تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
یک چهره سیاسی اصلاح طلب:

انتخابات برای اصلاح طلبان منتفی شده است/ زمانی‌که مشارکت حداقلی باشد به ضرر اصلاح طلبان است

چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: کاندیدا حداکثری آن‌ها (اصلاح طلبان) را رد می‌کنند و اجازه رقابت در انتخابات را از دست می‌دهند بنابراین خود به خود موضوع انتخابات برای اصلاح طلبان منتفی شده است.

انتخابات برای اصلاح طلبان منتفی شده است/ زمانی‌که مشارکت حداقلی باشد به ضرر اصلاح طلبان است
رویداد۲۴ علی صوفی، چهره سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در رابطه با اینکه چرا برجام روحانی در مجلس تصویب شد، اما برجام رئیسی نیاز به گذراندن این مرحله را نداشت، اظهار کرد: لازم بود اینچنین باشد، چون تمام قرارداد‌های بین المللی مهم باید به تصویب قانون اساسی و مجلس برسد، اما در آن مقطع اتفاقی تازه بود. یک قرارداد مهم با ۱+۵ محسوب می‌شد و در مجلس هم به تصویب رسید، شاید امروز به همان دلیل دیگر نیاز نیست که مجددا این متن را در مجلس تصویب کنند، چراکه اصل قرارداد باقی است و به قوت خود باقی بوده به این معنا که نه ایران از آن خارج شده است و نه اروپا آن را کنسل کرده و یک عضو از آن خارج شده و دوباره برگشته است.

او با اشاره به اینکه در رابطه با برجام حاکمیت به روحانی و تیم دیپلماسی سخت گرفت، اما امروز تیم دیپلماسی دولت سیزدهم با موانع کمتری رو به رو هستند، اظهار کرد: بحث فقط اعتماد است. یعنی همان طور که امروزه با سرکار آمدن دولت جدید حاکمیت یک دست عنوان می‌شود، اما در دولت روحانی، حاکمیت یک دست نبود و اعتمادی که لازم بود بین تیم مذاکره کننده اعزامی از طرف ایران و سران ارشد نظام وجود داشته باشد، دیده نمی‌شد. آن تیم که ترکیبی از مسئولین دولتی، وزارت امور خارجه و نمایندگان مقام معظم رهبری بود، یکدست و یک نظر نبودند.

صوفی تاکید کرد: دولت روحانی به علت ارتباطی که با آمریکا در همان جریان مذاکرات برقرار کرد از همان ابتدا مورد حمله قرار گرفت و حتی قدم زدن ظریف با جان کری جرم تلقی شد و برای آن حواشی زیادی ایجاد کردند به این معنا که در یک لحظه، تنها بودن دو وزیر امور خارجه قابل تحمل نبود و این موضوع مشهود به نظر می‌رسید. اما امروز اینگونه نیست و آن بی اعتمادی از بین رفته است و اعتماد کامل وجود دارد و به تیم دیپلماسی دولت رئیسی فضا می‌دهند، برهمین اساس هم شیوه برخورد‌ها متفاوت شده است. البته توانمندی آن‌ها قطعا متفاوت است و این موضوع سبب شده احیای برجام تا این میزان طول بکشد البته هنوز هم تمام نشده است. با این حال امروز صحبتی از توافق وجود دارد که مایه امید است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان را به دلیل اعتقاد به مذاکره و ارتباط دیپلماسی با همه کشور‌ها خائن می‌دانند، اضافه کرد: برخی گروه‌ها در کشور، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را خائن می‌دانند چراکه آن‌ها را غرب گرا تلقی می‌کنند و از دید این دسته و جریان سیاسی مذاکره با آمریکا خیانت است، اما از دیدگاه شخص رهبری، تنها مشکل این است که غرب قابل اعتماد نیست و همچنین بار‌ها گفته اند که آمریکا قابل اعتماد نیست؛ البته در عمل هم دیدیدم که آمریکا برجام را امضا کرد و رئیس جمهور اوباما آمد و به آن پیوست، اما رئیس جمهور بعدی ایالات متحده از برجام خارج شد. به طور معمول از سوی رهبری، این نگرانی در مذاکرات وجود دارد که این‌ها قابل اعتماد نیستند، اما شاید این بار تیم دیپلماسی توانسته باشد تضمین کافی بگیرد. پیشنهاد‌های ایران بیشتر از جنس تضامن و گرفتن امتیاز و تضمین از طرف مقابل است تا رئیس جمهور بعدی نیاید و زیر میز بزند. مساله تفاوت بین دو دیدگاه است یک دیدگاهی که به نظر می‌آید غرب گرا است به این معنا که به غرب اعتماد دارد و می‌خواهد با آن هم پیمان شود و یک سری مراودات تجارتی را برقرار کند در حالی که نسبت به این رابطه توسط برخی، تردید وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: امروزه مشکل عمده برای جریانات سیاسی اصول گرا، اعتدال گرا و اصلاح طلب مساله بی اعتمادی مردم نسبت به کل حاکمیت و جریانات سیاسی است. به این معنا که مردم از حضور خود در پای صندوق‌های رای، آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، نگرفتند و نه تنها انتظاراتشان برآورده نشد؛ بلکه مشکلات آن‌ها تشدید شد و مردم این را از چشم منتخبان خود می‌بینند؛ بنابراین در اصل حضور و مشارکت در انتخابات بی تفاوت شده اند و احساس می‌کنند، هیچ فایده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. موفقیت اصلاح طلبان در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است و حضور آرای خاکستری است که می‌تواند به نفع آن‌ها باشد. درحالی که امروزه ما نه تنها در سال ۹۸،۱۴۰۰ حضور آرای خاکستری را نداشتیم بلکه بخشی از آرای اصلاح طلبان را در بدنه اصلاح طلبی جامعه از دست دادیم، اما در طرف دیگر اصولگرایان سعی کردند آرای سنتی خود را حفظ کنند و با توجه به این که تنها کاندیدایی که در ۱۴۰۰ در میدان بود، کاندیدای آن‌ها بود و این طرف کاندیدا نداشت پیروز شدند.

صوفی در پایان گفت: زمانی که مشارکت حداقلی باشد به ضرر اصلاح طلبان است و اصلاح طلبان دیگر نمی‌توانند قدرت قبلی را داشته باشند. کاندیدا حداکثری آن‌ها (اصلاح طلبان) را رد می‌کنند و اجازه رقابت در انتخابات را از دست می‌دهند بنابراین خود به خود موضوع انتخابات برای اصلاح طلبان منتفی شده است.

منبع: منیبان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
صوفی املشی خودش هم می دونه یکی از دلایل کاهش مشارکت در انتخابات عملکرد اصلاح طلبان بوده چرا زمانی که دولت دست اصولگراها است و برگزار کننده انتخابات اصولگراها هستن این قدر مشارکت زیاده ولی زمانی که دولت اصلاح طلب در راس کار و مجری انتخابات هست اینقدر مشارکت افتضاحه
مثلاً انتخابات سال 88 و 92 که احمدی نژاد متولی برگزاری بود را با انتخابات 84 و 96 و400 که خاتمی و روحانی متولی برگزاری انتخابات بودن را مقایسه کنید
یکی از مهمترین دلایلش قطعاً عدم اعتماد مردم به اصلاح طلبان برای حفظ امانت داری در آرا مردم هست برعکس مردم به اصولگراها توی این زمینه اعتماد بیشتری دارند
نظرات شما
پیشخوان