تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

نشانه های پایان موج هفتم کرونا نمایان شد/ احتمال بروز موج هشتم از اواخر پاییز

آن طور که از گزارش های روزانه وزارت بهداشت از آمار کرونا می توان برآورد کرد، به نظر می‌رسد نفس های آخر موج هفتم در کشور باشد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ به نظر می‌رسد از قله موج هفتم کرونا عبور کرده ایم و کم کم به روزهای پایانی این موج از بیماری نزدیک می‌شویم.

نشانه‌های پایان موج هفتم کرونا نمایان شد

شناسایی ۳۰۳ بیمار جدید و ۱۴ فوتی در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که روند ابتلاء و فوتی‌های کرونا در کشور نزولی شده است. به طوری که در ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۶۴۶ بیمار جدید و ۱۵ فوتی داشته ایم.

این آمارها حکایت از روند نزولی شدن موج هفتم دارد که انتظار می‌رود به زودی به پایان برسد.

همچنین، نقشه کرونایی کشور نیز از رنگ قرمز پاک شده و به تدریج در حال آبی شدن است. به طوری که در حال حاضر ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ادامه این روند می‌تواند نشان دهنده روزهای پایانی موج هفتم باشد که پیش بینی می‌شد در اوایل پاییز به پایان برسد.

فرصت ریکاوری کادر درمان

شاید مهم‌ترین موضوع خوشحال کننده در پایان موج‌های کرونا، زمان استراحت و ریکاوری کادر بهداشت و درمان است که فرصت می‌کنند از «گپ» میان دو موج بیماری، نهایت استفاده را ببرند و کمی نفس بگیرند.

اگر یادمان باشد، در موج‌های سوم، پنجم و ششم کرونا بود که شدت بیماری باعث شده بود کادر بهداشت و درمان، فرصت تجدید قوا را نداشته باشند و همین موضوع باعث خستگی شدید و تحلیل توان مدافعان سلامت شده بود.

حالا در روزهای پایانی موج هفتم، به نظر می‌رسد این فرصت حاصل شده تا نیروهای بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها، نفسی تازه کنند.

احتمال بروز موج هشتم از اواخر پاییز

آن طور که متخصصین عفونی عنوان کرده اند، این احتمال هست که موج بعدی کرونا از اواخر پاییز در کشور رخ دهد و تا آن زمان، این فرصت وجود دارد که وزارت بهداشت نسبت به تسریع در تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای گروه‌های در معرض خطر اقدام کند.

سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و…، از جمله کسانی هستند که می‌بایست دوز چهارم واکسن کرونا را هر چه زودتر تزریق کنند.


بیشتربخوانید: دوزهای یادآور واکسن کرونا ایمنی بدن را تقویت می‌کنند؟

از آنفلوانزا غافل نشویم

گفته می‌شود که پاییز و زمستان ۱۴۰۱، متفاوت از سال‌های گذشته است که کمتر شاهد شیوع آنفلوانزای فصلی بودیم. زیرا، در دو سال گذشته که کرونا آمد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، باعث شد تا میزان ابتلاء به آنفلوانزا نسبت به سال‌های قبل از کرونا، کاهش قابل توجهی داشته باشد.

پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: احتمالاً در پاییز امسال با بیماری آنفلوانزا مواجه خواهیم شد، چون محدودیت‌های کرونایی را نداریم.

وی افزود: در دو سه سال اخیر که درگیر پاندمی کرونا شدیم، کمتر شاهد شیوع آنفلوانزا بودیم و در سال اول کرونا فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد عفونت‌های تنفسی ناشی از آنفلوانزا بود، اما در سال گذشته با توجه به شدت گرفتن کرونا، موارد آنفلوانزا کاهش یافت.

طبرسی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه محدودیت‌ها را نداریم و مراکز آموزشی به صورت حضوری بازگشایی می‌شود و مردم هم ماسک نمی‌زنند، احتمال دارد دوباره درگیر آنفلوانزا شویم.

وی با عنوان این مطلب که شیوع بیماری آنفلوانزا از اوایل آبان تا اردیبهشت است که می‌بایست از همین حالا برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کرد، افزود: اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا همانند گروه‌هایی است که برای واکسن کرونا از آنها نام می بریم. مثل افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا اوایل مهر دانست، زیرا دو هفته طول می‌کشد آنتی بادی در بدن ایجاد شود.

طبرسی گفت: البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند، چون بیماری تا اردیبهشت ادامه دارد.

زنگ خطر بازگشایی مراکز آموزشی و افزایش ترددها و تجمعات

البته یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن هم، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است که منجر به افزایش ترددها و تجمعات خواهد شد. ضمن اینکه با سرد شدن هوا، پنجره‌ها بسته خواهد شد و می‌بایست نسبت به تهویه هوا حساس بود. زیرا، بیمار شدن یکی از دانش آموزان، می‌تواند بیماری را به داخل خانه‌ها ببرد. از همین رو، لازم است که وزارت بهداشت نسبت به تشدید رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی و فضاهای آموزشی حساس باشد.

آمار واکسیناسیون نگران کننده است

آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند تزریق واکسن کرونا به خصوص در دوزهای سوم و چهارم، آن طور که باید قابل قبول نبوده و به کُندی پیش می‌رود. به طوری که در شبانه روز گذشته آمار ۳ هزار دوز تزریق را داشته ایم که علامت خوبی نیست.

تا کنون ۶۵ میلیون و ۶۰ هزار و ۵۱۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۵۹۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۵۲ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۷۶۳ دوز رسید.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان