تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

روایت فیاض زاهد از دیدار با سیدمحمد خاتمی/ دغدغه خاتمی حفظ جمهوری اسلامی و اصلاح آن است

فیاض زاهد که به تازگی با سیدمحمد خاتمی دیدار داشته، می‌گوید: آقای خاتمی در این دیدار همچنان تاکید داشت که اصلاح‌طلبی به معنای عبور از جمهوری اسلامی نیست و در عین حال می‌گفت اصلاح‌طلبان در شرایط مناسب خودشان قرار ندارند و در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند بازنگری هستند؛ چه در رابطه با مردم و چه در حوزه تشکیلاتی.

سیدمحمد خاتمی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: روز یکشنبه هفته جاری فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیداری با سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران داشت و درخصوص مسائل روز کشور و جریان اصلاح طلبی گفتگو کرده‌اند. از زاهد درباره جزییات این دیدار پرسیدیم و اینکه با توجه به شرایط کنونی، آیا نگاه خاتمی نسبت به شیوه اصلاح طلبی و روندهای آن تغییر کرده یا خیر؛ و اینکه خاتمی شرایط کشور را چگونه می‌بیند. 

فیاض زاهد به رویداد ۲۴ می‌گوید: در دیداری که این هفته داشتیم، آقای خاتمی دغدغه‌هایی درباره چیزی که از قبل و بعد از دوم خرداد دنبال آن است، داشتند که این دغدغه حفظ جمهوری اسلامی است. ایشان با براندازی کاملا مخالف است و خودشان را وفادار به نظام جمهوری اسلامی و یادگار امام و شهیدان می‌دانند. ایشان بر جمهوریتی که مبانی ارزشی آن با اسلام در تعارض نباشد و ایجاد یک سیستمی که اکثریت مردم خواهان آن باشند تاکید داشتند و توضیح می‌دانند که همین مبانی اساسی زمانی که التزام به اجرای قانون وجود داشته باشد، شرایط بسیار بهتری را می‌توان برای جامعه فراهم کرد.

او می‌گوید: آقای خاتمی تاکید داشتند که شما اگر بهترین قانون را در یک فضای نامناسب و با یک رژیم سیاسی نامناسب مواجه کنید، می‌تواند قانون زیر پا گذاشته شود چرا که فقط مفهوم کلمات و سطور نیستند و به تعبیر دقیق‌تر روح میان سطور اهمیت دارد بنابراین ما نیازمند یک کار اجتماعی و فرهنگی هستیم. مسئله مهم روح استبداد است و از زمانی که مرحوم نائینی کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» را نوشت، به این موضوع اشاره کرد که اسلام اساسا نمی‌تواند با استبداد موافق باشد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی با مشکلاتی هم درگیر است که نمونه سوء استفاده دشمنان از وضعیت موجود است.

زاهد توضیح می‌دهد: مهمترین دغدغه آقای خاتمی ترجیح اخلاق در مناسبات سیاسی و ساخت یک نظام‌نامه فکری و مانیفست فکری است. این ترجیح اخلاق می‌تواند یک فضای مناسبی برای تئوری قبلی ایشان یعنی گفتگوی تمدن‌ها فراهم کند که چگونه می‌تواند میان ملت‌ها و ادیان در چارچوب مشترک جهانی دست پیدا کرد و بر اساس آن زندگی برای جامعه انسانی بهتر و آسان‌تر باشد.

او با بیان اینکه در این دیدار در خصوص مهندس موسوی هم صحبت‌هایی هم مطرح شد، گفت: آقای خاتمی نگران حال مهندس موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی بودند و معتقد بودند که حصر فاصله‌ها را بیشتر می‌کند، بنابراین باید در وضعیت محصوران تجدید نظر کرد.

زاهد می‌گوید: آقای خاتمی همچنین نگران آقای مصطفی تاجزاده هم بودند و امید داشتند که موجبات رهایی ایشان سریع‌تر فراهم شود. ضمن اینکه شاید مهمترین پرسش ایشان از من این بود که با چه مدلی می‌توانیم ضمن حفظ رویکردهایمان به عنوان یک جریان سیاسی که در میان بخش‌های از مردم طرفدارانی دارد، بتوانیم از نظر سیاسی زمینه فعالیت سیاسی و نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز را فراهم کنیم. موضوعات دیگری هم مطرح بود، اما به دلیل عدم اجازه نمی‌توانم مطرح کنم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آقای خاتمی همچنان معتقد است که اصلاح‌طلبی همچنان به معنای عبور از جمهوری اسلامی نیست، تصریح کرد: آقای خاتمی معتقد است که اصلاح‌طلبان در شرایط مناسب خودشان قرار ندارند و در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند بازنگری است چه در رابطه با مردم و چه در حوزه تشکیلاتی. آقای خاتمی بر حفظ نظام تاکید داشتند و با هر جریانی که خواهان براندازی دارند یک مرزبندی دارند و معتقدند که کمترین هزینه برای تغییر وضعیت، اصلاح حکمرانی است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
1
1
سقف خواسته هاش به اندازه دو یا یه پله بیشتر بلند نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
2
3
جناب خاتمی شما انسان سلیم النفسی هستین و ایده های اصلاح طلبانه شما در عرصه فرهنگ و در بازه زمانی بلندمدت امکان پذیر است اما در حوزه سیاست و در کوتاه مدت خیر چرا؟ چون حوزه سیاست عرصه رئالیسم است نه آرمانگرایی و اخلاق، میدان رقابت ناجوانمردانه است نه زورآزمایی پهلوانی!! سیاست دعوای گرگها بر سر شکار است نه نوازش قوها در دریاچه!! وقتی حریف شما همه اصول و استوانه های باور مردم را له می کند تبدیل به پله ترقی خود می کند و از همه چیز حتی اخلاق سوء استفاده می کند شما با سلاح اخلاق و ادب و راستی و انصاف و مدارا چگونه می توانید با او به رقابت برخیزید؟!! لذا من پروژه اصلاح طلبی شما را در حوزه فرهنگی کامیاب و در عرصه سیاسی ناکام می دانم. پروژه اصلاح طلبی سیاسی شما و صد البته نمایش اصولگرایی نیز به تاریخ پیوست و تمام شد. آنچه امروز می بینید ادامه تقدیر تاریخی مردم ایران است. در نهایت هر چه خدا بخواهد همان می شود: « در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم رای آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی»
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
0
یعنی وفادار به رهبری نیست
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
0
داداش ول کن دیگه تکرار میکنم وا بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان