تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

میوه گران در میادین فقط تماشا می‌شود!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: کاهش تقاضای خرید میوه هر روز در بازار میوه بیشتر می‌شود تا جایی که برخی از مردم به دلیل عدم توان مالی تنها تماشاگر میوه‌ها در بازار شده اند.

قیمت میوه

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- گرانی میوه آن هم در روز‌های تابستان که تنوع میوه و فراوانی آن در گوشه به گوشه شهر به چشم می‌خورد باعث رکود عجیبی در این بازار شده است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تقاضا در بازار میوه نسبت به ماه گذشته باز هم کاهش یافته است. به طوری که برخی از فعالان این بازار از وضعیت نامناسب فروش میوه در مرداد خبر می دهند.

فراوانی میوه در میادین عرضه میوه تا خرده فروش‌ها و وانت بار‌های سیار سطح شهربه طوری است که هیچ گاه کمبودی در این بازار موجب بحران جدی نشده است، تنها نگرانی مردم گرانی میوه و افزایش بیش از توان و درآمد آن‌ها در بازار است.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: بازار کم رونق میوه در روز‌های تابستان خیلی کم سابقه است. مردم اگر از درآمدشان چیزی باقی بماند به سمت خرید میوه می‌روند.

کارگر درباره دلایل گرانی قیمت میوه در بازار گفت: تورم و گرانی بخش‌های مختلف و کالا‌های زیادی را تحت تأثیر قرارداده از این رو همین موج گرانی‌ها روی قیمت میوه نیز اثر گذاشته است و مردم ناگزیر مصرف میوه را دیگر در اولویت قرار نمی‌دهند.

این فعال بازار میوه می‌گوید: کاهش حدود ۶۵ درصدی خرید میوه به ویژه در این ماه نشان می‌دهد که وضعیت تورم در بخش میوه و تره بار چقدر بر شرایط بازار و همچنین خوراک مردم تأثیر گذار است.


بیشتربخوانید: میوه‌های داخلی گران‌تر از میوه‌های وارداتی شدند


رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: تشدید تورم در کشور حاشیه‌های زیادی را برای بازار‌های مختلف به ویژه بازار میوه ایجاد کرده تا جایی که به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور مردم تنها تماشاگر در بازار میوه باشند تا خریدار!

به گفته کارگر؛ خرید دانه‌ای میوه شاید بتواند بخشی از نیاز مصرف و سبد خانوار‌ها را تأمین کند، اما بازار میوه به دلیل کاهش مصرف همچنان در رکود است.

وی تصریح داشت: گرانی میوه تماماً به کشاورز و باغدار بر نمی‌گردد. افزایش نرخ در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، دستمزد و بیمه کارگران، مالیات، سبد، پلاستیک و حتی اجاره واحد صنفی خرد سطح شهرو سایر هزینه‌های جاری تأثیر مستقیم بر قیمت میوه گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با تأکید بر اینکه تورم بیش از ۶۰ درصدی باعث گرانی میوه در بازار مصرف شده است، گفت: این وضعیت کاهش شدید تقاضای خرید میوه در بازار را به همراه داشته است.

بنابر گفته رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، تعطیلی و سفر مردم دلیل دیگری بر کاهش خرید میوه در بازار بود، اما این وضعیت در ماه‌های گذشته نیز دیده شده است.

از قیمت میوه‌ها چه خبر؟

بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو آلو قطره طلا ۲۷ تا ۴۹ هزار تومان، آلو شابلون ۲۹ تا ۵۵ هزار تومان، هر کیلو آلبالو رسمی ۴۰ تا ۵۸ هزار تومان، انجیر سیاه ۳۳ تا ۵۵ هزار تومان، انگور عسگری ۳۸ تا ۵۵ هزار تومان، انگور بی دانه ۳۷ تا ۵۶ هزار تومان، سیب گلاب ۴۵ تا ۷۰ هزار تومان، هلو انجیری ۳۵ تا ۶۵ هزار تومان، زردآلو ۳۰ تا ۵۵ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، خیار ۱۱ تا ۱۸ هزار تومان، هندوانه ۸ تا ۱۲ هزار تومان، طالبی ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان، خربزه ۸ تا ۱۸ هزار تومان است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت میوه
نظرات شما
پیشخوان