تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۵ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هدف ایران از دوستی با روسیه چیست؟

روابط ایران و روسیه از دست‌کم ده سال گذشته بسیار در هم تنیده است؛ آنقدر که حتی تلخ‌ترین اقدامات روسیه نیز با واکنش سختی از ایران مواجه نمی‌شود. اما دلیل این مسئله چیست و ایران چه هدفی از دوستی با روسیه دنبال می‌کند؟

روابط ایران و روسیه

رویداد۲۴ در روزهای اخیر مسئله ارتباط ایران و روسیه محل بحث زیادی بوده است. ایران از یکسو روسیه را شریک اصلی و متحد مهم خود می‌داند اما از سوی دیگر روسیه مواضعی در مجامع بین‌المللی می‌گیرد که چندان خوشایند ایران نیست؛ مواضعی همچون امضای بیانیه کشورهای عرب درباره جزایر سه گانه. با این حال ایران دست از روسیه برنمی‌دارد و در مقابل هر اتفاقی نگرانی بزرگی از روسیه ندارد.

پیش از این مسئله هم موضوع ارسال پهپادهای ایران به روسیه بازتاب بسیار زیادی داشت. زلسنکی رئیس جمهور اوکراین گفته بود «شرکایمان به ما اطلاعات می‌دهند و ما می‌دانستیم که ایران در حال تجارت با روسیه در رابطه با پهپادهای شاهد، موشک و دیگر تجهیزات است. ایران به طور علنی همه اینها را انکار کرد و گفته که ما هیچ چیزی نفروخته‌ایم اما ما صدها حمله از این دست در اوکراین را شاهد هستیم. ایران به آنها پهپاد می‌دهد...کشتن اوکراینی‌ها چیزی است که آنها بر سر آن توافق کردند که در ازای پول توافق شده است، پول خونینی که ایران به دست می‌آورد»

در یک برنامه تلویزیونی در روسیه نیز زمانی که میکروفن میهمان وصل بود اما اطلاعی نداشتند که برنامه در حال پخش است صحبت‌هایی درباره ارسال پهپاد به جنگ روسیه و اوکراین مطرح شد. با این حال ایران این موضوع را در کرده است. چنانچه امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفته «ایران به‌عنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته، به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتنداری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب کرده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند و به ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود.»


بیشتر بخوانید:

آیا ایران می‌تواند از تلاش روسیه برای یافتن متحد سود ببرد؟

چرا ایران به جای جنگنده سوخو، یاک تحویل گرفت؟


هر چند ایران رسما موضوع را تکذیب کرده، اما شواهد نشان می‌دهد روابط روسیه و ایران پیچیده‌تر از اینهاست و احتمالا موضوع پهپاد یکی از سطحی‌ترین موارد ارتباط دو کشور است. نجمه بزرگمهر در نشریه فایننشیال تایمز انگلیس یادداشتی منتشر کرده و در آن به ابعاد روابط ایران و روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرده است. این رسانه با اشاره به سخنرانی اخیر آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشگاهیان نوشت: «رهبر ایران از کارایی پهپاد‌های نظامی کشورش که به گفته کی‌یف و غرب به روسیه فروخته شده، تمجید کرد و گفته در حالی که قبلا درباره فناوری‌های ما تردید داشتند، الان می‌گویند پهپاد‌های ایرانی خیلی خطرناک هستند، چرا به فلانی می‌فروشید؟»

ایران و روسیه هرگونه تجارت پهپاد‌های جنگی را تکذیب می‌کنند، اما آنچه مسلم است، روابط صمیمانه بین مسکو و تهران پیش از زمان جنگ روسیه و اوکراین است. این امر در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران مشهود بود؛ زمانی که ایران رئیس جمهور روسیه را برای داشتن ابتکار عمل و پیشدستی در مقابل غرب تحسین کرد. پوتین هم برای قدردانی فراخوانی برای تقویت همکاری نظامی بین دو کشور داد و چشم‌انداز پیوستن ایران به مانور‌های نظامی سه جانبه با چین را مطرح کرد.

تحلیلگران می‌گویند که سران ایران از شکافی که از زمان جنگ روسیه و اوکراین، میان مسکو و غرب باز شده، برای ایجاد یک رابطه راهبردی با کرملین استفاده می‌کنند تا تأثیر تحریم‌های ایالات متحده را کاهش دهند. محدودیت‌ها ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی، توانایی تجارت ایران را تقلیل داده و ایران را از درآمدهایش محروم کرده است. روابط بهتر با مسکو می‌تواند آن را جبران کند. دسترسی به تسلیحات نظامی روسیه هدف بعدی ایران است.

الهه کولایی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران می‌گوید: این ذهنیت در تهران وجود دارد که هرچه شکاف بین روسیه و غرب بیشتر شود، فرصت‌ها برای ایران بیشتر می‌شود. گروهی از تحلیلگران ایرانی می‌گویند که هنوز دلیل روشنی دال بر تبدیل شدن مسکو به یک شریک دائمی برای تهران وجود ندارد، اما ایران چاره‌ای جز شرط‌بندی روی پوتین نمی‌بیند. ایالات متحده این هفته نتایج ارزیابی‌هایش را منتشر کرده و گفته نه تنها نیرو‌های روسیه از پهپاد‌های ایرانی استفاده می‌کنند، بلکه نیرو‌های مستشاری ایرانی در کریمه حضور دارند.

برخی کارشناسان می‌گویند همراهی در جنگ کرملین برای ایران اولین گام به سوی روابط گسترده‌تر با مسکو است که شامل جایگزینی ناوگان هواپیما‌های جنگنده قدیمی این کشور با جت‌های سوخوی ساخت روسیه است.

چندین دهه تحریم آمریکا بر فروش تسلیحات به ایران، این کشور را از مدرن‌سازی نیروی هوایی خود باز داشته و در عین حال باعث شده است بر توسعه موشک‌های بالستیک ارزان‌تر و پهپاد‌ها تمرکز کند. ایران اکنون امیدوار است جنگنده‌های مدرن سوخو-۳۴ را خریداری کند، اما اینکه آیا روسیه آن‌ها را به ایران بفروشد یا خیر، مشخص نیست.

به جز این مسئله، پوتین و رئیسی دغدغه زیادی درباره پیمان همکاری راهبردی دوجانبه‌ داشتند؛ یکی دیگر از نکات مورد توافق دو طرف، حفظ حکومت اسد در سوریه است. به جز اینها مسئله توافق هسته‌ای همچنان وجود دارد و بسیاری از منابع خبری گفته‌اند که پوتین به رئیسی اطمینان داده که روسیه از منافع ایران در مذاکرات وین حمایت می‌کند.

نشنال نیوز امارات در این‌باره مطلبی به قلم رقیدا درهام منتشر کرده بود که در آن نوشته بود «در صورت شکست مذاکرات، مسکو و تهران قصد دارند آمریکا و اسرائیل را مقصر آن بدانند و از این شکست برای پیشبرد منافع فردی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، روسیه می‌تواند تحویل تسلیحات به ایران را بر اساس یک قرارداد تسلیحاتی که توسط رژیم تحریم‌های بین‌المللی مختل شده، آغاز کند. شاید در حال حاضر تحویل برخی از این سلاح‌ها رایگان باشد، اما تسلیحات روسی تحویلی به ایران احتمالا به یک درگیری بین ایران و اسرائیل منجر شود؛ این در حالی است که پوتین به رئیسی گفته مسکو علاقه‌ای به بروز درگیری بین ایران و اسرائیل در این مقطع ندارد. دلایل نامشخص است، اما شاید این باشد که کرملین در این مرحله یک سردرد دیپلماتیک دیگر را نمی‌خواهد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
33
نه نه. هدف روسیه از دوستی با ایران چیست؟ ما که والا سرگردونیم و نیمیدونیم چی می خواهیم و چکار باید بکنیم. باید ببینیم دوستان روس ما نظرشون چیه و اونا چی می خوان.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
29
5
روابط ایران و روسیه روابط خوبی هست و به نفع هر دو کشور بوده.
مشکل ایران از جراحی اقتصادی و گشت ارشاد شروع شد و قطعا رئیسی مسئول اصلی مشکلات است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
21
7
لحبازی با استکبار جهانی به رهبری امریکای جهانخوار!!؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
41
روسیه نیازی به پهپادهای ایران ندارد! تنها هدف روسیه این بود که ایران را نیز وارد دامی کند که خود در آن گرفتار است ..افتادن ایران در دام اکراین چند مزیت برای روسیه دارد: 1- وابسته کردن ایران به روسیه و ایجاد یک امکان برای روسیه در جهت معامله با اروپا و آمریکا بر سر ایران و بیرون کشیدن خود از باتلاق اکراین 2- دور کردن ایران از خطر توافق با اروپا و آمریکا و در نتیجه دور شدن خطر صدور گاز ایران به اروپا و آمدن نفت ایران در بازار ... 3- ... شما بگویید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
باز هم از روسیه رو دست خوردیم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
اجازه هس من بگم؟؟؟
۳- برپایی نماز جمعه در کاخ کرملین و به دنبال آن کشاندن مقوله امر به معروف در کشوری کمونیست که هیچ خدایی رو باور ندارن ....
یعنی صدور انقلاب اسلامی به خداناباوران و افتخار به آن و بردن سهم های زیاد از اختلاس ....
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
احسنت به شما.ولی آخرش جز بیچارگی بیشتر برای ملت ایران نیست
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
3
26
در دنیای سیاست دوستی با کشوری معنی ندارد هر کشور برای حفظ منافع مردم و کشورش با سایر کشور ها ار تباط بر قرار می کند با حفظ ارتباط متقابل . اما اینقدر نزدیکی دولتمردان به روسیه اصلا منافع ما را نه تنها تامین نمی کند بلکه به ضرر منافع کشور ماست روسیه همان روسیه تزاری و شوروی سابق است روسها از دیر زمان در فکر این بودند که ما را تحت سیطره خود قرار دهند و الان با ان اهداف دیرینه خود رسیده اند . در رژیم گذشته توده ایها خیلی تلاش کردند که ایران در دامن روسها بیافتد ولی موفق نشدند و همان کار توسط حکوت اسلامی محقق شد . اگر بخواهیم خسارت روسیه را در طول تاریخ بررسی کنیم صد ها برابر از امریکا و اروپا به ما خسارت وارد کردند حالا حکوت اسلامی همیشه امریکا را به خاطر کودتای 28 مرداد و دولت مردمی مرحوم مصرق سرزنش می کنند و لی هیچوقت به این نکته اشاره نکردند که وقتی دولت مصوق نفت را ملی اعلام کرد و دست انگلیس را نفت قطع کرد دولت مصدق از طرف انگلیس در زیر فشار قرار گرفت و دول خارجی از ما نفت نمی خریدند که در ان زمان مرحوم عالی نسب با اختراع والور خوراکپزی و فانونس و چراغ می خواست از این طریق نفت در داخل مصرف شود و حتی خود مرحوم عالی نسب در این مورد به دولت کمک مالی می کرد ولی باز هم دولت در اداره کشور به خاطر درامد کم نمی توانست کشور را اداره کند که در این رابطه از دولت مصدق از روسها در خواست کرد ما شمشهاای که در ان کشور به عنوانه پشتوانه گذاشته بودند به دولت ایران بر گرداند ولی روسها از این کار اجتناب کرد و در اخر دولت مصدق با همکاری توده ایها و عوامل داخلی مرتجع و شعبان بی مخها سقوط کرد و انگلیس و روسیه و امریکا به اهداف خود رسیدند البته در این کودتا نقش عوامل داخلی خیلی پر رنگ بود و اما شما ها باید از انهایی که دولت مصدق را سر نکون کردند باید تشکر کنید نه سر زنش چون اگر ان دولت مسقر ادامه داشت الان شما به این موقعیت نمی رسیدید . خسارت روسیه در مورد صادرات گاز و انرزی هسته ای و تحویل موشکهای اسی سیصد در نظر داشته باشید الان با فروش چند تا بهپاد خوشحال هستید که سلاح صادر می کنیم اوکراین برای زنده ماندن مردم سایر کشور ها البته برای در امد خودش گندم می فروشد ولی شما برای شعله ور شدن جنگ به روسیه کمک می کنید و این کار در اخر به ضرر ما تمام خواهد شد نکته اخر اینکه چون حاکمیت با عملکرد ش مردم را از دست داده است و با غرب و امریکا هم در ستیز می باشد به خاطر حفظ حکومت در دامن روسیه افتاده اند و هر حکومتی که از پشتوانه مردمی بر خوردار نباشد دیر یا زود سر نگون خواهد شد و الان نمی توان ادعا کرد که ما نه شرقی و نه غربی هستیم ما کاملا شرقی شده ایم اگر ما واقعا مستقل بودیم تا حالا می توانستیم بر جام و اف ای تی اف را به نتیجه برسانیم ولی متاسفانه در این مورزد این روسها هستند که تصمیم می گردند ما چکار کنیم و چکار نکنیم البته اینها نظرات شخصی من کم سواد است شاید من اشتباه کنم و اگر گفته ی من درست نیست می توانید دوستی حکومت با روسیه را تشریح کنید که چقدر ما منافع داریم ولی مردم نمی دانند شاید از گفته ام پشیمان شدم
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
بانظر شما صد در صد موافقم . رانده از بیرون و مانده از درون . برای حفظ قدرت و نابودی اسلام و دور کردن مردم از دین حتی به روس‌ها نیز متوسل شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
آقاجان مصدق مصدق نکنید
همین مصدق خائن بود که قصد داشت آرام آرام پیش بره و بعدش بیاد راس قدرت
قدر شاهنشاه را ندانستید
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
2
26
واقعا دولت ایران با این حماقتهاش هم مارا از تکنولوژی وپیشرفت واقعی صنایع دورکرد هم مارا دین زده کرد.وهم مارا رأیت روسیه بیشرف کرد.درتعجبم که چطور نمیتوان ازاین همه منابع که خدایکجا به ماداده استفاده کنند وملت را به زیرخط فقر رساندن.اگر واقعا خدایی وجود دارد من از خداوند عاجزانه تقاضادارم که به دادملت گرفتارایران برسد وهم ملت بیچاره کره شمالی و ونزئولا...الهی آ مین
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
2
13
واقعا دولت ایران با این حماقتهاش هم مارا از تکنولوژی وپیشرفت واقعی صنایع دورکرد هم مارا دین زده کرد.وهم مارا رأیت روسیه بیشرف کرد.درتعجبم که چطور نمیتوان ازاین همه منابع که خدایکجا به ماداده استفاده کنند وملت را به زیرخط فقر رساندن.اگر واقعا خدایی وجود دارد من از خداوند عاجزانه تقاضادارم که به دادملت گرفتارایران برسد وهم ملت بیچاره کره شمالی و ونزئولا...الهی آ مین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
12
1
خیانتکاران باید درس عبرت بگیرند دیگر با جنایتکاران مذاکره و همکاری نکنند.
خیانتکاران باید درس عبرت بگیرند دیگر با دشمنان درجه یک ملت ایران مذاکره و همکاری نکنند.
خیانتکاران باید درس عبرت بگیرند دیگر با دشمنان درجه یک حکومت نظام جمهوری اسلامی مذاکره و همکاری نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
هر کودنی هم می داند که در طول تاریخ . ایران بیشترین ضربه را از روسها خورده . آن کشوری که خاک ما را اشغال و ضمیمه خاک خودش کرده روسیه است نه کشوری دیگر.
در عجبم چرا علیه اسراییل بخاطر اشغال فلسطین می جنگیم ولی علیه روسها که خاک خودمان را اشغال کرده اند نه تنها موضع نمی گیریم بلکه بله ارباب هم می گوییم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
6
ایران و روسیه روابط اقتصادی عمیقی ندارند مثل چین بلکه در بازار گاز و نفت رقیب هم هستند هدف ایران استفاده از حق وتوی روسیه و خروج از انزوا و دهن کجی به غرب هست روسیه هم خوب فهمیده هر رفتااری با ایران بکنه ایران اونو رها نمیکنه
alireza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
3
مگه ایران بجز رابطه با شرق و روسیه چاره دیگه ای هم داره!؟ غرب و امریکا در تمام راه هارو واسه ایران بسته، ایرانم که از اصول و خواسته های ضد اسرائیلی خودش کوتاه بیا نیست، پس این راه تنها راه پیش روی ایرانه... به امید ایران آباد و سربلند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
12
دوستی؟؟!! رابطه این دولت با روسیه بیشتر رابطه ارباب و رعیتی است تا دوستانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
11
روسیه بدترین دشمن تاریخی کشورایران است بدترین دشمنی ها وبیشترین ظلم واسیب را به کشور ومردم درطول تاریخ زده است. وهمه نوع خیانتی به کشور ایرلن نموده. اما متاسفانه دولتمردان کشور یا این موضوع را نمیدانند.یا که ........؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان