تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

قیمت دام زنده برای عید قربان ۱۴۰۱

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به پیش‌بینی عرضه ۱۵ تا ۲۵ هزار دام زنده در مراکز عرضه دام شهرداری تهران برای عید قربان از برپایی ۱۷ مرکز ثابت و موقت در سطح شهر تهران برای عرضه دام زنده خبر داد.

قیمت دام زنده

رویداد۲۴ ایوب فصاحت در نشست خبری امروز شنبه در تشریح روند عرضه دام زنده ویژه عید قربان گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است، موضوع قربانی به ویژه برای عید قربان با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود برهمین اساس امسال با لحاظ کردن دقت بیشتر در جایگاه‌های عرضه دام، موارد بهداشتی را با حساسیت بیشتری پیگیری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای امسال مجموعا ۱۷ جایگاه ثابت و موقت با کمک شهرداری‌های مناطق ایجاد شده که البته باید از همه دستگاه‌های همکار همانند دامپزشکی استان تهران برای همکاری برپایی این جایگاه‌ها تقدیر کنیم. از مجموع ۱۷ جایگاهی که به صورت ثابت و موقت ایجاد کرده‌ایم، ۱۶۰ دامپزشک در این مراکز حضور دارند و به صورت نظام‌مند ورود دام‌ها از مبداء و اخذ گواهی بهداشتی برای خروج از مبداء و همچنین مراحل تا رسیدن به مراکز عرضه کنترل می‌شود. ذبح دام‌ها نیز در جایگاه‌ها با حضور دامپزشکان مورد نظارت قرار می‌گیرد به شکلی که پس از ذبح همه لاشه‌ها کنترل و پس از آن در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. بی‌تردید اگر لاشه‌ای دچار بیماری باشد ضبط و معدوم می‌شود.

فصاحت اضافه کرد: در ۱۷ جایگاه، ۱۸۰ نفر مسئولیت مدیریت مراکز را برعهده دارند و مجموعا ۱۰۰ غرفه برای عرضه دام برپا شده است. در این مراکز ۱۶۲ دامپزشک، ۳۰ ناظر شرعی، ۳۲۰ ذابح همکاری خواهند داشت و براساس پیش‌بینی ما برای امسال بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دام در مراکز ذبح خواهد شد. بی‌تردید با توجه به لزوم رعایت موارد بهداشتی برای امسال، پیش بینی می‌کنیم استقبال بیشتری از مراکز و خرید از آنها وجود داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که از ساعت ۹ صبح امروز فعالیت مراکز عرضه دام آغاز خواهد شد و فردا نیز از ساعت ۵ بامداد تا حدود ساعت ۱۵ ارائه خدمات به شهروندان انجام خواهد شد، افزود: امیدواریم شهروندان حتما دام قربانی خود را از مراکز بهداشتی تهیه کنند. با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو نیاز است که شهروندان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند یعنی در درجه اول دام مورد نیاز خود را از مراکز عرضه دام و کشتارگاه‌هایی که در این ایام فعالیت می‌کنند تهیه کنند، همچنین توجه داشته باشند ۲۴ ساعت پس از ذبح باید لاشه در یخچال نگهداری شود و از دست زدن به لاشه نیز باید خودداری کرد. در استان تهران تاکنون گزارشی از ابتلای به این بیماری ویروسی مشترک میان انسان و دام نداشتیم.


بیشتربخوانید: توصیه‌های بهداشتی در آستانه عیدقربان/ ماسک بزنید و دست ندهید


وی در خصوص تعیین قیمت گوشت دام زنده نیز گفت: بهتر بود مدیریت قیمت مناسب‌تری توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت. بی‌تردید ما تابع قیمت بازار هستیم. در این ایام اندکی افزایش قیمت دام زنده را داشتیم که در همه سال‌ها نیز وجود داشته است. ما در راستای کنترل قیمت‌ها از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و مجموعه اتکا دعوت کردیم تا در جهت ارائه دام یارانه‌ای در مراکز عرضه، اقدام کنند. به هر روی سقف قیمت هر کیلو دام زنده ۸۵ هزار تومان تعیین شده است که ممکن است براساس عرضه و تقاضا پایین‌تر از این قیمت نیز عرضه شود اما قطعا از عرضه بالاتر از کیلویی ۸۵ هزار تومان جلوگیری خواهیم کرد.

فصاحت تاکید کرد: معمولا قیمتی که اعلام می‌کنیم امکان این‌که کسی بالاتر از آن عرضه کند وجود ندارد اما اگر شهروندان چنین موضوعی را مشاهده کردند می‌توانند به روسای مراکز عرضه مراجعه و شکایات خود را منتقل کنند. حدود ۲۰۰ نفر از همکاران ما در این ۱۷ مرکز حضور ۲۴ ساعته خواهند داشت تا امکان این‌که کسی گرانفروشی کند را از بین ببرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: حتما امکان پایین آمدن قیمت وجود دارد. ما سقف قیمت را اعلام می‌کنیم لذا ممکن است عرضه بالاتر باشد و قیمت کاهش پیدا کند. همچنین در خصوص ارائه خدماتی چون تکه‌تکه کردن لاشه در مراکز اگر ذابحین فرصت داشته باشند این موضوع به صورت توافقی امکان پذیر است اما بی‌تردید به میزان تقاضا و شکل‌گیری صف‌ها بستگی دارد. در مورد عرضه دام زنده، بیش از ۲۵ هزار دام زنده دپو شده داریم و در چهار مرکزی که به صورت ثابت فعالیت می‌کنند دام دپو شده است که اگر در مراکز موقت با کسری مواجه شویم حتما جبران خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان اتکا و ستاد اجرایی فرمان امام، دام دپو شده دارند و در این زمینه به ما کمک خواهند کرد. با توجه به تمهیدات و پیش‌بینی که داشتیم در این ایام با نوسانات قیمت دام و افزایشی شدن آن مواجه بودیم، برهمین اساس باید برای حفظ تعادل قیمت، دام‌هایی به صورت یارانه‌ای در اختیار ما قرار می‌گرفت.

فصاحت با بیان این‌که دام‌هایی که در مراکز عرضه قرار می‌گیرند باید از مبداء رصد و گواهی خروج دریافت کنند و مقصد آنها نیز همین مراکز قرار گیرد، افزود: به جهت رعایت موارد بهداشتی و جلوگیری از ذبح غیربهداشتی، اگر دامی از بیرون از مراکز خریداری شده باشند با اعلام گواهی و شناسنامه، ذبح آنها در مراکز انجام خواهد شد.

قیمت دام زنده برای عید قربان ۱۴۰۱

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دام زنده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان