تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

کارخانه قدیمی سیمان ری

کارخانه سیمان ری در حوزه استحفاظی منطقه ۲۰ پایتخت است. این کارخانه در محدوده تپه باستانی دژ رشکان، برج طُغرل، باروی تاریخی شهرری، چشمه علی، گورستان تاریخی ابن بابویه، بقعه بی بی زبیده، حرم شاه عبدالعظیم و کاروانسراهای عباسی و قاجاری قرار دارد.

کارخانه قدیمی سیمان ری

رویداد۲۴ محمد آیتی؛ تصاویر و توضیحاتی از کارخانه قدیمی سیمان ری برای رویداد۲۴ ارسال کرده که با توضیحات ایشان به سبک سفرنامه در ادامه خواهد آمد.

به جایی پا گذاشتم که نخستین کارخانه سیمان ایران است؛ جایی که در ابتدای قرن چهاردهم و همزمان با آغاز ساخت و ساز‌های صنعتی در ایران، در شمال شرقی شهر ری امروزی احداث شد.این جا می شود صدای نخستین چرخ های صنعت، مهندسان و کارگرانی که سال ها در آن کار کردند را از پس ابزارآلات غول پیکر شنید، افرادی که شاید امروز هیچ کدامشان در این دنیا نباشند.

این کارخانه تا اواخر سال ۶۲ فعال بود و در اسفند همان سال به دلیل توسعه شهر و پیدایش فناوری‌ها و شیوه‌های جدید تولید و انتشار آلودگی فعالیت واحد‌های این کارخانه، متوقف شد. کارخانه سیمان ری سال ۹۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و نامِ «میراث صنعتی تهران» به خود گرفت.

در همین زمان براساس مصوبه هیات وزیران برای ۳۰ سال کارخانه، به شهرداری تهران واگذار و قرار شد بعد از مرمت و احیا، مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در تهران و ری باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان