تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

جزئیات بیمه‌ مادران باردار و کودکانشان/ بیمه فرزندان تا پنج سالگی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به احتمال پیری جمعیت و اینکه همه کشورهای همسایه ما جوان‌تر هستند و ممکن است خطرات امنیتی برای ما داشته باشد، باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این حوزه انجام شود.

بیمه‌ مادران باردار

رویداد۲۴ به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی درمورد هشدارها نسبت به قرار گرفتن ایران در سیاه چاله جمعیتی گفت: قانون «جوانی جمعیت» از جمله برنامه‌هایی است که ریاست جمهوری تأکید دارند به سرعت پیگیری شود.

وی معتقد است بیش از اینکه متکی به این قانون باشیم خود مردم نیز باید ضرورت کار و مشکل را درک کنند و تعبیری هم که اخیراً از مشکل جمعیت در ایران تحت عنوان «سیاه چاله جمعیتی» مطرح شده یک واقعیت است و اگر وارد پیری جمعیت شویم تا ۳۵۰ سال امکان بیرون آمدن از آن را نداریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی درخصوص افزایش جمعیت و فرزندآوری در جامعه اظهار کرد: درست است که دولت حمایت‌های اداری و مالی در این خصوص را انجام می‌دهد اما اینها به اندازه‌ای که فرهنگ باید در جامعه و نگاه به جمعیت و خانواده تغییر کند، چاره ساز نیست.

این مقام مسئول متذکر شد: با توجه به احتمال پیری جمعیت و اینکه همه کشورهای همسایه ما جوان تر هستند و ممکن است خطرات امنیتی برای ما داشته باشد، باید سرمایه گذاری ویژه‌ای در این حوزه انجام شود.

خزعلی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، کاهش قدرت علمی، به خطر افتادن سلامت جامعه، کاهش نیروی کار، کاهش نیروی دفاعی و افزایش هزینه برای سالمندان به عنوان نیروی مصرف کننده را از جمله پیامدهای پیری جمعیت برشمرد و هشدار داد: اگر پیش بینی‌ها و تدابیر لازم را انجام ندهیم خیلی از این مسائل و مشکلات قابل جبران نخواهند بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، نقش خانواده و بانوان را در این مسئله محوری دانست و اظهار کرد: دولت در چند محور برنامه ریزی کرده است که از جمله آن می‌توان به تضمین بیمه درمان ناباروری ۳.۵ میلیون زوج نابارور، بیمه مادران تا پایان دوران شیردهی، بیمه فرزندان تا پنج سالگی و پوشش بیمه‌ای کامل هزینه‌های زایمان طبیعی اشاره کرد.

وی همچنین از حمایت بیمه‌ای از مادران باردار و افرادی با زایمان طبیعی خبر داد که تصویب شده و اجرایی خواهد شد و افزود: بیمه ناباروری نیز مطالبه مردمی است و یکی از اعتبارات در سفرهای استانی همین مسئله بوده که به تکمیل و تجهیز مراکز درمان ناباروری منتج می‌شود.


بیشتربخوانید: مرخصی زایمان تهدیدی برای امنیت شغلی زنان


خزعلی ادامه داد: اگر مراکز خصوصی افراد را تحت پوشش قرار ندهند، مجوز آن‌ها لغو خواهد شد چون هزینه درمان ناباروری بالاست.

معاون رییس جمهور در راستای حمایت از خانواده و مادران شاغل نیز اظهار کرد: برنامه دورکاری و مهدکودک مراکز اداری را در نظر داریم ولی برخی (ادارات و شرکتها) زیر ساخت لازم را ندارند و برخی شرکت‌های اندک، مهد کودک را راه اندازی کرده‌اند.

خزعلی از دیگر سو به مقوله تعیین تکلیف کودکان بی شناسنامه اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی فرد بی هویت در کشور وجود دارد که از آموزش و خدمات بهداشتی استفاده نمی‌کنند و اتباع باید تعیین تکلیف شده و افراد ایرانی نیز باید تعیین وضعیت شوند.

خزعلی همچنین گفت: سال گذشته تلاش کردیم در ۷ محور وضعیت زنان و خانواده بهبود یابد.

وی به توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بخش عمده برنامه ریزی و نظارت بر دستگاه‌ها در زمینه زنان و آسیب زدایی از جامعه با محوریت کاهش طلاق است.

خزعلی به تصویب قوانینی در این زمینه اشاره کرد و افزود: ارتقای ساختار مشاورین بانوان در دستگاه‌های اجرایی و صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار تصویب شده است.

وی از بخش‌های مشاوره، حمایت‌های حقوقی و اجتماعی و اشتغال از زنان یاد کرد و ادامه داد: این تکالیف باید در سال‌های گذشته صورت می‌گرفت که بر زمین مانده که باید به زودی عملیاتی شود.

خزعلی در ادامه افزود: قانون‌ها در حد کاغذ باقی مانده که باید با هماهنگی دستگاه اجرایی آن را عملیاتی کنیم. نمونه کارهایی نظیر دادن زمین را شروع کردیم؛ مثل ارائه به خانواده‌هایی با فرزندان چند قلو. از طرفی به روستاییان وام‌هایی داده شده و برای زوجین شهری نیز وام‌ها در حال طی مراحل اداری است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انسیه خزعلی
نظرات شما
پیشخوان