تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کارکرد رسانه‌ها در پیشگیری از فساد مانند نهادهای نظارتی ضعیف است

نماینده مجلس هفتم در خصوص بحث پیشگیری از فساد، با مقایسه نقش رسانه و نهادهای نظارتی در این حوزه گفت:رسانه‌های موجود در کشور کارکردشان مانند نهادهای نظارتی یا تصمیم‌گیری و کنترلی، ضعیف است. خیلی از واقعه‌ها که برای اهل‌فن جای شک باقی نمی‌گذارد یا دیر فهمیده می‌شود یا اینکه در بازی و ملاحظات صنفی – سیاسی جناحی قرار می‌گیرد اگر ایراد از رقیب باشد، ورود پیدا می‌کنند و درصورتی‌که خودی باشد و از محصوریت و محدودیت برخوردار باشند، داخل نمی‌شوند.
رویداد۲۴- نماینده مجلس هفتم در خصوص بحث پیشگیری از فساد، با مقایسه نقش رسانه و نهادهای نظارتی در این حوزه گفت:رسانه‌های موجود در کشور کارکردشان مانند نهادهای نظارتی یا تصمیم‌گیری و کنترلی، ضعیف است. خیلی از واقعه‌ها که برای اهل‌فن جای شک باقی نمی‌گذارد یا دیر فهمیده می‌شود یا اینکه در بازی و ملاحظات صنفی – سیاسی جناحی قرار می‌گیرد اگر ایراد از رقیب باشد، ورود پیدا می‌کنند و درصورتی‌که خودی باشد و از محصوریت و محدودیت برخوردار باشند، داخل نمی‌شوند.

محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه و نماینده مجلس هفتم درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات به رویداد۲۴ گفت: درصورتی‌که بخواهیم رسانه‌ها را در مبارزه با فساد از دید آسیب‌شناسی در پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان به دو نقش در ابن باره اشاره کرد.

وی در رابطه با این نقش‌ها توضیح داد: رسانه باید نقش پیشگیری داشته باشد که در یک محیط سالم با فضای شفاف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برجسته خواهد بود. این نقش پیشگیری مبتنی بر ایجاد سلامت و شفافیت، ارجح است. دومین نقش درمان است که قطعاً در هر دو بحث اطلاع‌رسانی شفاف و تنویر افکار عمومی به‌عنوان یک هدف مطرح می‌شود.

خوش‌چهره تأکید کرد: درباره پیشگیری باید گفت که هشدار، تذکرات عالمانه و انتقادات به‌موقع را شامل می‌شود. رسانه‌های موجود در کشور کارکردشان مانند نهادهای نظارتی یا تصمیم‌گیری و کنترلی، ضعیف است. خیلی از واقعه‌ها که برای اهل‌فن جای شک باقی نمی‌گذارد یا دیر فهمیده می‌شود یا اینکه در بازی و ملاحظات صنفی – سیاسی جناحی قرار می‌گیرد اگر ایراد از رقیب باشد، ورود پیدا می‌کنند و درصورتی‌که خودی باشد و از محصوریت و محدودیت برخوردار باشند، داخل نمی‌شوند.

این نماینده مجلس در دوره هفتم مجلس بیان کرد: مسئله فوق را زمانی که در خانه ملت به‌عنوان نماینده فعال بودم، متوجه شدم. برخی انتخاب‌ها گزینشی بود، درحالی‌که این بحث‌ها فراتر از باند، حزب، جناح است و منافع، مصالح ملی و نظام را هدف می‌گیرد. الان فساد به این شکل درآمده است. فساد قبل از اینکه به شخص برگردد در سطح افکار عمومی بعضی از سطوح نظام را مورد سؤال قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس نقش رسانه از این لحاظ خوب ایفا نشده است و در آسیب‌شناسی‌ها می‌توان ضعف در آن را به توان علمی، درایت، استقلال یا شجاعت ربط دانست و هرکدام یا تلفیقی از این موارد می‌تواند علت باشد بنابراین بحث شما را از این لحاظ و با این زاویه می‌توان موردتوجه قرار داد.

خوش‌چهره درباره املاک نجومی نیز ابراز کرد: نجومی و غیرنجومی آن برمی‌گردد به سرمنشأ فساد در مسائل مالی که در یک تقسیم‌بندی سه حوزه دارد.

این استاد دانشگاه در توضیح حوزه‌ها تأکید کرد: در ابتدا باید به حوزه‌های ارزی اشاره کرد زیرا درآمد ملی و اقتصادی ما به نفت وصل است و عرضه‌کننده آن‌هم دولت است و بیش از 95 درصد آن در دست دولت از طریق همین خانواده‌های پتروشیمی و ...قرار دارد. متعاقباً تبدیل این‌ها در نظام بانکی به پول ملی و از طرفی خلق پولی که بانک‌ها انجام می‌دهند، منجر می‌شود که در تسهیلات و اعتبارات بانکی خود را نشان می‌دهد که آن‌هم منشأ برخی از فسادها است.

این نماینده مجلس در دوره هفتم به سومین حوزه فساد اشاره کرد و گفت: مقوله سوم، ساده آن زمین‌خواری است. تصوف زمین و اراضی که به بستر رودخانه‌ها و محیط‌زیست هم کشیده، ابتدا نیاز به تعریف دارد.

وی به اظهارنظر سال گذشته خود در این رابطه اشاره کرد و افزود: وسعت زمین‌های تصرف‌شده یا زمین‌خواری از وسعت دو کشور همسایه در مقیاس شهری بیشتر است. زمانی که این مسئله را مطرح کردم، کسی معنای این اظهارنظر را سؤال نکرد. به دلیل سوداگری زمین و ضعف در کنترل‌ها ارزش آن به‌شدت بالا رفته است. به‌طور نمونه هزار متر زمین در منطقه سعادت‌آباد بالای 20 میلیارد تومان ارزش دارد که رقمی نزدیک به 6 میلیون دلار است که برای چنین مبلغی جعل‌های حرفه ایی فراوانی می‌تواند صورت گیرد.

خوش‌چهره ابراز کرد: به همین دلیل است که زمین‌های رها شده‌ای در دست داریم که برخی با جعل سند و بنچاق ادعای مالکیت می‌کنند. در دنیا با 10 هزار دلار پاسپورت آمریکا یا کشورهایی که معتقدند در درجه بالای امنیتی قرار دارد، چاپ می‌شود با 10 هزار دلار می‌توان حتی یک نامه از زمان کوروش را هم به چاپ رساند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان