تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

خانه فخر الملوک وزیری

خانه فخر الملوک وزیری از بنا‌های دوره قاجاری است که در تهران، میدان بهارستان، خیابان امام خمینی، پایین‌تر از چهار راه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه جاویدی واقع است.

خانه فخر الملوک وزیری

رویداد۲۴ مرضیه نگهبان مروی- عمارت تاریخی فخرالملوک قدمت ۲۲۰ ساله دارد و در گذشته منزل شخصی میرزا محمود وزیر بوده است. میرزا محمود در اواخر دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به وزارت منصوب می‌شود، وی همچنین در دوران مظفرالدین شاه قاجار و محمد شاه قاجار نیز وزیر ابنیه و علوم بوده است.

میرزا محمود وزیر ۲ دختر به نام‌های فخرالملوک و نیرالملوک داشته که هر دو در این خانه رشد کرده‌اند. فخرالملوک دختر میرزا محمود وزیر با روحانی به نام جعفر خدیور محسنی اراکی ازدواج می‌کند و سال‌ها در این خانه زندگی می‌کند و دلیل نام خانه، زندگی کردن طولانی مدت فخرالملوک در این خانه بوده است.

حاصل ازدواج فخرالملوک و جعفر خدیور محسنی اراکی، پسری به نام محمد رضا بود که او هم در این خانه بزرگ شد و سپس جراح مغز و اعصاب شد و به کشور آمریکا مهاجرت کرد. خانه فخر الملوک بعد از فوت او و همسرش متروکه شد و کم کم به محل تجمع زباله‌ها تبدیل می‌شود تا اینکه خانمی به نام بهره‌مند که علاقه وافری به ابنیه تاریخی داشته در سال ۷۴ این خانه را از ورثه خریداری می‌کند و موفق می‌شود خانه را در سال ۸۸ به ثبت ملی برساند.

بعد از به ثبت رسیدن خانه در فهرست ملی، عملیات ترمیم و بازسازی آن آغاز می‌شود و در سال ۱۳۹۱ رستوران نون و نمک فخرالملوک افتتاح می‌شود. ساختمان رستوران سنتی نان و نمک از فضا‌هایی همچون اتاق شاه نشین، اتاق گوشواره، پشت بام، مهتابی، سرداب و یک حیاط کوچک همراه با حوض فواره‌دار آبی زرنگاری تشکیل شده که واقعا زیباست و از این لحاظ فضای متفاوت و منحصر به فردی را برای کسانی که به این رستوران می‌روند ایجاد کرده است.

گفتنی است که در حال حاضر این رستوران فعال نیست و فقط می شود از بنا بازدید کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تهرانگردی
نظرات شما
پیشخوان