تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱

مزار؛ آرامگاه شیخ احمد جام

آرامگاه شیخ احمد جام یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی تربت جام خراسان رضوی است که در حاشیه شمال غربی این شهر، در کنار مقبره و مسجد خواجه عزیزالله، در محله‌ای به نام سعدآباد واقع شده است.

مزار؛ آرامگاه شیخ احمد جام
رویداد۲۴ مرضیه نگهبان مروی- شیخ‌الاسلام ابونصر احمد بن ابوالحسن بن احمد بن محمد نامقى جامى (۴۴۱-۵۳۶ ق)، معروف به احمد ژنده‌پیل یا احمد جام، شاعر، صوفی، از بزرگان مشایخ عرفان ایرانى در نیمه دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم هجرى است.

مزار شیخ احمد جام هم اکنون در همان ناحیه که امروز تربت خوانده می‌شود برپاست، و زیارتگاه است و به همین جهت آن محل را تربت جام می‌خوانند. ساختمان آرامگاه وی را ملک غیاث الدین محمد کرت در سال ۷۱۹ هجری ساخته است.

تربت جام در بخش شمالی کوهستانی است و رشته کوه‌های معروف شاه نشین بر آن تکیه زده اند.

مجموعه معماری مزار شیخ احمد جام حاوی اطلاعاتی ارزشمند در زمینه شناخت، تحول و نحوه معماری و هنر دوره اسلامی در شرق خراسان است و از آن جهت که حافظ شیرازی نیز بیت:"حافظ مرید جام می‌است‌ای صبا برو/وز بنده بندگی برسان شیخ جام را"در اهمیت او سروده نه تنها در عرفان و تصوف که در زمینه گردشگری ادبی نیز حائز توجه است. در فیلم زیر صحبت‌های نواده بیست و یکم شیح احمد جام که خادمی آرامگاه را نیز برعهده دارد، می‌بینید:

 

پس ازآن که شیخ الاسلام احمد در کنار خانقاهش روی در نقاب خاک کشید، مریدانش که برخی حکمران و نیز زمامداران سیاسی بودند به خاطر ارادت شان بنا‌هایی زیبا پیرامون مزارش بر پا کردند. آنچه در ادامه می بینید تصاویری از فضای آرامگاه و خانقاه شیخ جام است:

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان