تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۵ تير ۱۴۰۱

ورود سکه به کانال جدید/ وقت سرمایه‌گذاری است؟

طلای جهانی شاید یکی از مواردی است که می‌تواند روی قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیرگذار باشد؛ اما نرخ دلار تعیین کننده اصلی قیمت سکه در بازار است.

پیش بینی قیمت سکه

رویداد۲۴  مریم بهنام راد- سکه از ابتدای سال نوسان قیمت شدیدی را پشت سر گذاشته و امروز با کاهش نسبی در مدار ۱۴ میلیون تومانی باقی مانده است. شرایط حفظ قیمت سکه در بازار چیست؟

از نیمه خرداد سال جاری طلا و سکه در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت و در مقاطعی بازار با نوسان قیمت این محصولات مواجه شد.

طلای جهانی شاید یکی از مواردی است که می‌تواند روی قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیرگذار باشد؛ اما نرخ دلار تعیین کننده اصلی قیمت سکه در بازار است.

این روز‌ها با وجود کاهش قیمت انس جهانی قیمت سکه در بازار داخلی تنها با تغییر جزئی مردم را کمی امیدوار به روند کاهش قیمت مسکوکات موجود در بازار کرده است.

هرچند باتوجه به امیدواری بیشتر برای احیای برجام چشم‌انداز جدیدی برای تعیین تکلیف قیمت این دو فلز به وجود آمده است؛ اما برخی فعالان این بازار اعمال سیاست‌های داخلی مانند رشد تورم و نرخ ارز را عامل تعیین کننده قیمت سکه و طلا می‌دانند.

در همین رابطه، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به عنوان کارشناس این بازار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ پیش بینی وضعیت قیمت سکه و طلا را چنین ارزیابی کرد؛ انس جهانی به مرز۱۷۲۵ دلار رسیده و انتظار می‌رود با همین وضعیت در روز‌های آینده سکه ریزش و یا کاهش قیمت بیشتری را داشته باشد.

محمدولی در پاسخ به این سوال که چرا با سرعتی که انس جهانی کاهش قیمت داشت، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کاهشی نبوده، گفت: بازار ارز اهرم و ابزار تعیین کننده مسیر قیمت سکه و طلاست. طی روز‌های گذشته تغییر نرخ ارز خیلی محسوس نبوده و فقط در یک مدار قیمتی ثابت باقی مانده است.

وی تصریح داشت: حفظ قیمت دلار در مدار مشخص می‌تواند ابزاری برای ثابت نگه داشتن و حتی ریزش قیمت سکه و طلا در بازار شود.


بیشتر بخوانید: ریزش بی‌سابقه قیمت طلا/ منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟


به گفته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران؛ ثبات نسبی قیمت ارز در روز‌های اخیر دلیل اصلی ریزش قیمت سکه شده است. قیمت سکه در بازار وارد فاز آرام تری شده است، اما رکود خرید و فروش و کاهش تقاضا همچنان در بازار سکه و طلا حاکم است.

وی گفت: به غیر از نرخ ارز، تقاضا نیز برقیمت نهایی سکه اثر گذار خواهد بود. با افزایش تقاضای خرید سکه، احتمال رشد قیمت سکه در بازار زیاد‌تر می‌شود. اما افزایش تقاضای خرید خیلی بر تعیین و افزایش قیمت طلا اثر گذار نیست.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران می‌گوید: ماه گذشته قیمت سکه و طلا نوسان‌های شدیدی داشت تا جایی که هر قطعه سکه تمام ازمرز ۱۶ میلیون تومان نیز عبور کرد. اما این روز‌ها سکه و طلا نسبت به ماه گذشته به ثبات نسبی قیمت رسیده است.

وی تصریح داشت: تقاضای خرید سکه در بازار کمی افزایش داشته است. آرامش قیمت در بازار سکه باعث شد مردم برای حفظ سرمایه‌های خود اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند.

به اعتقاد محمد ولی؛ زمانی که سکه نوسان شدید قیمت داشته باشد طبیعاً تقاضا در بازار کاهش می‌یابد و باعث کُند شدن معاملات خرید و فروش در بازار می‌شود؛ که این وضعیت برای اقتصاد کشور خیلی خوشایند نخواهد بود.

این فعال صنفی در بازار سکه و طلا تأکید داشت: فروشندگان اصلی در بازار سکه و طلا همواره در انتظار کاهش قیمت‌ها می‌باشند چراکه برای ادامه فعالیت، بازار نیاز به ثبات قیمت و در نهایت افزایش تقاضا دارد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: سیاست داخلی و خارجی کشور به گونه‌ای اعمال می‌شود که پیش بینی قیمت سکه و طلا را بسیار سخت کرده است؛ اما اگر شرایط بازار ارز بحرانی‌تر شود، قطعاً آرامش از بازار سکه خواهد رفت و احتمال بازگشت قیمت هر قطعه سکه تمام به مدار بالای ۱۶ میلیون تومان زیاد است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان