تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
قاسم ساعدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تاب‌آوری مردم به شکل جدی کاهش پیدا کرده است/ سخنگوی دولت به خاطر ارائه آمار غلط، از مردم عذرخواهی کند

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید: تاب‌آوری مردم به طور جدی کاهش پیدا کرده و ما باید به واقعیت‌های جامعه تکیه کنیم. از این‌رو ضرورت دارد آقای بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، صحبت‌های خود را تعدیل و به صورت علمی با مردم صحبت کند و حتی نیاز است به خاطر چنین اظهارنظری، معذرت‌خواهی کند.

قاسم ساعدی نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: دولت همچنان معتقد است برنامه‌های اقتصادی خوبی در پیش گرفته است و مردم نیز موافق وضع موجود هستند! رئیسی گفته بود «مردم رسماً اعلام می‌کنند می‌توان با مقاومت تحریم را بی‌اثر کرد.» علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز گفته «تاب‌آوری اقتصاد ایران خیلی خوب است»

اما آیا واقعا این گزاره‌ها واقعیت دارند؟ قاسم ساعدی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان به این سوال پاسخ داده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: این صحبت‌ها فاقد کار تحقیقاتی و علمی است و من آن را آدرس غلط دادن دولتمردان می‌دانم. بنده به عنوان فردی که مدرک دکترای جامعه شناسی سیاسی دارم و تحقیقات وسیعی را درباره تدوین الگوی تاب‌آوری اجتماعی در شرایط تحریم‌های اقتصادی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران داشته‌ام، عنوان می‌کنم که اتفاقاً موضوع برعکس صحبت‌های آقای سخنگو است و ایشان باید بداند تاب‌آوری اجتماعی مردم ایران در خصوص مسائل اجتماعی و اقتصادی بسیار پایین آمده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: دولت نباید با چنین اظهارنظرهایی، آمار غلطی را به دولتمردان ارائه دهد. حاضرم با آقای بهادری‌جهرمی به بحث بنشینم و با آمار و شاخص‌ها به ایشان نشان دهم، وضعیت تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی ایران به چگونه است. وضع به گونه‌ای است که دولت سیزدهم باید هرچه سریع‌تر به خودش بیاید تا با تصمیم و عملکرد قابل قبولش، بتواند تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی مردم را نسبت گذشته بالا ببرد.

او می‌گوید: دولت باید با برنامه‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر بازار و تعدیل قیمت‌ها، در میدان عمل خود را اثبات کنند. اعتماد در جامعه با حرف به وجود نمی‌آید. مردم زمانی می‌توانند به دولتمردان اعتماد کنند که در واقعیت این موضوع برایشان قابل لمس باشد و ببینند که سفره‌هایشان نسبت به گذشته بزرگ‌تر شده است.

ساعدی می‌گوید: مردم ما نسبت به سرزمین و ارزش‌هایشان متعهد هستند، اما خروجی اقتصاد که امروز می‌بینیم و آشفته‌بازاری که کاملاً حاکم است و از دو، سه سال پیش آغاز شده، اعتماد مردم را به شدت کاهش داده است و از طرفی، امیدواری که موضوع مهمی است در مردم به حداقل ممکن رسیده است. این مسائل، در پژوهش‌ها و تحقیقات قابل اثبات است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید: تاب‌آوری مردم به طور جدی کاهش پیدا کرده و ما باید به واقعیت‌های جامعه تکیه کنیم. از این‌رو ضرورت دارد آقای بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، صحبت‌های خود را تعدیل و به صورت علمی با مردم صحبت کند و حتی نیاز است به خاطر ارائه آمار غلط و چنین اظهارنظری، معذرت‌خواهی کند.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: در جامعه‌ای که مرتب با اعتراضات صنفی روبرو هستیم و قدرت خرید مردم روز به روز کاهش پیدا می‌کند، چنین اظهارنظر‌هایی نمی‌تواند شباهتی به تحقیقات علمی داشته باشد. دهک‌های پایین جامعه و حتی اقشار متوسط، امروز به شدت نگران اوضاع اقتصادی هستند. توده‌های مردم ایران، انقلابی هستند و آرمان‌های انقلاب را قبول دارند و با آن عجین شده‌اند، اما برخی از مسئولان نمی‌دانم چه اصراری دارند که آمار و ارقام‌های نادرست و غیرعلمی را به جامعه مخابره کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: صحبت آقای بهادری‌جهرمی را توهین به نخبگان می‌دانم. ما اساتید دانشگاهی و پژوهش‌گرانی را در سطح کشور داریم که با این آمار و ارقام و حوزه‌ها سر و کار دارند. حال در این بین، یک نفر بیاید برای خود تفسیر به رای کند و اظهارنظر کاملاً نادرست ارائه دهد، توهین به شعور نخبگان کشور کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان