تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره گزینه‌های احتمالی کابینه رئیس‌جمهور جدید آمریکا؛

همه مردان ترامپ

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی ترامپ برای حضور در کابینه آینده ایالات‌متحده آمریکا مطرح‌شده است.
رویداد۲۴- در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی ترامپ برای حضور در کابینه آینده ایالات‌متحده آمریکا مطرح‌شده است.

بر اساس گفتگو با سه نفر از مشاورین انتخاباتی که درخواست داشته‌اند نامشان فاش نشود، نام‌هایی که برای کابینه مدنظر قرار دارند عبارت‌اند از: رودی جولیانی برای دادستانی کل، نیوت گینگریچ برای وزارت خارجه، ژنرال بازنشسته مایکل فلین برای وزارت دفاع یا مشاور امنیت ملی، استیو مونچین، وزارت خزانه‌داری و لو ایزنبرگ برای وزارت بازرگانی.

وب‌سایت «هیل» که به پوشش نزدیک رویدادهای واشنگتن می‌پردازد، می‌نویسد: تعدادی از جمهوری‌خواهان چنین می‌اندیشند که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که مدت کمی شایع شده بود عنوان معاون رئیس‌جمهور را خواهد داشت، مهم‌ترین نامزد وزارت خارجه است.

گینگریچ نیز گفته است که ترامپ در زمان دیداری که در اوایل ماه جاری میلادی در ایندیاناپولیس داشتند به وی وعده یک منصب ارشد داده است.

گینگریچ به وی گفت که می‌خواهد به‌عنوان مشاور ارشد و با اختیار ویژه برای بررسی بوروکراسی فدرال فعالیت کرده و برای مثال نمونه‌های اسراف، کلاه‌برداری و سوءاستفاده را کشف کند.

وب‌سایت «پولیتیکال اینسایدر»‌ نوشت: در لیست نهایی نامزدهای وزارت خارجه آمریکا نام کسی نیست جز نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا.

 وب‌سایت خبری ووکس نیز نیوت گینگریچ را به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت خارجه مطرح کرده است. وب‌سایت خبری ــ تحلیلی سالن نیز درباره کابینه احتمالی نوشته است: دو نامی که فوراً به ذهن متبادر می‌شوند نیوت گینگریچ، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان آمریکا، به‌عنوان وزیر خارجه و رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، به‌عنوان دادستان کل است.

بدون شک مهم‌ترین مقام دولت دونالد ترامپ معاون اول او است. از میان افرادی که به‌عنوان نفرات احتمالی معاونت ترامپ معرفی‌شده‌اند می‌توان به سناتور باب کورکر، سناتور جف سیشنز، فرماندار کریس کریستی، فرماندار پل لپیج، نوت گینگریچ، فرماندار سابق سارا پیلین، فرماندار ریک اسکات، فرماندار جان بریور، سناتور مارکو روبیو، فرماندار مری فالین، سناتور تد کروز، سناتور راب پورتمن، فرماندار جان کیسیک، ژنرال مایکل فلین، فرماندار سابق مایک هاکبی و سناتور سابق اسکات براون اشاره کرد.

در این میان افرادی وجود دارند که رابطه نزدیکی با ترامپ دارند. به‌طور مثال سناتور سیشنز اولین سناتوری بود که از ترامپ حمایت کرد و کریس کریستی هم اولین رقیب ترامپ بود که پس از کناره‌گیری از رقابت ریاست جمهوری از ترامپ حمایت کرد.

همچنین در این میان افرادی هم وجود دارند که با ترامپ جلسه داشته‌اند و با وی گفتگو کرده‌اند به همین خاطر جزء افرادی هستند که بیشترین شانس رادارند.

کورکر، سیشنز و پورتمن افرادی بوده‌اند که در هفته‌های اخیر با ترامپ جلسه خصوصی داشته‌اند. به‌طورکلی زنان و اقلیت‌های نژادی و دینی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، به همین دلیل این وسوسه برای جمهوری‌خواهان وجود دارد که معاونی را انتخاب کنند که این نقاط ضعفشان را رفع کند اما با توجه به این‌که هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها زن است، جمهوری‌خواهان نمی‌توانند روی این مسئله مانور دهند و معاون زن انتخاب کنند.

 این در حالی است که آن‌ها در سال 2008 با انتخاب سارا پیلین به‌عنوان معاون این تجربه را داشتند و موفقیتی هم‌کسب نکردند.

با توجه به جملات تند و افراطی ترامپ علیه اقلیت‌های نژادی و مذهبی همچون سیاه‌پوستان، هسیپنیک‎ها و مسلمانان کمی سخت است که جمهوری‌خواهان بتوانند با انتخاب یک معاون از اقلیت‌ها، این نقیصه خودشان را رفع کنند. 

با این تفاسیر محتمل‌ترین انتخاب برای جمهوری‌خواهان سیاستمداری باتجربه (سناتور یا فرماندار) است که جوان‌تر از ترامپ باشد و ازنظر جناح اصلی حزب جمهوری‌خواه مقبولیت داشته باشد.

بااین‌حال احتمال داده می‌شود که انتخاب ترامپ شخصی باتجربه باشد تا جوان.

از سوی دیگر مهم‌ترین مقامی که پس از معاون اول کابینه گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون آن شکل‌گرفته وزارت امور خارجه آمریکا است.

نشریه «الگماینه» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که نام سه نفر ازجمله جان بولتون، نیوت گینگریچ و باب کورکر برای کسب منصب وزارت امور خارجه دولت ترامپ مطرح‌شده‌اند که همه آنان در یک مورد با یکدیگر اشتراک نظر و عملکرد دارند: حمایت سرسختانه از رژیم اسرائیل. 

این نشریه اشاره می‌کند که جان بولتون به‌احتمال‌زیاد یکی از قوی‌ترین گزینه‌ها برای بر عهده گیری منصب وزارت امور خارجه امریکا خواهد بود.

ترامپ در مصاحبه‌ای با «هیو هویت شو» گفته بود که بولتون نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل متحد مردی خوب است و به‌طورجدی یکی از گزینه‌های محتمل برای بر عهده گیری منصب وزارت امور خارجه در صورت پیروزی او در انتخابات خواهد بود.

اگر بولتون ۶۷ ساله وزیر امور خارجه شود این خبر خوبی برای اسرائیل خواهد بود او که در هر دو دوره دولت بوش کارکرده است از منتقدان جدی رویکرد دولت اوباما در قبال اسرائیل بوده است.

برای مثال، پس‌ازآن بخش مطبوعاتی کاخ سفید کلمه اسرائیل را در زمان معرفی و شناسایی اورشلیم (بیت‌المقدس) حذف کرده بود بولتون از موضع اوباما در قبال این شهر که او پایتخت دولت یهودی قلمداد می‌کند به‌شدت انتقاد کرد و گفت که این موضعی رادیکال برای کاخ سفید بوده است.

او رئیس‌جمهوری امریکا (اوباما) را سرزنش کرد و گفت که او در چشم نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل انگشت فروکرده است که اشاره‌اش به وخیم شدن روابط امریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری اوباما بود.

بولتون با انتقاد از توافق هسته‌ای گفته بود: «باراک اوباما سه ماه تمام به نتانیاهو توهین کرد و رفتار اسرائیل را زیر سؤال برد».

بولتون همچنین نقشی کلیدی در تلاش موفقیت‌آمیز امریکا در سال ۱۹۹۱ میلادی برای لغو عنوان صهیونیسم معادل نژادپرستی است از قطعنامه سازمان ملل متحد ایفا کرد او در آن زمان معاون وزیر در امور سازمان‌های بین‌المللی در دوران ریاست جمهوری بوش پدر بود. 

بولتون در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اشخاصی است که در اندیشکده امریکن اینترپرایز فعال بوده و مفسر در شبکه خبری «فاکس نیوز» بوده است.

او از سایر اتاق فکرهای طرفدار اسرائیل همانند گیت استون نیز پشتیبانی می‌کند و عضو هیئت مشورتی موسسه یهودی امور امنیت ملی (JINSA) است.

نشریه «فارن پالسی» نیز در گزارشی ضمن بالا دانستن احتمال کسب مقام وزارت امور خارجه امریکا توسط جان بولتون به گمانه‌زنی دراین‌باره و پیامدهای آن پرداخته است. این نشریه می‌نویسد: «بولتون به‌تازگی گفته بود که برایش افتخاری خواهد بود اگر دوباره فرصت خدمت به امریکا ایجاد شود. او در توئیترش پیش از انتخابات در حمایت از ترامپ به رأی‌دهندگان گفته بود که اگر می‌خواهید که رهبری امریکا در جهان احیا شود به ترامپ رأی دهید».

او حامی مداخلات نظامی امریکا است و مصمم در این اعتقاد است که سرنوشت امریکا رهبری جهان است و این‌که امریکا باید با هر وسیله ممکنی رهبری جهان را در دست داشته باشد. او چندان علاقه‌ای به افزایش همکاری امریکا با نهادهای بین‌المللی ندارد چراکه ازنظرش این موضوع باعث کاهش حاکمیت ملی و اقتدار امریکا می‌شود.

او عمیقاً سازمان ملل، دیوان بین‌المللی کیفری و ممنوعیت برای آزمایش‌های هسته‌ای را دوست نداشته است.

اگر او وزیر امور خارجه شود کار برای ترامپ به‌منظور بهبود روابط با روسیه دشوارتر است چراکه او علیه پوتین سخن گفته بود او در مصاحبه‌ای با «بوستون هرالد» در اظهارنظری عجیب گفته بود که روسیه تمایلی به ریاست جمهوری ترامپ ندارد و این آخرین چیزی است که روس‌ها خواهند خواست. این در حالی است که روس‌ها از پیروزی ترامپ ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

«نیوت گینگریچ» نیز یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی ترامپ برای وزارت امور خارجه دولت ترامپ است. او ۷۳ ساله است و ۱۱ دوره نماینده کنگره از حزب جمهوری‌خواه از ایالت جورجیا بوده است و به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ میلادی به ایفای نقش پرداخته است.

او از حامیان طولانی‌مدت اسرائیل و از منتقدان تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است. در سخنرانی‌ای در سال ۱۹۹۷ میلادی در مجلس نمایندگان امریکا او گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین اعرابی که مظنون به فروش زمین به یهودیان بوده است را اعدام کرده است. 

او این اقدام را با عمل نازی‌ها مقایسه کرد. او خطاب به یاسر عرفات رهبر وقت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «آقای عرفات شما مسئول جلوگیری از این نوع قتل‌ها هستید برای حفاظت از مردمتان برای تجارت کاری مناسب و عاقلانه انجام دهید».

باب کورکر سناتور ایالت تنسی در سنای امریکا و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز یکی دیگر از سیاستمداران طرفدار اسرائیل است که نامش به‌عنوان نامزد احتمالی بر عهده گیری منصب وزارت امور خارجه امریکا مطرح‌شده است.

او یکی از حامیان همیشگی افزایش کمک‌های نظامی امریکا به اسرائیل بوده است. او پس از تصویب طرح معوق مانده فروش جنگنده‌های پیشرفته امریکا به کشورهای عربی و اسرائیل در تابستان امسال گفته بود: «از اجرای توافق کمک نظامی (به اسرائیل) خوشحالم. من خوشحالم که متعاقب این توافق قصد تکمیل قرارداد فروش تسلیحات نظامی به قطر، کویت و بحرین را نیز داریم.»

کورکر همواره از ایران و کره شمالی در کنار یکدیگر به‌عنوان تهدیدات هسته‌ای یادکرده است و اظهار کرده بود که دولت اوباما باید خطر و تهدید متوجه از جانب این دو کشور در قبال امریکا را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

او به‌عنوان نماینده همواره حامی حفظ مرزهای اسرائیل و مخالف هرگونه تغییری در آن بوده است. او هم‌چنین از حامیان حمله نظامی اسرائیل علیه نوار غزه و دولت حماس بوده است و این موضوع را مصداق «دفاع از خود» برای اسرائیل قلمداد کرده است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان