تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

اختلال یادگیری نوشتن در کودکان از تشخیص تا درمان

یادگیری خواندن و نوشتن برای کودکان از ملزومات است و معمولا کودکان در تمام دنیا از سنی مشخص آغاز به این یادگیری می‌کنند اما برخی در نوشتن دچار اختلال می‌شوند. اما این اختلال چیست و چه راه‌کارهایی برای درمان دارد؟

اختلال نوشتن در کودکان

رویداد۲۴ در کشور‌های گوناگون سن آغاز به آموزش متفاوت است، اما موضوع مهم این است که آموزش باید وجود داشته باشد و اگر چیزی جز این باشد نشان‌دهنده نبود عدالت آموزشی در آن کشور است.

خواندن و نوشتن یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین و البته اصلی‌ترین مواردیست که هر انسان باید بتواند در زندگی بیاموزد چراکه در فعالیت روزمره خود به آن به‌شدت نیاز دارد. یک انسان سالم برای این‌که بتواند در زندگی رشد و پیشرفت کند و کار‌های روزانه خود را انجام دهد به این مهارت‌ها نیاز دارد.

از این موضوع که بگذریم کودکان هنگامی‌که وارد فرایند آموزش می‌شوند باید پس از مدتی بتوانند بخوانند و بنویسند، اما این مسئله برای همه به این شکل پیش نمی‌رود. اختلال یادگیری نوشتن در کودکان که یکی از انواع اختلالات یادگیری است امروزه کودکان زیادی را درگیر خود و به‌تبع پدرومادر‌ها کرده و آنها را هم نگران کرده است.

اختلال نوشتن در کودکان چیست؟

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از انواع اختلال در یادگیری در میان کودکان ، اختلال در نوشتن است چیزی که در تمام دنیا وجود دارد و کودکان بسیاری با آن دست‌به‌گریبانند. این اختلال معمولا با مشکل‌های ذهنی، اختلال خواندن و اختلال یادگیری ریاضی همراه است.

موضوع مهم این است که این اختلال هیچ ارتباطی با بهره هوشی افراد ندارد ؛ ممکن است کودکی بهره هوشی معمولی و نرمالی هم داشته باشد، اما با این اختلال درگیر باشد و نتواند به‌خوبی بنویسد.

کودکان مبتلا به این اختلال معمولا بد خط، نامرتب و کج و معوج می‌نویسند یا در شرایط حاد‌تر غلط‌های دستوری دارند و در نقطه‌گذاری، پاراگراف بندی و املایی با مشکل روبه‌رو هستند.

انواع اختلال یادگیری نوشتن در کودکان

باید بدانید اختلال نوشتن در کودکان انواع و اقسام دارد که ما تلاش کردیم در ادامه به برخی از متداول‌ترین آن‌ها بپردازیم.

دست‌خط بد

یکی از رایج‌ترین انواع اختلال در نوشتن داشتن دست‌خط بد است. ممکن است با خود بگویید بسیاری از بهترین دانش‌آموزان را دیده‌اید که دست‌خط بدی داشته‌اند، اما باید بدانید دست‌خط کودکانی که اختلال در یادگیری نوشتن دارد با دست‌خط بد متفاوت است. دست‌خط این‌گونه بچه‌ها به‌کلی ناخواناست و نمی‌توان به‌هیچ‌روی آن را خواند ضمن این‌که در نوشتن هم بسیار کندند.

دیکته ضعیف

داشتن دیکته ضعیف و نداشتن توانایی در نوشتن درست واژگان و هجی‌کردن یکی دیگر از مشکلاتیست که بچه‌هایی که با اختلال نوشتن درگیرند با آن روبه‌رو هستند.

در اصل هجی کردن و توانایی ایجاد هماهنگی بین اصوات و حروف مهارتی است که باید یک کودک سالم یاد بگیرد تا بتواند درست و صحیح بنویسد. از این رو تطابق و همخوانی بین واج‌ها و نوشته‌ها که یک مهارت است در کودکان مبتلا به این اختلال وجود ندارد یا به خوبی رشد نکرده است.


بیشتربخوانید: روش‌های تقویت حافظه کودکان


ضعف در تبدیل گفتار به نوشتار

به گزارش جامعه ۲۴، از دیگر مواردی که کودکان مبتلا به اختلال در نوشتن با آن روبه‌رو هستند این است که نمی‌توانند میان گفتار و نوشتارشان هم‌خوانی به‌وجود آورند. این افراد در انشا نوشتن و ترکیب درست واژگان برای نوشتن مشکل دارند.

نشانه‌های اختلال یادگیری نوشتن در کودکان

در این بخش باید به برخی از مهم‌ترین نشانه‌های اختلال یادگیری نوشتن در کودکان اشاره کنیم چراکه آگاهی نسبت به آن می‌تواند گامی موثر در درمان آن باشد.

کودک معمولا نمی‌تواند واژگان را درست بنویسد و آن‌ها را ناقض می‌نویسد.

نوشتن در این کودکان متناقض و کوچک و بزرگ است.

واژگانی که کودک آن‌ها را می‌نویسد هر یک دارای یک اندازه هستند و هیچ دو واژه‌ای نیست که آن‌ها هم اندازه و منظم بنویسند.

کودکان با این اختلال جملات ناتمام می‌نویسند و نمی‌توانند عبارت خود را تمام کنند.

جا انداختن واژگان یکی دیگر از نشانه‌هاییست که این کودکان با آن دست به گریبانند.

فاصله‌گذاری در میان واژگان را درست رعایت نمی‌کنند.

این کودکان معمولا مداد را روی کاغذ بیش‌ از اندازه فشار می‌دهند.

در نوشتن بسیار کند هستند.

دلایل به‌وجود آمدن اختلال یادگیری در کودکان

شاید با خود فکر کنید چه دلیلی سبب بروز چنین اختلالی در کودکان می‌شود. در این‌جا به چند مورد از این دلایل اشاره می‌کنیم.

ژنتیک

مهم‌ترین عامل در به‌وجودآمد اختلال یادگیری نوشتن در کودکان ژنتیک است. در این زمینه پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که نشان می‌دهد این اختلال در میان کسانی‌که ازدواج فامیلی داشته‌اند بیش‌تر دیده می‌شود.

مشکلات مغزی

کودکانی که کارکرد‌های مغزی خود دچار اختلال هستند ممکن است به این اختلال نیز دچار شوند. چون کودکان مبتلا به این اختلال رشد مغزشان آهسته‌تر از حد معمول است.

نداشتن تمرکز و توجه

به گزارش جامعه ۲۴، بسیاری از کودکانی که در تمرکز و داشتن توجه مشکل دارند دچار این اختلال هم می‌شوند. این‌گونه افراد نمی‌توانند بر روی درس و زندگی متمرکز شوند و مدام حواسشان پرت است. کودکان دچار این اختلال به مدت طولانی نمی‌توانند کاری را انجام دهند و زود خسته می‌شوند و به سراغ کار دیگری می‌روند.

راه‌کار‌هایی برای درمان

یکی از راه‌کار‌هایی که برای درمان این اختلال وجود دارد این است که کودکان همواره برروی کاغذ‌های خط‌دار بنویسند. آن‌ها با این کار می‌توانند واژگان را روی خط بنویسند و نسبت به فاصله‌های میان آن‌ها دقت بیش‌تری داشته باشند.

آموزش تایپ

یکی از راه‌کار‌های جالب برای کم‌شدن این مشکل در کودکان این است که تایپ کنند. می‌توانید به کودکان خود در پشت کامپیوتر تایپ کردن را یاد بدهید، زیرا با این کار هم سرعت نوشتنش به مرور بالا می‌رود و هم استرس او برای نوشتن از بین خواهد رفت.

شن‌بازی

با کودک شن‌بازی کنید و با او واژگان را با انگشت روی شن‌ها بنویسید. این تمرین خوبی برای ماندن واژگان و چگونگی نوشتن آن‌ها در ذهن فرزندتان است.

صحبت‌ کردن با صدای بلند

از کودکتان بخواهید واژگانی را که می‌نویسد با صدای بلند بلند بخواند، زیرا با این کار تمرکزشان افزایش می‌یابد و نقاط مختلف مغز درگیر می‌شود.

روان‌ درمانی

یکی دیگر از راه‌کار‌ها کمک‌گرفتن از روان‌ درمان‌گر است. او می‌تواند به شما راه‌هایی بیاموزد تا بتوانید این مشکل را در کودکتان کم کنید.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان