تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۴ مهر ۱۴۰۱

پیش‌بینی قیمت لپ تاپ تا پایان سال/ گرانی تمام می‌شود؟

محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران پیش‌بینی می‌کند که قیمت لپ تاب در هفته آینده با توجه به نرخ ارز و آزادسازی مطالبات مالی ایران از کره جنوبی ارزان می‌شود.

قیمت لپ تاپ

رویداد۲۴ این روز‌ها خرید اقلام غذایی به اولویت مردم تبدیل شده است، از ابتدای سال جاری تا به امروز تقاضای قابل توجهی برای خرید اقلام‌ ای تی از جمله لپ‌تاپ و تبلت در بازار وجود ندارد. حتی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نتوانست تلنگری به این بازار وارد کند. مردم ترجیح می‌دهند همان تبلت و لپ‌تاپی که دارند را مدت زمان بیشتری حفظ و در صورت خرابی آن را تعمیر کنند. همچنین اتفاقات اخیر در داخل کشور رکود حاکم بر این بازار را تشدید کرده به گونه‌ای که فروش لپ‌تاپ و تبلت به طور قابل توجهی کاهش داشته است. قیمت لپ‌تاپ و تبلت به عواملی از جمله نرخ ارز، عرضه و تقاضا و قیمت‌های جهانی بستگی دارد.

کاهش شدید تقاضا باعث شده است که برخی شرکت‌های و واحد‌های صنفی حوزه‌ ای‌تی اقلام خود را با ضرر هنگفت و یا سود کم بفروش برسانند. به عنوان مثال سال گذشته یک کارت گرافیک را با دلار ۲۵ هزار تومانی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری کردیم که با افزایش قیمت دلار، نرخ این قطعه به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر در رابطه با افزایش نرخ لپ تاپ با رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به گفت‌وگو پرداخته است.


بیشتربخوانید: مهم‌ترین دلیل تغییرات قیمت در بازار لپ تاپ


رکود ۵۰ درصدی فروش لپ‌تاپ

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در رابطه با افزایش قیمت لپ تاپ در بازار گفت: نوسانات ارز در چند روز گذشته باعث جهش قیمت لپ تاپ در بازار شده است؛ سازمان توسعه تجارت علت این افزایش را کاهش سقف واردات این کالا می‌داند. این محصول هفته گذشته را با رکود ۴۰ الی ۵۰ درصد  کاهش حجم فروش به پایان رساند. در ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت لپ تاپ بودیم. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بیشتر مراکز تجاری و فروش محصولات الکتریکی واقع در مرکز شهر و خیابان ولیعصر هستند که فروشندگان به علت وضعیت موجود در کشور مجبور به تعطیلی مغازه های خود بودند؛ یکی از دلایل نوسان قیمت و ناآرامی در بازار لپ تاپ همین موضوع است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر تأثیر شروع سال تحصیلی بر میزان خریدوفروش بیان کرد: سال‌های گذشته به علت کرونا دانش آموزان مجبور به تهیه لپ تاپ و تبلت بودند. در نتیجه تأثیر در فروش این محصولات داشت اما در بازار امسال اتفاق خاصی را شاهد نبودیم. سال‌های قبل کلاس‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به صورت آنلاین برگزار می‌شد و افراد مجبور به خرید لوازم الکتریکی بودند اما امسال شاهد تغییر در بازار خریدوفروش نبودیم. در حال‌ حاضر قیمت ارزان‌ترین لپ تاب در بازار ۸ میلیون تومان است. البته دوستانی که در حال تهیه و توزیع لپ تاپ هستند، رنج قیمتی بین ۱۷ تا ۲۴ میلیون را ذکر می‌کنند.

فرجی در خصوص تأثیر آزاد‌سازی مطالبات مالی ایران از کره جنوبی بر بازار گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ لپ‌تاپ در هفته آینده با توجه به نرخ ارز و آزادسازی مطالبات مالی ایران از کره جنوبی ممکن است در بازار شاهد افت قیمت ارز باشیم؛ در این صورت نرخ کالا و لوازم الکتریکی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ارزان می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لپ تاپ
نظرات شما
پیشخوان