تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
محمد حسین رفیعی، اقتصاددان، در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

رسانه‎ها در مبارزه با فساد می‎توانند کمک قوه قضائیه باشند

یک اقتصاددان درباره دلایل گسترش ابعاد فساد در کشور که خبرهای نگران‌کننده‎ای از آن به گوش می‌رسد، گفت: اگر رسانه‌ها مجاز به تحقیق و تفحص بر روی تعاملات جامعه باشند و بتوانند آن‌ها را اعلام کنند درگیر شدگان به این قضیه اصلاح خواهند شد برای این اساس رسانه می‎تواند کمکی برای قوه قضائیه باشد و اطلاعاتی را برای آن فراهم کند.
رسانه‎ها در مبارزه با فساد می‎توانند کمک قوه قضائیه باشند

رویداد۲۴- یک اقتصاددان درباره دلایل گسترش ابعاد فساد در کشور که خبرهای نگران‌کننده‎ای از آن به گوش می‌رسد، گفت: اگر رسانه‌ها مجاز به تحقیق و تفحص بر روی تعاملات جامعه باشند و بتوانند آن‌ها را اعلام کنند درگیر شدگان به این قضیه اصلاح خواهند شد برای این اساس رسانه می‎تواند کمکی برای قوه قضائیه باشد و اطلاعاتی را برای آن فراهم کند.

محمدحسین رفیعی، اقتصادان و فعالان ملی – مذهبی در گفت و گو با رویداد۲۴ درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد گفت: رسانه اصل است. به‌عنوان‌مثال در کشور سوئد 50 سال سوسیال دموکرات‌ها حکومت می‌کردند چند سال پیش محافظه‌کاران به سرکار آمدند و وزیران خود را معرفی کردند، خانمی طی تماس تلفنی با یک تلویزیون معمولی گفت که در 30 سال گذشته خانه وزیر آموزش‌وپرورش فعلی کار می‌کرده، اما مالیات مربوط به او پرداخت نشده است.

رفیعی افزود: بعد از اعلام این موضوع از تلویزیون و اقرار آن خانم، وزیر هم استعفا داد و کنار رفت یا خانم دیگری باز تماس تلفنی با تلویزیون برقرار کرده بود و گفت که 25 سال پیش در منزل خانم وزیر وظیفه نگهداری از بچه را بر عهده داشته و ایشان مالیات به دولت را نمی‌داد بعد وزیر عذرخواهی و استعفا کرد و رفت. در هر دو مورد نه دادگاه و نه پرونده‌ای تشکیل نشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: رسانه‌ها تا این اندازه قدرتمند هستند به شرطی که کارشناسی شوند، دقت کنند و زمان بگذارند. این راه مبارزه با فساد است اما اگر قرار باشد همه‌چیز اعلام نشود و رسانه‌ها زیر فشار قرار گیرند از آن‌ها به دادگاه شکایت شود و درنهایت به سمت توقیف رسانه و بازداشت خبرنگار پیش رود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی درباره برخورد سیاسی با فساد نیز گفت: تا زمانی که رسانه‌ها مستقل و آزاد نباشد، مشکلی حل نمی‌شود. باید اصالت کار رسانه‌ها به رسمیت شناخته شود وگرنه جناحی رفتار کردن نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. آقای توکلی چندی پیش جمله‌ای گفته بود که خیلی مهم است. توکلی مطرح کرده بود که «اگر جمهوری اسلامی با فساد مبارزه نکند فساد جمهوری اسلامی را متوقف می‌کند» یعنی جنگ و مسائل دیگر نتوانستند اما فساد خواهد توانست.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: مبارزه با فساد باید بسیار گسترده شود و اولین جبهه مبارزه با فساد، رسانه است به همین دلیل باید با همه مصاحبه صورت گیرد تا از خودشان دفاع کنند و مخفی‌کاری انجام نشود.

برچسب ها: رویداد 24 ، رسانه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان