تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

دارالفنون قدیمی‌ترین واحد آموزشی مدرن ایران

ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران است و هم‌اکنون این ساختمان موزه‌ای تاریخی است که بازدید عمومی ندارد.

دارالفنون

رویداد۲۴مرضیه نگهبان مروی: در روزنامه وقایع اتفاقیه آمده‌است:در روز یکشنبه پنجم ماه ربیع نخستین از سال ۱۲۶۸ هجری مطابق سنه خامسه از جلوس سعادت مأنوس، مدرسه مبارکه دارالفنون، واقعه در ارک محروسه تهران که بنا و انشاء از سال سابق شروع شده بود بر حسب امر فرمان مطاع افتتاح شد و از آن تاریخ علوم مستظرف و فنون مستحدث و صنایع مستغرب که حکمای اروپا اساس آن‌ها را در ظرف چندین قرن برپا ساخته بودند در این تأسیس با تقدیس انتشار همی گرفت و اشتهار همی پذیرفت.

از نامه‌های به جا مانده از امیرکبیر و مندرجات روزنامه وقایع اتفاقیه و اسناد دیگر برمی آید در آغاز نام خاصی برای این واحد آموزشی در دست ساخت در نظر نگرفته بودند و از این بنا با عناوین «مدرسه، مدرسه جدید، مکتبخانه پادشاهی، تعلیم خانه، معلم خانه و مدرسه نظامیه» یاد شده‌است. در آخرین نامه‌ای که امیرکبیر به سفیر ایران در روسیه برای پیگیری جذب استادان اروپایی می‌نویسد، از این بنا به عنوان مدرسه نظامیه یاد می‌کند.

در منابع پیش و پس از تأسیس دارالفنون، به خصوص در خاطرات دانش‌آموختگان اروپا به واژه دارالفنون برمی خوریم. اینان زمانی که از دانشگاه‌های اروپایی نام می‌برند آن‌ها را دارالفنون می‌نامند؛ مانند دارالفنون پاریس و دارالفنون لندن. واژه دارالفنون ترجمه Polytechnique فرانسوی یا Polytechnic انگلیسی است که عثمانی‌ها آن را به عربی ترجمه کردند و با همین لفظ وارد زبان فارسی شد.

سن دانش‌آموزان به هنگام ورود به دارالفنون بین ۱۴ تا ۱۶ سال بود. البته برخی از افرادی که نفوذ بیشتری در دستگاه دولت داشتند با سنین بالاتری وارد مدرسه می‌شدند و شاگردانی که در درس‌هایشان نمره خوبی می‌گرفتند، به اسم خلیفه درس یا دستیار معلم خوانده می‌شدند و به تدریس می‌پرداختند. مدت تحصیل در دارالفنون در ابتدا هفت سال بود که به مرور زمان به پنج و در نهایت به چهار سال تبدیل شد. در آغاز کار مدرسه، هفت رشته درسی تدریس می‌شد که بعد‌ها رشته‌های دیگری مانند تاریخ، جغرافیا، نقشه‌کشی، طب سنتی، ریاضیات، زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه و روسی به آن‌ها اضافه شدند. تدریس در مدرسه از ساعت هشت صبح تا سه بعدازظهر بود و دانش‌آموختگان ناهار را در مدرسه به‌صورت رایگان صرف می‌کردند که عبارت بود از پلو خورشت، نان، پنیر، سبزی، یک کاسه آش، آبگوشت و دوغ.

در ادامه آلبومی از تصاویر دارالفنون را می بینید:

تصاویر درالفنون
نمای بیرونی دارالفنون در خیابان ناصر خسرو
تصاویر درالفنون
نمای مدرسه توسط آجر پنج سانت تزیین شده است
تصاویر درالفنون
مجسمه امیر کبیر در جلوی درب ورودی
تصاویر درالفنون
پشت درب ورودی دارالفنون
تصاویر درالفنون
راهرو
تصاویر درالفنون
درختان میوه حیاط دارافنون
تصاویر درالفنون
زنگ مدرسه دارالفنون
تصاویر درالفنون
تصویر امیرکبیر موسس دارالفنون
تصاویر درالفنون
میان حیاط دارالفنون حوض بزرگی است که در اطراف آن درختان میوه از قبیل زردآلو، توت، گوجه و شاتوت کاشته شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تهرانگردی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان