تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱

سراب نیلوفر کرمانشاه دریاچه‌ای در تصرف نیلوفرها!

استان زیبای کرمانشاه بیشتر در میان گردشگران به علت جاذبه های تاریخی خود محبوبیت دارد؛ اما این استان سرسبز و کوهستانی جاذبه‌های طبیعی فراوانی در دل خود دارد. یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این استان منطقه توریستی و تفریحی سراب نیلوفر است، که در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است.

سراب نیلوفر کرمانشاه

رویداد۲۴ منطقه توریستی سراب نیلوفر، یکی از جاذبه های گردشگری در غرب کرمانشاه به حساب می آید. گل‌های نیلوفر که در بستر دریاچه زندگی می‌کنند، سوژه‌ای عالی برای عکاسان جلوه‌های ناب طبیعی هستند و همین ویژگی‌ هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی دریاچه سراب نیلوفر می‌کشاند.

سراب نیلوفر در منطقه با همین نام و در فاصله ۲۰ کیلومتری از کرمانشاه واقع شده است. این مجمومه توریستی و تفریحی در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه‌های «کماجار» واقع شده است. سراب نیلوفر پر شده است از گیاه نیلوفر آبی، که در نیمه اول سال غنچه‌ها و برگ‌های آن‌ها سر از آب برمی‌آورند و بخش زیادی از سطح آب را پوشش می دهند. وزش باد روی تالاب سبب حرکت گل‌ها می‌شود و همین موضوع چشم انداز بی نظیری را خلق می کند.

سراب نیلوفر در حقیقت دریاچه ای به مساحت ۱,۳۳۱ هکتار است که آب آن از کف سطح دریاچه و چشمه های پیرامون آن سرچشمه می گیرد. آب زلال و شفاف دریاچه سبب می‌شود که در تمام طول سال ریشه و ساقه‌های نیلوفرهای آبی قابل دیدن باشند.

در شرایطی که میزان بارندگی سالانه خوب باشد، تالاب در طول سال پرآب است و عمق بخش‌هایی از آن به ۳۲ متر می‌رسد. همچنین این تالاب طبیعی، غارهای زیر زمینی هم دارد. آب دریاچه سراب نیلوفر نوعی مواد معدنی خاص دارد که شرایط رشد نیلوفرها را فراهم می‌کند.

معرفی سراب نیلوفر استان کرمانشاه

مسیر دسترسی به سراب نیلوفر کرمانشاه

برای بازدید از سراب نیلوفر از مبدا شهرستان کرمانشاه، در ابتدا مسیر باید به سمت میدان اصلی بروید یا همان میدان آزادی وارد بلوار کارگر شده و تا بلوار باهنر مسیر را ادامه دهید. با ادامه دادن بلوار باهنر به سراب نیلوفر خواهید رسید. تابلوهای راهنما در جاده به‌خوبی مسیر رسیدن به این جاذبه را مشخص می‌کنند.

برای رفتن به سراب نیلوفر قطار یا اتوبوس در کرمانشاه وجود ندارد و بهترین راه استفاده از تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی است.

آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر

تاریخچه سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر در ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۷ از طرف سازمان وقت میراث فرهنگی به‌عنوان میراث طبیعی ملی به‌ثبت رسیده است تا به منظور حفظ محیط زیست و طبیعت آن، تلاش دو چندان شود.

امکانات رفاهی و تفریحات سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر مکانی مناسب برای گردشگر و تفریح و گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده است. اطراف دریاچه سراب نیلوفر توسط شهرداری فضاسازی شده است و امکان چادر زدن و پیک‌نیک وجود دارد.

سراب نیلوفر کرمانشاه در روزهای جمعه و ایام تعطیل، میزبان حدود پنج هزار نفر از گردشگران است. باتوجه به آنکه این منطقه از استان کرمانشاه هرساله میزبان بسیاری از گردشگران است، امکانات رفاهی دیگری مانند سرویس بهداشتی، همچون نمازخانه، بوفه، آلاچیق و باربیکیو، نیمکت و پارکینگ در اطراف دریاچه فراهم است.

بازدید از گیاه خاص نیلوفر، منظره غروب خورشید، تلالو نور آفتاب و نشستن در کنار دریاچه، از مهمترین جاذبه های دیدنی سراب نیلوفر است؛ با این وجود امکانات دیگری در مجموعه فراهم است. در هنگامی که هوا گرم است، شنا کردن در دریاچه سراب نیلوفر بسیار لذت‌بخش خواهد بود، که با این اقدام علاوه بر بازدید می توانید گل های نیلوفر را لمس کنید.

در پیرامون دریاچه سراب نیلوفر، قایق های تفریحی قرار دارند که به منظور سواری و چرخش در دریاچه تعبیه شده اند، قایق‌های بزرگ و کوچک دریاچه، مسافران را از کنار گل‌های نیلوفر می‌گذرانند؛ البته امکان قایق سواری تا قبل از غروب خورشید و تاریکی میسر است. همچنین ماهی‌گیری در سراب نیلوفر قانونی نیست، در کنار جاده کرمانشاه به سراب نیلوفر مسیر مخصوصی برای دوچرخه‌سواری به طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد و از این نظر مورد توجه علاقه‌مندان به دوچرخه سواری قرار گرفته است.

معرفی سراب نیلوفر استان کرمانشاه

بهترین زمان بازدید از سراب نیلوفر

در کل سراب نیلوفر استان کرمانشاه در تمامی فصول زیبایی های خاص خود را دارد، ویژگی گل‌های نیلوفر آبی شناور در سطح دریاچه، آب زلال و شفاف دریاچه و چشمه‌های اطراف آن، سراب نیلوفر استان کرمانشاه را از دیگر مناطق گردشگری کشور متمایز می کند، پس اگر علاقمند به دیدن مناطق سبز، سفید و زرد گل‌های نیلوفر سربرآورده از آب آبی رنگ دریاچه هستید، اردیبهشت تا تیر ماه بهترین زمان ممکن برای بازدید از سراب نیلوفر است. در این بازه زمانی از سال گل‌های نیلوفر سربرمی‌آورند و خودنمایی می‌کنند.

همچنین در نیمه نخست سال، پرندگان مهاجر بسیار در پیرامون دریاچه سراب نیلوفر پراکنده شده اند و زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کنند. در نیمه دوم سال، البته که نیلوفرهای آبی وجود ندارند؛ اما بازدید از ریشه های آن‌ها در آب زلال و پاک دریاچه جذاب است. در فصل پاییز برگ‌های زرد و نارنجی درختان اطراف دریاچه منظره‌ای دیدنی به محیط می‌بخشند. همچنین در فصل زمستان که آب دریاچه به سمت یخ زدگی بیش می رود و منطقه کوهستانی پیرامون سفید پوش می شود، نمایی دیدنی را خلق می کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان