعهدات خود را در برجام انجام نداده است و هر روز به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس در برجام و مذاکرات وغیره هم دخالت و مداخله می کند.

ادعای انگلیس درباره توقیف محموله تسلیحاتی ایران به مقصد یمن/ و این در حالی است که انگلیس جنایتکار خودش از سال 2015 تاکنون شریک جرم جنایت های ائتلاف متجاوز سعودی درجنگ یمن بوده است. انگلیس جنایتکار از سال 2015 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ائتلاف متجاوز سعودی را تامین می کند.

آمریکا جنایتکار به همران انگلیس جنایتکار عامل طولانی شدن جنگ یمن است!
آمریکا، انگلیس و اسرائیل طراح اصلی جنگ یمن هستند
غربی‌ها جنایتکار از سال 1394 تاکنون با فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در فاجعه یمن شریک هستند
که سعودی‌ها مسئول وضعیت موجود هستند، اما غربی‌ها با صادرات تسلیحات در این جنایت شریکند و تمامی مردم را قربانی می‌کنند.


۱۷ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۴
ایران ادعای بی اساس انگلیس درباره توقیف محموله تسلیحاتی به مقصد یمن را رد کرد
نیروهای تروریست انگلیسی از سال 2001 تاکنون در منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند؟
نیروهای تروریست انگلیسی از سال 2003 تاکنون در عراقچه غلطی می کنند؟
نیروهای تروریست انگلیسی از سال 2003 تاکنون در عراقچه غلطی می کنند؟
نیروهای تروریست انگلیسی از سال 2011 تاکنون در سوریه چه غلطی می کنند؟
نیروهای تروریست انگلیسی از سال 2015 تاکنون در یمن چه غلطی می کنند؟

و این در حالی است که دولتمردان ایرانی 9 سال است که در مذاکره، جنایت های انگلیس و متحدانش در منطقه خاورمیانه سرپوش می گذارند.
و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که انگلیس همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.



انگلیس به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهد
انگلیس: فروش سلاح به عربستان سعودی نباید متوقف شود
سلاح‌های آمریکایی- انگلیسی عامل تداوم جنگ یمن هستند
انگلیس ۱۸ میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است
عربستان جنایتکار جنگی است!
انگلیس ۱۸ میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است
انگلیس ۱۸ میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است

عربستان سعودی جنایتکار و امارات جنایتکار از سال 1394 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر با انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه ساخت آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل در یمن جنایت می کنند و آدم می کشند، انگلیس جنایتکار دبنال محکوم و متهم کردن ایران در یمن است شرم آور و تاسف بار است.

طولانی شدن برجام تاکنون به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است متاسفانه از سال 1394 تاکنون موضوع برجام برای مردم ایران مشخص و روشن نشده است.

اگر سازمان های بین المللی خیانتکار قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا جنایتکار، انگلیس جنایتکار، فرانسه جنایتکار، آلمان جنایتکار، امارات جنایتکار، ترکیه جنایتکار، اسرائیل جنایتکار، عربستان جنایتکار ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

آمریکا جنایتکار خواسته‌های اضافی خود را کنار بگذارد، نه ایران/ و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در سال 1397 با خروج غیر قانونی از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
ادعای آمریکا جنایتکار در باره برجام بی مورد، بی ارزش و بی اساس بوده است.
آمریکا جنایتکار بداند عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است پس دیگر حق حرف زدن در مورد برجام را ندارد.


آمریکا و تروئیکای اروپایی دشمنان آشکار ملت ایران وهم حکومت نظام جمهوری اسلامی هستند و تاکنون برای همه مردمن دنیا ثابت شده است.
زیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه آلمان و فرانسه و معاون وزیر خارجه انگلیس اول بابت برجام، تحریم و تهدید، دخالت و مداخله باید از ایران عذرخواهی کنند.

سه کشور اروپایی جنایتکار از سال 1394 تاکنون مانند آمریکا جنایتکار تعهدات خود را در توافق هسته ای و هم برجام انجام نداده است.
سه کشور اروپایی جنایتکار اگر قادر به انجام تعهدانش نیست بهتر است مانند آمریکا جنایتکار از برجام خارج شود.

جنایات سه کشور اروپایی جنایتکار مانند آمریکا جنایتکار علیه ملت ایران سابقه 60 ساله دارد.
جنایات سه کشور اروپایی جنایتکار مانند آمریکا جنایتکار علیه نظام سابقه 44 ساله دارد.
سه کشور اروپایی جنایتکار که به رژیم صدام دیکتاتور انواع سلاح های ممنوعه و بمب ممنوعه و سلاح شیمیایی می داد حق ندارد در باره تسلیحات ما حرف بزند.

گفتگوهای آمریکا و تروئیکای اروپا درباره برجام بی مورد و بی ارزش بوده است و از سال 1394 تاکنون هم برای همه مردم دنیا شده است.

و این در حالی است که آمریکا و تروئیکای اروپا 100 درصد عامل اصلی طولانی شدن برجام بوده است.

اعتماد ایران به آمریکا، سه کشور اروپایی در این مدت 9 سال حمایت از این جنایتکاران بوده است.
آمریکا و سه کشور اروپایی سگ دست نشانده رژیم صهیونیستی هستند.
آنهایی که به آمریکا جنایتکار دل بسته اند در جنایات او شریک هستند.
آنهایی که به اروپا جنایتکار دل بسته اند در جنایات او شریک هستند.

چگونه و چطور آمریکا جنایتکار در سال 1397 به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده اس. آمریکا جنایتکار با خروج غیر قانونی از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است که متاسفانه باز هم هر روز در برجام و مذاکرات وغیره دخالت و مداخله می کند.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
آمریکا، سه کشورهای اروپایی و اسرائیل دشمنان آشکار ملت ایران و حکومت نظام جمهوری اسلامی هستند و تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.

دولت رئیسی بطور رسمی برگ توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین را در رسانه ها اعلام کند.
چون به خاطر که توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین و قطر دیگر به درد مردم و کشور نمی خورد و تاکنون برای همه مردم ایران ثابت شده است.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
ترکیه جنایتکار هم با حمایت آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در شمال سوریه و هم عراق به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه می‌دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
آمریکا درک درستی از واقعیات منطقه ندارد/ هدف آنها ایران هراسی است
اینکه آمریکا بدون درک درست واقعیات منطقه، صرفا با هدف ایران هراسی و اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه، چنین موضوعاتی را مطرح و پیگیری می‌کند.
طرح این موضوع تحریک آمیز بوده و جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه ای نگاه می کند.
اینکه آمریکا بدون درک درست واقعیات منطقه، صرفا با هدف ایران هراسی و اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه، چنین موضوعاتی را مطرح و پیگیری می‌کند، نشان می‌دهد که آنچه برای آمریکا مهم است، منافع نامشروع این کشور و دادن تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی در منطقه است.
برخلاف این اظهارات نسنجیده، ایران همواره بر گفتگو، مشارکت و همکاری منطقه ای برای تأمین امنیت و منافع مشترک کشورهای منطقه به دور از مداخله بیگانگان تاکید داشته است.
تلاش برای ایجاد نگرانی های جدید امنیتی در منطقه، نتیجه ای جز تضعیف امنیت مشترک منطقه ای و تأمین منافع امنیتی رژیم صهیونیستی نخواهد داشت و نمی توان با فریبکاری و ترویج ایران هراسی، حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.
تجربه نشان داده که انباشت تسلیحات، نمی‌تواند امنیت ساز باشد و برقراری امنیت مشترک منطقه‌ای، در گرو همکاری جمعی کشورهای منطقه و حفظ و پایداری آن، مستلزم پیشبرد تفاهم درون منطقه ای است و ایران با پایبندی به سیاست همسایگی، جدیت و اراده خود را در این زمینه نشان داده است.
ورود بیگانگان در هر فرآیند منطقه‌ای نه‌تنها امنیت ساز و ثبات آفرین نیست، بلکه خود عامل اصلی تنش‌زایی و ایجاد شکاف منطقه‌ای است. لذا همانگونه که حضور دو دهه‌ای آمریکا در عراق و افغانستان، امنیت را برای این کشورها به ارمغان نیاورد، هرگونه زمینه‌سازی برای افزایش حضور و نقش‌آفرینی آمریکا در سازوکارهای امنیت منطقه‌ای نیز، دستاوردی جز ناامنی، بی‌ثباتی و گسترش تروریسم در سطح منطقه به دنبال نخواهد داشت.
نظرات شما
پیشخوان