تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۱

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس در روز شنبه هم بازار ضعیف و بدون تحرکی است و بحث قیمت گذاری دستوری به شدت بازار را اذیت می‌کند.

پیش‌بینی بورس

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افت ۷ هزار و ۹۷۵ هزار واحدی همراه شد. تابلو‌های بازار نیز در پایان رقم یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی را برای شاخص کل به نمایش گذاشتند.

شاخص هم وزن نیز همانند شاخص کل کاهشی اندک را تجربه کرد و در محدوده ۴۱۰ هزار واحدی تثبیت شد. با این احتساب بازدهی شاخص کل در هفته دوم شهریور معادل منفی ۱.۶ درصد و بازدهی شاخص هم وزن نیز منفی ۰.۳۵ درصد به ثبت رسید.

کارشناسان معتقدند سهامداران فعلا به تغییرات ناگهانی و شوک درمانی در بازار امیدوارند. شوک‌هایی که با انتشار اخبار مثبت پیرامون برجام هر از گاهی کمی بازار را تکان می‌دهد. اما به نظر می‌رسد برای رشد دندان‌گیر و قابل توجه بازار، بورس تهران به چیزی فراتر از شوک خبری نیاز دارد.

اثر نامطلوب قیمت گذاری دستوری روی صنایع بورسی

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هفته‌ای که گذشت برای بورس هفته بلاتکلیفی بود.

او ادامه می‌دهد: ازآنجا که تکلیف مذاکرات سیاسی و برجام مشخص نشد در این هفته بورس بلاتکلیف بود. از طرفی همچنان مسائل و مشکلاتی که پیش روی بازار است مثل نرخ بهره و قیمت گذاری دستوری و همچنین تفاوت نرخ دلار در بازار آزاد با بازار نیما همچنان باعث شده بورس تغییری با هفته‌های قبل نداشته باشد.


بیشتربخوانید: بررسی اوضاع بورس در هفته‌های گذشته


بورس در چنبره مشکلات داخلی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دلایل سه گانه عملا شرایط بازار تغییر آنچنانی با گذشته نکرده است، گفت: همچنان بورس در چنبره مشکلات است که باعث ضعف بازار می‌شود. تنها نکته قابل ملاحظه‌ای که در این هفته بود، دو عرضه اولیه شرکت‌های «گلدیران» و «پخش رازی» بود و همچنین بازگشایی ۳ نماد شرکت‌های پتروشیمی ممسنی (ممسنی ۱)، پتروشیمی کازرون (کازرو ۱) و صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت ۱) بود که بعد از ۲۸ ماه بازگشایی شدند. عرضه اولیه و بازگشایی نماد‌ها مهم‌ترین تحولات بازار در هفته گذشته بود و در خود سازمان بورس هم تغییرات مدیریتی ادامه دارد.

شاخص کل بورس در انتظار توافق است؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس همچنان فضای ضعیف و بدون تحرکی را دارد، گفت: اگر در پایان هفته بازار‌های جهانی تغییری نکنند همین شرایط در روز شنبه در بورس ادامه خواهد داشت.

دارابی ادامه داد: مشکلات در بورس مشکلات اساسی است و بیشتر مشکلات معطوف به داخل است به خصوص بحث قیمت گذاری دستوری بازار را خیلی اذیت می‌کند. امیدواریم گشایشی رخ بدهد. گرچه گفته می‌شود برجام تاثیر زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت، اما در عمل تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند و بیشتر در گروه خودرویی و بانکی شاید بتواند موقتا تاثیری بگذارد، ولی در کلیت ۹۰ درصد مشکلاتمان در بورس داخلی و معطوف به همان قیمت گذاری دستوری است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان