تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بورس در انتظار نتیجه مذاکرات

مذاکرات وین چهره‌ای جدید به خود گرفته است، این روند چه تاثیری می‌تواند روی بورس و معاملات بازار داشته باشد؟

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ پس از مذاکرات، رسانه‌های خارجی نوشتند که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است. همچنین پیشنهاد اروپا، آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است. اتحادیه اروپا متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران را ارائه کرد. ایران نیز در پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

منابع آگاه، ارائه پاسخ ایران به جوزپ بورل، مسئول هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای را تأیید کرده‌اند؛ بر این اساس، اگر ایالات متحده در عمل الزامات پذیرش یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بیش از هر زمان دیگری در دسترس است.

ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شد، نظرات خود را منتقل کرده است و آن‌طور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تأمین نظر ایران بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: مذاکرات احیای برجام چه تاثیری بر بازار‌های ایران گذاشته است؟


بخش عمده‌ای از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که در صورت توافق در مذاکرات برجام بورس به عنوان اولین بازار مالی واکنش خواهد نشان داد. البته بررسی روند معاملات چند روز اخیر نیز نشان می‌دهد که بازار سرمایه در انتظار نتیجه مثبت از مذاکرات است.

چند روز می‌شود که صنایع خودرویی و بانکی به واسطه اخبار برجامی در بازار صف شده‌اند و برخی از کارشناسان می‌گویند که این صف و مثبت شدن بازار ادامه‌دار خواهد بود. به هر حال با انجام توافق در مذاکرات بورس به واسطه کاهش قیمت دلار به صورت موقت روند نسبتا نزولی را طی می‌کند. پس از مدتی نیز به وضعیت عادی و رشد ادامه‌دار خود باز می‌گردد.

درست است نبود نقدینگی مسیر بورس را نزولی کرده است. اما عدم قطعیت در مذاکرات تاثیر منفی روی بازار سرمایه دارد. یعنی سهامداران نمی‌توانند تصمیم گیری کنند که کدام سهام برای خرید بهتر است. زمانی که تکلیف مذاکرات مشخص شود، معاملات بورس نیز افزایش پیدا می‌کند و سهامداران می‌توانند تصمیم بگیرند کدام گروه و صنایع را بخرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان