تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۹ تير ۱۴۰۱

خوراکی‌های ضد پیری؛ از آب تا گوجه فرنگی

بدون شک پیری اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که نمی‌توان مانع آن شد، اما در جوانی می‌توان کار‌های انجام داد تا پیری را به تاخیر انداخت. یکی از این اقدامات داشتن رژیم غذایی صحیح است، مصرف خوراکی‌هایی که خاصیت ضدپیری دارنده و پیر شدن را به تاخیر می‌اندازند.

تغدیه سالم

رویداد۲۴ درست است که پیری بخشی از زندگی است، اما اگر شیوه زندگی سالمی داشته باشید، اضافه وزن نداشته باشید، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم داشته باشید با سلامت جسم و روان وارد دوران پیری خواهید شد.
هنگامی که در رژیم غذایی خود غذا‌های مقوی و غنی از آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، آب کافی و مواد مغذی ضروری را بگنجانیم، بدن از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوست قدردان ما خواهد بود.

خوراکی‌های ضد پیری کدامند؟

مواد غذایی زیادی سرشار از خاصیت هستند، اما در بین آن‌ها برخی مواد غذایی بیشتر از سایرین در کاهش و کند شدن روند پیری نقش ایفا می‌کنند. در ادامه شما را با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

انگور

انگور علاوه بر خاصیت مبارزه با آرتروز، به تقویت کلاژن در شبکیه چشم نیز کمک می‌کند، که از چشم در برابر تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن محافظت می‌کند.

کلم پیچ

تحقیقاتی که رژیم غذایی ۱۰۰۰ شرکت کننده را مورد بررسی کرده است نشان می‌دهد، سبزیجاتی مانند کلم پیچ به کاهش روند پیری کمک می‌کنند. در حقیقت، محققان معتقدند افرادی که روزانه یک تا دو وعده سبزی می‌خورند بسیار جوان‌تر از سایرین خواهند بود.

آب

تغییراتی در چشم از جمله سیاهی و پف زیر چشم عموما همزمان با افزایش سن اتفاق می‌افتد؛ اما نوشیدن آب کافی می‌تواند این اتفاق را به تاخیر اندازد و بر سلامت پوست مؤثر باشد. نوشیدن آب می‌تواند روی بسیاری از اندام‌های داخلی تأثیری مثبت بگذارد.

گردو

در میان آجیل‌ها، گردو از بهترین گزینه‌ها برای به تاخیر انداختن پیری است. گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب امگا ۳ است که می‌تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. بررسی جامع آزمایشات بالینی در مورد مصرف آجیل در ارتباط با بیماری‌های قلبی عروقی نشان داد که مصرف گردو به شکل روزانه، می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

گوجه فرنگی

غذا‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ، می‌توانند به مبارزه با اکسیداسیون اشعه UV کمک کنند.

آب تره یا شاهی آبی

خواص شاهی آبی بر کسی پوشیده نیست! این برگ سبز غنی آبرسان، منبع خوبی از: کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر ویتامین آ، ث، کا، ب یک و ب ۱۲ است.

شاهی آبی شبیه به یک ضد عفونی کننده داخلی پوست عمل می‌کند. این خوراکی مفید گردش خون و انتقال مواد معدنی به تمام سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که اکسیژن رسانی به پوست افزایش یابد.

شاهی آبی سرشار از ویتامین آ و ث است و آنتی اکسیدان‌های آن رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی می‌کند، همچنین خطوط و چروک روی پوست از بین می‌برد.


بیشتربخوانید: خوراکی‌های سمی را بشناسید


فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای‌های قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان‌هایی در خواص ضد پیری که رقیب ندارند. علاوه بر میزان زیاد ویتامین ث که برای تولید کلاژن مفید است، کاروتنوئید‌های موجود در فلفل قرمز رنگدانه‌های گیاهی هستند که مسئول رنگ قرمز روشن، زرد، نارنجی هستند که در بیشتر گیاهان و سبزیجات دیده می‌شود. آن‌ها دارای خواص ضد التهابی متنوعی هستند که به حفاظت از پوست در برابر آفتاب، آلودگی و سموم محیط کمک می‌کند.

پاپایا

این میوه خوشمزه غنی از انواع اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که کشش پوست را افزایش داده و خطوط و چروک‌های پوست آن را کاهش می‌دهد. ویتامین آ، ث، کا و ای، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین‌های گروه ب از دیگر خواص پاپایاست.

آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپایا به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و علائم پیری را به تاخیر می‌اندازند. این میوه استورایی حاوی آنزیمی است به نام پاپائین.

پاپائین از بهترین عوامل ضد التهاب در طبیعت است که خاصیت ضد پیری مضاعفی دارد. پاپائین همچنین در محصولات لایه بردار نیز استفاده می‌شود. پاپایا کمک می‌کند سلول‌های مرده پوست از بین رفته و پوست درخشان و شاداب شود.

بلوبری

بلوبری از ویتامین آ و ث سرشار است، بلوبری حاوی یک آنتی اکسیدان ضد پیری بوده که آنتوسیانین نام دارد. این آنتی اکسیدان همان چیزی ست که رنگ آبی را به بلوبری می‌دهد. آنتی اکسیدان قدرتمند بلوبری به از دست دادن کلاژن به پوست در مقابل آسیب‌های آفتاب، استرس و آلودگی کمک می‌کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از مواد ضد التهابی و ضد پیری از جمله: ویتامین ث، انواع آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، فولات (فولیک اسید)، لوتئین، کلسیم است. بدن شما برای تولید کلاژن که از مهمترین پروتئین‌ها برای پوست است نیاز به ویتامین ث دارد.

اسفناج

اسفناج به عنوان یک آب رسان قوی و حاوی آنتی اکسیدان شناخته می‌شود که به اکسیژن رسانی و تجدید قوای کل بدن کمک می‌کند. اسفناج نیز سرشار از: ویتامین آ، ث،‌ای و کا، منیزیم، آهن گیاهی، لوتئین است.

ویتامین ث فراوانی که در اسفناج وجود دارد وظیفه تولید کلاژن برای حفظ استحکام و نرمی پوست را برعهده دارد، اما این تمام خاصیت اسفناج نیست. ویتامین آ که در اسفناج موجود است باعث تقویت و درخشندگی مو شده و ویتامین کا موجود در آن به کم شدن التهاب سلول‌ها کمک می‌کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسید‌های چرب ضد التهاب است که باعث نرمی و انعطاف پذیری پوست می‌شود. همچنین شامل مواد مغذی ضروری است که اثرات منفی پیری را کاهش می‌دهد.

میزان زیاد ویتامین آ موجود در آووکادو به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و پوستی درخشان و زیبا به ارمغان می‌آورد.

سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن به دست می‌آید که به ویتامین آ تبدیل می‌شود. ویتامین آ به بازیابی قابلیت کشسانی و تجدید سلول‌های پوست کمک کرده و درنهایت پوستی نرم و جوان برای شما می‌سازد.

سیب زمینی شیرین همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و‌ای است که هردو از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کرده و رنگ آن را درخشان نگه میدارد و جزو دسته غذای ضد پیری دسته بندی می‌شود.

انار

قرن هاست که انار به عنوان یک میوه دارویی و غذای ضد پیری شناخته می‌شود. انار که غنی از ویتامین ث و انواع آنتی اکسیدان‌های قوی است از بدن شما در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سطح التهاب سیستم بدن را کاهش می‌دهد.

این میوه سالم حاوی ترکیبی به نام پونیکالاژین است که به حفظ کلاژن پوست کمک کرده و بروز علائم پیری را کند می‌کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تغذیه سالم
نظرات شما
پیشخوان