تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۱ مهر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس در هفته آینده تحت تاثیر دو عامل انتشار گزارش‌های شش ماهه عملکرد شرکت‌ها و نتیجه سفر رئیس جمهور به نیویورک خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱

رویداد۲۴ اقتصاد۲۴ به قلم میناسادات حسینی نوشت : بورس تهران در هفته پایانی شهریور شاهد افتی بیش از ۱۰ هزار واحدی بود. بازدهی منفی بورس تهران در شهریور ماه در حالی نگرانی همه فعالان بازار سرمایه را در پی داشته است که روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی قرار گرفت که کمترین میزان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ است.

همچنین شاخص هم وزن نیز با افت دو هزار و ۲۳۲ واحدی در کانال ۳۹۵ هزار واحدی تثبیت شد. فعالان بورسی معتقدند تابستان امسال بورس با بازدهی منفی ۱۲ دوران وخیمی را پشت سر می‌گذارد که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است. اما آیا روز‌های رونق دوباره به بورس برمی گردد؟

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱

حجم اندک معاملات بورسی در هفته آخر شهریور

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس آخرین هفته تابستان را در حالی پشت سر گذاشت که به دلیل اینکه سال مالی بیشتر کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری منتهی به ۳۱ شهریور است، حجم معاملات در هفته آخر شهریور ماه غیرطبیعی است.

وی ادامه داد: بنابر این مقدار عرضه‌ها بالا می‌رود یا اعتبارات کم می‌شود و مواردی از این دست که باعث می‌شود بازار روند واقعی و طبیعی نداشته باشد؛ به این معنا که ما یک تاثیر تاریخی را در بازار هفته پایانی این ماه شاهد هستیم و بودیم. حتی امروز معامله عمده‌ای که انجام شد به نظر می‌رسد در همین چارچوب بود و آن بلوک تامین سرمایه خلیج فارس که انجام شد.

چرا با وجود افزایش قیمت دلار، سهام گران نشد؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس از مهر ماه دوباره به حالت عادی برمی گردد و سطوح اعتباری کارگزاری‌ها و فعالیت سرمایه گذاری‌ها طبیعی می‌شود. مساله دیگر که بر بازار سرمایه سیطره دارد، نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی است.

دارابی با بیان اینکه چند مساله هنوز مبهم است که روی بورس تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: نتیجه بحث مذاکرات سیاسی و اجلاسی که با حضور رئیس جمهور در نیویورک ادامه دارد، بر بورس موثر است و باید منتظر باشیم و ببینیم به نتیجه می‌رسد یا خیر؛ هرچند دلار در بازار داخل تحت تاثیر این مذاکرات تا مرز ۳۲ هزار تومان هم افزایش یافت؛ اما اختلاف آن با ارز نیمایی و عدم پایداری بازار دلار باعث شده که تردید‌هایی وجود داشته باشد. به همین دلیل شرکت‌های صادرات محور بورس با موج تقاضای ناشی از افزایش قیمت دلار مواجه نیستند.

سهامداران در بلاتکلیفی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، معامله گران بورسی در حالت بلاتکلیفی هستند، گفت: نتیجه مذاکرات سیاسی نیز هنوز مشخص نیست. از طرف دیگر از روز شنبه، دوم مهرماه ۱۴۰۱ گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها مربوط به شهریور ماه و سپس گزارش‌های شش ماهه و بعد شش ماهه حسابرسی شده منتشر می‌شود. این گزارش ها، گزارش‌های بسیار مهمی هستند و در این بازه زمانی است که معامله گران معمولا آرایش پرتفوی شش ماهه دوم خود را می‌چینند.

دارابی ادامه داد: باید منتظر باشیم و ببینیم که گزارش‌های شرکت‌ها در چه فضا و عملکردی منتشر می‌شود و اگر گزارش‌های خوبی باشد، می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین نتیجه سفر رئیسی به نیویورک نیز عامل دوم موثر بر بورس مهر ماه است. البته با توجه به اینکه چند روز تعطیل پشت سر هم در هفته آینده داریم بورس ترندی را در خود نشان نمی‌دهد و هفته دوم ساختار شکل یافته تری را شاهد خواهیم بود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان