تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱

عمارت تاریخی عین الدوله تهران

باغ و عمارت عین‌الدوله از بنا‌های باستانی و ارزشمند کشور ایران است که در دوران قاجاریه احداث شده است. این بنا و باغ آن محل ییلاق و اقامت عین‌الدوله، وزیر سه دوره حساس تاریخی در دوره قاجار بود و پس از آن به محل سکونت هروی بصیرالدوله تبدیل شده است.
عمارت عین الدوله
رویداد۲۴ مهدی توفیقی: عمارت تاریخی و زیبا عین الدوله همان بنایی است که وینستون چرچیل، استالین و روزولت روی ایوان آن عکس انداختند و در مورد سرنوشت جهان پس از جنگ جهانی دوم مذاکراتی انجام دادند. باغ و عمارت عین‌الدوله در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۷۷ هجری شمسی به شماره ۲۰۴۲، نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ و عمارت عین الدوله کجاست؟

 این باغ و عمارت در شهر تهران واقع شده است که یکی از درب‌های آن در خیابان پاسداران، میدان هروی خیابان وفا منش، خیابان افتخاریان، کوچه جلالی واقع شده و درب دیگر آن را می‌توانید به آدرس پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره ۱۷ پیدا کنید.

معرفی باغ و عمارت تاریخی عین الدوله تهران

مسیر دسترسی به عمارت عین الدوله تهران

در ادامه راه‌های دسترسی سریع‌تر به این عمارت دیدنی را به وسیله حمل و نقل عمومی برایتان توضیح می‌دهیم.
 
مترو: برای رسیدن به عمارت عین‌الدوله می‌توانید از ایستگاه مترو حسین آباد استفاده کنید، که در خط سه مترو قرار دارد. پس از آن که از ایستگاه مترو خارج شدید با تاکسی‌های خطی به میدان هروی بروید و در خیابان وفامنش و سر خیابان جمالی از تاکسی پیاده شوید، پس از آن به‌طرف عمارت عین‌الدوله بروید. همچنین این مسیر را می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده روی طی کنید.
 
اتوبوس: همچنین با استفاده از اتوبوس‌هایی که به میدان هروی و پاسداران می‌روند، امکان دسترسی به عمارت عین‌الدوله وجود دارد. 
 
خودرو شخصی: ابتدا باید از اتوبان امام علی شمال وارد اتوبان صیاد شیرازی شوید و از آنجا به خیابان پاسداران و بعد به میدان هروی بروید. در ادامه وارد خیابان وفامنش شوید و سپس به خیابان جمالی بپیچید. در این خیابان درب  ساختمان عین‌الدوله با شماره ۱۷ قرار گرفته است.
 
باغ و عمارت تاریخی عین الدوله تهران آشنا شوید

معرفی باغ و عمارت عین الدوله

به گزارش جامعه ۲۴؛ باغ و عمارت عین‌الدوله یکی از بنا‌های تاریخی و جذاب باقی مانده از دوره حکومت رضا شاه است، که در ردیف جاذبه‌های گردشگری شهر تهران قرار دارد؛ با این حال، شاید کمتر گردشگری نام این خانه تاریخی را شنیده باشد.
 
در گذشته بخشی از درخت‌های جنوب باغ به‌علت تغییر مسیر آب قنات از بین رفت و در طرف جنوبی باغ با کوچه مجاور دیواری وجود نداشت. همچنین در بخش مرکزی باغ استخری بزرگ وجود داست، که در میان آن محل‌هایی به‌صورت جزیره کوچک ساخته شده بودند.‌ این جزایر زیبا به وسیله پل‌های فلزی به یکدیگر متصل شده بودند. مجموعه عین الدوله در مجموع چهار درب دارد، دو درب اصلی شمالی و جنوبی و دو درب فرعی شرقی و غربی. 
 
بطبقه همکف عمارت، شاه‌نشین محسوب می‌شد و بعد‌ها که عمارت توسط بصیرالدوله مورد نوسازی قرار گرفت، در طبقه همکف دو اتاق به‌شکل دو گوشواره قرینه ایجاد شد. او با ذوق و عشق فراوان تزیینات شگفت‌انگیزی در آن به وجود آورد. تزیینات بسیار زیبایی همچون نقاشی دیواری، گچ‌بری، آینه‌کاری و قاب‌بندی زینت‌بخش این عمارت شده‌اند. در و پنجره‌های چوبی عمارت که با هنر گره‌چینی و با استفاده از شیشه‌های رنگی در میان دیوار‌های آن جا گرفته‌اند، بر زیبایی این عمارت افزوده‌اند. همه قسمت‌های عمارت عین‌الدوله، اعم از در و پنجره‌های زیبای آن در دوره جدید ساخته شده‌اند و با شکل پنجره‌های قدیمی تفاوت دارند. در حقیقت، تنها بخشی که از دوره گذشته بدون دست‌خوردگی باقی مانده، ستون‌های عمارت است که بیش از ۸۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد. طبقه دوم عمارت، بالکن بزرگی دارد که ابعاد آن قدری از یک زمین والیبال بزرگ‌تر است.
 
باغ و عمارت تاریخی عین الدوله تهران آشنا شوید

تاریخچه عمارت عین الدوله شهر تهران

باغ و عمارت عین‌الدوله در اواخر سلسله قاجار و اوایل دور پهلوی اول، با مساحت ۱۱،۹۰۰ متر مربع و زیربنای ۸۰۰ متر مربع احداث شد. این باغ و عمارت، محل اقامت ییلاقی «عین‌الدوله» یکی از وزرای با نفوذ سه دوره تاریخی ایران بوده است. این مجموعه تقریبا هم‌زمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی، به محل سکونت دائم خانواده هروی «بصیرالدوله» تبدیل شد. این باغ شامل یک عمارت مجلل و تشریفاتی، استخری بزرگ و باغ‌های بسیاری در اطراف بوده است.
 
در زمان‌های بعد، عمارت تاریخی و زیبا عین الدوله توسط بصیرالدوله هروی از عین‌الدوله خریداری شد. پس از آن این خانه تاریخی به پسر ایشان، دکتر نصرت‌الله هروی به ارث رسید و توسط دختر ایشان خانم شیرین هروی به شهرداری تهران به منظور تبدیل به موزه، اهدا شد.
 
عمارت زیبا عین الدوله در پایان جنگ جهانی دوم و هنگام اجلاس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی، محل اصلی اسکان سه شخصیت برجسته جهان یعنی استالین، چرچیل و روزولت بود. در واقع، در پاییز سال ۱۳۲۲ هجری شمسی مصادف با ۱۹۴۳ میلادی، کنفرانس تهران در میان بحبوبه جنگ جهانی دوم برگزار شد. سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و شوروی در تهران حضور پیدا کردند، تا درباره جهان در هنگام و پس از جنگ جهانی گفت و گویی داشته باشند. کلید شکست نیرو‌های آلمان نازی به رهبری هیتلر در این کنفرانس زده شد.
 
به گزارش جامعه ۲۴؛ حال با وجود چنین نکاتی، ایوان شمالی عمارت تاریخی عین الدوله را تصور کنید، که در آن فرانکلین روزولت، جوزف استالین و وینستون چرچیل نشسته‌اند و درباره طرح‌ها و نقشه‌های خود برای غلبه بر نیرو‌های متحدین و در راس آن‌ها آلمان نازی صحبت می‌کنند. با توجه به حوادث تاریخی که در این مکان زیبا رخ داده است، باغ و عمارت عین الدوله از اهمیت بسیاری در تاریخ کشورمان برخوردار است.
منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
پیشخوان