تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۲ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
سخنگوی وزارت امور خارجه:

شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران سیاست خارجی ایران هستیم/ آمریکا در سیاست خود در قبال خاورمیانه تجدیدنظر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران هستیم که همچنان این پویایی را در روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.

شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران سیاست خارجی ایران هستیم/ آمریکا در سیاست خود در قبال خاورمیانه تجدیدنظر کند

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن ابراز خوشحالی از حضور به عنوان سیزدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آستانه نخستین سالگرد دولت سیزدهم گفت: امیدوارم با ارتباط سازنده و تعامل و همکاری نزدیک بین دستگاه دیپلماسی و خانواده بزرگ و اثرگذار رسانه گروهی و مطبوعات به مسئولیت خطیر خود در این حوزه حساس و مهم عمل کنیم و همکاری متقابل و سازنده‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران هستیم که همچنان این پویایی را در روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود. سفر‌های متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است. شاهد سفر‌های متعدد رئیس جمهور و وزیر خارجه و سایر وزرار و مسؤولان عالیرتبه به کشور‌های مختلف به خصوص در حوزه همسایگان بوده و هستیم که می‌تواند نمایی از ایران قوی و تجلی ایران قوی با به کارگیری دیپلماسی فعال و متوازن باشد.

وی افزود: همچنین طی روز‌های آینده شاهد سفر‌های مهمی از سران کشور‌های همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود. رویکرد و حرکت دستگاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نظرتان را در خصوص اظهارات آقای بایدن که مدعی شده که فشار بر ایران حمله نظامی گروه‌های تحت حمایت این کشور علیه نیرو‌های آمریکایی کمتر شده است، گفت: معتقدم جای بسی تعجب است اگر دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل و نوشتن مقاله می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب و ویرانگر خودشان در منطقه غرب آسیا را تبیین کنند. جناب آقای بایدن حتما می‌دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه واشنگتن چیست.

وی افزود: در آستانه سفر رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه هستیم؛ ایشان در مقاله خود یکی از اهداف اساسی سفرشان را کمک به تقویت صلح و امنیت در منطقه و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات عنوان کردند. خیلی تلاش می‌کنم خوشبین باشم، ولی نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان طولانی نشان می‌دهد این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توام با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد. دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور در سیاست خود در قبال خاورمیانه تجدیدنظر کنند. پرهیز از ایجاد ائتلاف‌های نمادین و احترام به استقلال کشور‌ها بهترین رفتاری است که آمریکا می‌تواند انجام دهد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اقدامات دستگاه دیپلماسی برای آزادی «اسدالله اسدی» گفت: آزادی ایشان درخواست جدی و موکد جمهوری اسلامی ایران است. گفتگو با مقامات دولت بلژیک برقرار است. امیدوار هستیم در بستر اقدامات انجام شده بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده باشیم و گمان می‌کنیم دولت بلژیک باید به درخواست قانونی دولت ایران توجه کند و تحت تاثیر یک جریان روسیاه قرار نگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسرائیل در خصوص حق این رژیم برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران گفت: این هم طنز تلخی است که رژیمی که عضو هیچ یک از معاهدات عدم اشاعه نیست و تاریخ سیاهی از نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حقوق ملت‌ها دارد و زرادخانه عظیمی از سلاح‌های هسته‌ای جمع‌آوری کرده در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ایران اظهار نظر می‌کند. فعالیت هسته‌ای ایران روشن، شفاف و قانونی است و همه این فعالیت‌ها تحت نظر آژانس صورت می‌گیرد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری مرزی میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان که علی رغم گفت‌وگوهای دو کشور همچنان ادامه دارد، گفت: گفت‌وگوهای ما با هیات حاکمه افغانستان موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرد؛ امروز هم می‌دانم نشستی برگزار می‌شود و نشست‌های مشترک میان نیروهای مرزبانی ایران و هیات حاکمه افغانستان ادامه دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارحه فرانسه عنوان کرده که پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است، موضع ایران در قبال این اظهارات چیست، گفت: وضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملا روشن و مشخص است و پیام واضح ایران این است که به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم هستیم. وزیر خارجه هم چند بار اشاره کردند که اگر اقدامات و تلاش‌های توام با حسن نیت ایران نبود چه بسا پنجره دیپلماسی برای موضوعات باقیمانده تا الان باز نمی‌ماند و حتما طرف‌های مقابل و آمریکا می‌دانند باز ماندن پنجره مذاکرات و مفتوح ماندن میز مذاکره حاکی از تدبیر حکیمانه ایران است.

وی ادامه داد: ایران مسئولیت‌ها و تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه و خارج از مسئولیت‌های خود توافق را ترک کرد و از اجرای تعهداتش سرباز زده و این دولت‌های اروپایی برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کردند مسئولیت خروج آمریکا را بپذیرند و این خروج غیرقانونی را جبران کنند به جز کلام خالی هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند. امروز ایران در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است و این حق را برای طرف‌ها قائل نیستیم که در مقام سؤال کننده و تهدید کننده قرار گیرند.

وی افزود: ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح وزیر خارجه با آقای بوررل و چه در سطح آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با آقای مورا در جریان است و نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفینی در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات در آینده بزودی تعیین خواهد شد. در حال حاضر عدم تعیین زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران ناشی از برجام باشد در این مسیر جدی هستیم و تاکنون بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات ارائه کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرند.

کنعانی در واکنش به هشدار امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه برای سفر به ایران گفت: متاسفانه طرف فرانسوی ما برمبنای رفتار غیر حرفه‌ای برای چندمین بار هشدار امنیتی سفر به ایران منتشر کرده است. معتقدم مبنای این هشدار سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت داخلی جمهوری اسلامی ایران ندارد. آمار نشان می‌دهد که با فروکش کردن کرونا روند مسافرت توریست از کشور‌های خارجی از جمله فرانسه افزایشی بوده است. ایران به خوبی و کاملا برجسته یکی از کشور‌های باثبات در منطقه غرب آسیا است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد مکانیسم دفاع موشکی مشترک در منطقه همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا گفت: ما معتقد هستیم که اقداماتی از این دست نمی‌تواند کمکی به ایجاد ثبات داشته باشد. سیاست ایجاد قطب‌بندی در منطقه شکست خورده است. امنیت در منطقه یک موضوع یکپارچه و غیر قابل تجزیه است. ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس در پهنه ژئوپلیتیکی مشترک قرا دارد. سیاست ایجاد ائتلاف‌های نظامی با نظارت کشور برون مرزی و غیر منطقه‌ای کمکی به صلح و امنیت نخواهد کرد. ما معتقدیم آمریکا در تلاش است تا با انجام این اقدامات اسرائیل را وارد ترتیبات منطقه کند و البته کشور‌های منطقه با درایت به این مساله توجه خواهند کرد. همچنین آمریکا سعی خواهد کرد بازار جدیدی برای سلاح‌های خود ایجاد کند، اما امنیت خریدنی نیست و تنها در پرتو همکاری منطقه‌ای ایجاد خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و بانکی میان ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه گسترده، متنوع و در پرتو اراده رهبران دو کشور در حال توسعه است. دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری خود را در سطح عالی گسترش دهند. ارتقای ارتباطات تجاری نیازمند ایجاد زیرساخت است و امیدوارم سفر‌ها و تبادلات در سطوح مختلف کمک کند که منافع دو کشور و دو ملت در پرتو همکاری‌های اقتصادی همگام با همکاری‌های اقتصادی گسترش پیدا کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت «حمید نوری» در زندان سوئد نیز گفت: سفارت ایران در سوئد و وزارت خارجه موضوع شهروند ایرانی زندانی در سوئد را در دستورکار خود قرار داده است. فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرد. باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته وزیر امور خارجه با همتای سوئدی برقرار شد و آقای امیرعبداللهیان تأکید ویژه‌ای در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل و پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفتگو با خانواده خودش داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص ارسال پهپاد ایرانی به روسیه گفت: دولت آمریکا نیازمند ایجاد بحران‌های جدید و جلب توجهات جهانی است. دولت آمریکا بهتر است نگاهی به خودش و سیاست خودش در مورد تبدیل منطقه به انبار تسلیحات خود کند. تبدیل منطقه به انبار بزرگ و ذخایر بزرگ تسلیحاتی، سیاستی است که آمریکا طی سالیان طولانی دنبال کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر گفتگو‌های ایران و امان در مسقط گفت: سفارتخانه‌ها در دو کشور فعال است و ارتباطات دیپلماتیک وجود داشته و ماه‌های گذشته چند بار گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه صورت گرفته و این ارتباطات ادامه دارد. ما به اظهارات اخیر نخست وزیر اردن با حسن نیت نگاه می‌کنیم. نگاه ما به اردن به عنوان کشور مسلمان مثبت است. گمان می‌کنم بستر و زمینه برای تقویت همکاری‌ها هم در قالب دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم با حسن نیتی که ابراز شده با استمرار گفتگو‌ها روابط را به سطح شایسته دو کشور اسلامی ارتقا دهیم.

کنعانی در رابطه با اخبار مرتبط با گفتگو‌های امنیتی ایران و مصر نیز گفت: ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت و دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است. در این ارتباط معتقدم وجود گفتگو‌ها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک کمک می‌کند دو کشور دیدگاه‌های خود را منتقل کنند و نیاز به ایفای نقش میانجی نداشته باشیم. به خاطر نوع روابط سیاسی در برخی سطوح ارتباطات و همکاری‌های بسیار خوبی داریم در حوزه سازمان‌های تخصصی بین المللی دو کشوری هستند که همکاری‌ها و مشورت‌های مستمر و سازنده‌ای را در طول سالیان متمادی داشتند و این ارتباط وجود دارد. علایق و مشترکات تاریخی و تمدنی بین دو کشور زیاد است. اینکه کشوری با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور به هم نزدیک شود ایران قطعا استقبال می‌کند، ولی اینکه گفت‌وگویی برگزار شده در حد گمانه زنی مطبوعاتی می‌دانم و الان نمی‌توانم تایید کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که یکی از مقامات عراقی از اعلام از سرگیری روابط تهران و ریاض خبر در بغداد خبر داده است، آخرین اخبار در خصوص روابط ایران و عربستان چیست، گفت: با تلاش‌های دیپلماتیک بسیار خوب و توام با حسن نیت دولت عراق گفتگو‌های خوبی در چند دور بین دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار شد. جمع بندی ما این است که نتیجه مذاکرات امیدوارکننده، دلگرم کننده و رو به جلو بوده و علاقه مندی بین دو طرف برای تداوم گفت‌وگوهاست. امیدواریم در نشست آتی گام ملموسی به سمت جلو برداریم و با اراده سیاسی عراق و ایران و عربستان گمان می‌کنم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر هفته آینده روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه و ایران رو روسیه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه وجود دارد و شاهد ارتباط مثبتی طی روز‌های آینده خواهیم بود. چون سفر در حال برنامه ریزی دقیق است اجازه دهیم دولت و سخنگوی دولت طی چند روز آینده اطلاعات تفصیلی برای حوزه رسانه ارائه کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
1
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
عطر ان است که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
1
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
عطر ان است که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید
رضا
|
France
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
1
با توجه به رفع دو هفته ای فقر شاهد یکی از شکوفاترین و پررونق ترین و مردمی ترین اقتصاد دنیا هستیم !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
1
قشنگ بود . خندیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
1
آقایون وزارت خارجه چکار میکنن که فکر میکنند فعالن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان